خطای استدلال از راه بهترین تبیین و استفاده از آن در رقابت میان تبیین‌ علمی و الهیاتی

حسین اجتهادیان

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-26

https://doi.org/10.30465/srs.2022.36357.1860

چکیده
  بسیاری از تعارض‌های علم و دین، مبتنی بر تعارض میان تبیین علمی از یک سو و تبیین دینی یا متافیزیکی از سوی دیگر هستند. اغلب دانشمندان علوم طبیعی مدعی هستند که وقتی ما تبیین چیزی را در علم یافتیم همه تبیین‌های دیگر بی‌فایده می‌شوند و تبیین‌های متافیزیکی و دینی را متعلق به دورة پیش از علم مدرن می‌دانند. بعضی از فیلسوفان علم، منطق تبیین ...  بیشتر

هندسه فرکتال در فازی شناسی و نقش آن در الگوسازی فهم زبان قرآن

حسن باقریان؛ علیرضا دل افکار؛ سید علی علم الهدی

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-27

https://doi.org/10.30465/srs.2021.38431.1907

چکیده
  ناکارآمدی هندسه اقلیدسی در مدل سازی طبیعت، ماندلبروت را برآن داشت که هندسه هستی را هندسه ای با ساختارهای خودمتشابه معرفی نماید. او این ساختارها را که در درجات مختلف هستی خودنمایی می کنند، فرکتال نامید. فرکتالیتی یا هم برخگی در مطالعه فازی نمایی پدیده های هستی به عنوان یکی از اصول سه گانه معرفی گردید. الگوی فرکتال، در بازطراحی جهانبینی، ...  بیشتر

تحلیل نظریه علم دینی دکتر مهدی گلشنی با تکیه بر مباحثه گلشنی و استنمارک

حمید حسنی؛ بابک داداشپور؛ کامران قیوم زاده

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-28

https://doi.org/10.30465/srs.2022.40120.1952

چکیده
  مهدی گلشنی در تلاش برای تبیین «علم دینی» می‌گوید که علم نه تنها از نظر جهت-گیری و کاربرد، بلکه از نظر چارچوب متافیزیکی حاکم بر نظریه‌ها، به دینی و سکولار تقسیم می‌شود. وی چنین استدلال می‌کند که چون علم بی‌طرف ـ در مرحله داوری ـ غیرواقع‌گرایانه و دشوار است، پس علم باید غیربی‌طرف (و در طرف دین) باشد. «مایکل استنمارک» معتقد ...  بیشتر

تحلیلی بر جایگاه دین و منابع دینی، در تعیین نظریة ارزش در نظام اخلاقی

سیداکبر حسینی قلعه بهمن

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-24

https://doi.org/10.30465/srs.2022.38921.1922

چکیده
  گفتگو از نسبت میان دین و اخلاق، از جمله مباحثی است که قرن‌ها مورد توجه اندیشمندان و مکاتب مختلف است. پرسش مهم این است که آیا دین می‌تواند در عرصة اخلاق به ایفای نقش بپردازد و در سامان دادن به نظام اخلاقی به کار آید؟ آنچه مورد پذیرش قرار گرفت، اعطای شأن و مقامی خاص به اخلاق در دین و نیز اعتباری خاص به منابع و معارف دینی در ساماندهی سامانة ...  بیشتر

تبیین پارادایمیک علم و فناوری در ایران معاصر؛ تمهیدات فقاهت حکیمانه

مجتبی زارعی؛ سیدابراهیم سرپرست سادات

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-25

https://doi.org/10.30465/srs.2022.40051.1951

چکیده
  اگر مهم‌ترین دغدغه جامعه علمیِ پسا انقلابی ایران، دست یازیدن به پیشرفت و بسترسازی برای تمدن‌آفرینی به عنوان غایتِ حرکت های علمی و پیشرفت مدار بوده است، پرسش این نوشتار از جریان شناسیِ مبتنی بر علم و مدعیان غایتِ پیشرفت، یعنی ظرفیت های دو راه، دو جریان و دو دستگاه فکریِ «فقاهتِ حکیمانه» و «روشنفکری- تکنوکراسی لیبرال» است ...  بیشتر

«جهان مربوط» و «جهان‌های نامربوط» نظریه جهان‌شناسی کلامی مبتنی بر آموزه «هفت آسمان»

روح الله شهیدی؛ محسن میر باقری؛ داود آتشگاهی

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-31

https://doi.org/10.30465/srs.2022.39900.1945

چکیده
  در باب جهان‌شناسی کلامی، آموزه هفت آسمان از محوری‌ترین آموزه‌هاست که عالمان مسلمان و از جمله دانشیان امامیه بدان توجّه کرده‌اند. در باب این آموزه تاکنون هفت نظریه‌ی اصلی مطرح شده است که به نظر می‌رسد هریک از آنها دارای ابهام‌ها و ضعف‌هایی است که نتوانسته‌اند دیدگاهی جامع، منسجم و در ارتباط با دیگر آموزه‌های دینی عرضه نمایند. ...  بیشتر

بررسی نقش انسجام گرایی و نظریه تعامل‎ در الگوی تحصیل معرفت دینی

امیر عبدالهی خلج؛ عباس ایزدپناه

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-24

https://doi.org/10.30465/srs.2022.39483.1932

چکیده
  این پژوهش با رویکرد مفهوم‎پردازی‌ با افزودن روش ترکیبی به بررسی دو مفهوم تعامل‎گرایی و انـسجام‎گرایی در مـقام مـفاهیمی مـوجود در بافت ساختارهای‌ معرفتی‌، در زمـینه فلسفه معرفت دینی می‎پردازد و می‎کوشد بـا ملاحظۀ محدودیت‎های معرفت دینی و با کاوش‌ در‌ ابرگرایش تعامل‎گرایی و سـاختار مـعرفتی‌ انسجام‎گرایی، پیشنهادی‌ ...  بیشتر

واکاوی نظریة فقدان یا ناکارآمدی پدر در خداناباوری فرزندان

اسماعیل علی‌خانی

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-26

https://doi.org/10.30465/srs.2022.39125.1929

چکیده
  انکار خداوند ناشی از دو گونه عوامل معرفتی یا برهانی و غیرمعرفتی یا غیراستدلالی است. خود عوامل غیرمعرفتی الحاد در گونه‌های مختلف روان‌شناختی،‌ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بروز می‌یابد. پرسش پیش روی این نوشتار این است که آیا فقدان فیزیکی پدر یا ناکارآمدی و فساد او، به عنوان یک عامل غیرمعرفتی، نقشی در انکار خداوند از سوی فرزندان در سنین ...  بیشتر

بررسی تطبیقی نظریه فطرت مطهری و نظریه ناهشیار یونگ

علی رضا فارسی نژاد؛ امید ارجمند

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-19

https://doi.org/10.30465/srs.2022.39840.1943

چکیده
  مطهری با بهره گیری از میراث قرآنی، فلسفی، عرفانی و علوم و فلسفه‌های جدید کامل‌ترین تقریر از نظریه فطرت را ارائه می‌دهد. وی در ابتدا سه مرتبه طبیعت، غریزه و فطرت را برای انسان در نظر می‌گیرد. مرتبه فطرت را به دو بخش فطرت شناخت و فطرت گرایش تقسیم می‌کند و برای فظرت گرایش، گرایش‌های پنج گانه‌ای را ذکر می‌کند. یونگ تحت تاثیر دیگر روان‌شناسان ...  بیشتر

بررسی تبیین تکاملیِ دین از دیدگاه ریچارد داوکینز و آلیستر مک‌گراث

امرالله قلی زاده

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-23

https://doi.org/10.30465/srs.2022.38162.1899

چکیده
  ریچارد داوکینز با رویکرد الحادی به تبیین تکاملیِ منشأ دین پرداخته است. وی در این راستا از فرضیه «دین به مثابه یک امر فرعی» و همچنین فرضیه «مم» سود جسته است. در مقابل آلیستر مک‌گراث به نقد رویکرد الحادی وی پرداخته و ادله وی را عمیقا ناکافی و ناموجه می‌داند. به نظر مک‌گراث تبیینِ صرفا زیست‌شناختی از منشأ دین، نادرست بوده ...  بیشتر

ارزیابی معنویت مدرن در معنا بخشی زندگی انسان

مهدی نعمتی؛ سید سجاد جعفری

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-24

https://doi.org/10.30465/srs.2022.39839.1942

چکیده
  مدرنیته که بیانگر تازگی، گسست از گذشته و ورد به آینده‌ای در حال ظهور است، بر تمامی جنبه‌های زندگی از جمله دین تاثیرگذار بوده است و در تضاد با نقش ادیان الهی از جمله نقش مهمی که اینگونه ادیان در معنا بخشیدن به زندگی دارند قرار گرفته و به دنبال معنا و هدف جدیدی از زندگی است. به همین جهت در پژوهش حاضر با بررسی نقش معنویت مدرن در معنای زندگی ...  بیشتر

واکاوی سرانجام میراث فلسفی و کلامی ابن رشد در جهان اسلام

ابراهیم نوئی

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-22

https://doi.org/10.30465/srs.2021.32890.1785

چکیده
  شماری از مستشرقان و تعدادی از اندیشمندان مسلمان مُصرّانه بر این باورند که میراث حکمی و کلامی ابن رشد در جهان اسلام و از جمله ایران، وارد نشد و حکیمان و متکلمان مسلمان، التفاتی به نوشته های او نکردند. توجیهاتی مانند نبود نسخه های آثار ابن رشد یا نداشتن شاگردان وفاداری به وی نیز بر این باور ارائه شده است. نوشتار حاضر می کوشد هم گزارشی ...  بیشتر

بررسی و نقد مدعای دکتر سروش در باب تحقق قیامت از دیدگاه ملاصدرا

یاسر سالاری؛ محمد نجاتی

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-19

https://doi.org/10.30465/srs.2020.33527.1800

چکیده
  چکیدهملاصدرا در تفسیر واقعه قیامت اعتقاد دارد هر دو نوع قیامت صغری و کبری از جهت ذات و فی نفسه تحقق یافته اند و در تفسیر قرآن خویش، آیات مرتبط با تحقق قیامت و نفخین را به صورت ماضی تفسیر نموده است. دکتر سروش در مدعایی غریب، این رویکرد تفسیری ملاصدرا را، موید اذعان و پذیرش مبنای رویا انگاری وحی دانسته و از همرایی صدالمتالهین با خویش سخن ...  بیشتر

نقد ارتباط علم تجربی و جهان‌بینی از نگاه عبدالکریم سروش

علی مؤیدی؛ علی اکبر عبدل آبادی؛ مریم خوشدل روحانی

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، صفحه 1-25

https://doi.org/10.30465/srs.2022.38971.1924

چکیده
  کشف ِارتباط علم تجربی و جهان­بینی́́ کشف ارتباط دو قلمرو جداگانه از معرفت انسانی است. جهان­بینی غالباً به مسائل مابعدالطّبیعی مربوط است و علم تجربی به قلمرو مسائل طبیعی. امّا پس از کشفِ ارتباط آنها می­توان دریافت که آیا کشف­های جدید علمی می­توانند به جهان­بینی­های جدید بینجامند یا نه و آیا جهان­بینی­های جدید می­توانند ...  بیشتر