نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب. تهران. ایران.

2 دانشیار گروه علوم قران و حدیث دانشگاه پیام نور. تهران. ایران

3 استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور. تهران. ایران

چکیده

ناکارآمدی هندسه اقلیدسی در مدل سازی طبیعت، ماندلبروت را برآن داشت که هندسه هستی را هندسه ای با ساختارهای خودمتشابه معرفی نماید. او این ساختارها را که در درجات مختلف هستی خودنمایی می کنند، فرکتال نامید. فرکتالیتی یا هم برخگی در مطالعه فازی نمایی پدیده های هستی به عنوان یکی از اصول سه گانه معرفی گردید. الگوی فرکتال، در بازطراحی جهانبینی، فهم و تفسیر ما از هستی می تواند نقش آفرین و الهام بخش دانسته شده است. این نوشتار به دنبال بهره گیری از این الگو در مدل سازی فهم معنا و زبان قرآن است. از این رو ابتدا مبانی هندسه فرکتال و جریان یابی آن در نظام فکری فازی با ابزار کتابخانه ای تشریح گردید. همچنین با روشی توصیفی (تحلیل محتوا) رهاوردی را که اصل فرکتالیتی در فازی شناسی می تواند در فهم زبان ارائه نماید؛ بیان گردید. به عنوان مطالعه موردی آیات 32 سوره مائده و 262 سوره بقره مورد بررسی قرار گرفت. برابر نتایج این پژوهش، مدل استفاده شده در این آیات، تناسب و هماهنگی قابل توجهی را با مدل هندسه فرکتالی از خود نشان داده و مدل سازی فرکتال در فهم این آیات می تواند رهاوردهای متعددی را برای پژوهشگران داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Fractal Geometry In Fuzziology And Its Role In The Modeling Of Understanding The Language Of The Qur'an

نویسندگان [English]

  • Hasan Bagherian 1
  • Alireza Delafkar 2
  • Sayed Ali Alamolhoda 3

1 Ph.D. student in Quranic and Hadith Sciences, Payame Noor University, South Tehran Branch. Iran. Tehran

2 Associate Professor, Department of Quran and Hadith, Payame Noor University. Iran. Tehran

3 Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Payame Noor University. Iran. Tehran

چکیده [English]

The inefficiency of Euclidean geometry in modeling nature led Mandelbrot to introduce the geometry of the universe as a geometry with self-similar structures. He called these structures, which manifest themselves in different degrees of existence, Fractals. Fractality was introduced as one of the three principles in the fuzziness of the phenomena of existence. The fractal model, in redesigning our worldview, understanding and interpretation of existence can be considered role-playing and inspiring. This article seeks to use this model in modeling the understanding of the meaning of language of the Qur'an. Therefore, first the basics of fractal geometry and its flow in fuzzy intellectual system were explained with library tools. Also with a descriptive method (content analysis) the achievement that the principle of fractality in fuzzy can provide in understanding language; Expressed. As a case study, verses 32 of Surah Ma'idah and 262 of Surah Al-Baqarah were examined. According to the results of this research, the model used in these verses has shown a significant fit and coordination with the fractal geometry model and fractal modeling in understanding these verses can have several achievements for researchers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The language of Qor'
  • an
  • Fuzzy logic
  • Fractality
  • Fuzziology
قرآن کریم ترجمه محمد مهدی فولادوند
آلوسی, محمود بن عبداله. (1415 ق). روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی. جلد دو و سه. بیروت, لبنان: دارالکتب العلمیه-منشورات محمدعلی بیضون.
ابوالفتوح رازى ، حسین بن على(1408 ه.ق). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن. آستان قدس رضوى، بنیاد پژوهشهاى اسلامى - ایران - مشهد مقدس.
اسعدی, سوده, زارع زردینی, احمد, مطیع, مهدی, حری, ابوالفضل. (1399). نگرشی سیستمی بر پیوستگی فراکتالی ساختار سوره با تاکید بر افتتاح و اختتام (بررسی موردی سوره روم). فصلنامه پژوهش‌های ادبی - قرآنی, 8(4), 1-33.
امین، نصرت‏بیگم[بى تا]. تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن.[بى جا].
بلاغى، محمدجواد(بی تا). آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن. وجدانى - ایران - قم.
جرجانى، حسین بن حسن(1378 ه.ق). جلاء الأذهان و جلاء الأحزان (تفسیر گازر). دانشگاه تهران - ایران - تهران.
جوادی آملی, عبداله. (1390). تفسیر تسنیم. قم: مرکز نشر اسراء.
دروزه، محمد عزه. (1421 هـ.ق)، التفسیر الحدیث : ترتیب السور حسب النزول. دار الغرب الإسلامی - لبنان - بیروت.
صادقى تهرانى، محمد(1406 ه.ق). الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن و السنه. 30جلد، فرهنگ اسلامى - ایران - قم.
طباطبایی, محمدحسین. (1390 هـ.ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت, لبنان: موسسه الأعلمی للمطبوعات.
طبرسی, فضل بن حسن. (1372 هـ.ش). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. جلد دو و سه. تهران, ایران: نشر ناصرخسرو.
عسل علیزاده, نیلوفر., و تاج نیا, کیمیا. (1399). فراکتال در مقالات شمس تبریزی. شبکه دانشگاه های مجازی جهان اسلام: کنفرانس بین المللی زبان، ادبیات، تاریخ و تمدن.
فخر رازی, محمد بن عمر. (1420 ق). التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب). بیروت, لبنان: دار إحیاء التراث العربی.
فضل الله, محمدحسین. (1419 ق). من وحی القرآن. بیروت, لبنان: دارالملاک.
قبادیان, وحید. (1392). مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
محلى، محمد بن احمد(1416 ه.ق). تفسیر الجلالین. مؤسسة النور للمطبوعات - لبنان - بیروت.
مظفر, محمدرضا. (1370). اصول الفقه. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
ملک عباسی,منصور. (1382). هندسه فرکتال در جغرافیا. فصل نامه رشد آموزش جغرافیا (49 - 46).
میریان, میثم. (1391). نقش فرکتال ها در هندسه، ریاضیات و ارتباط آن با نقوش اسلامی در بناها و مساجد ایران. فصل نامه هنر(128 - 107).
مورن, ادگار. (1379). درآمدی بر اندیشه پیچیده. (ا. جهاندیده, مترجم) تهران, ایران: نشر نی.
واحدى، على بن احمد(1415 ه.ق)، الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز (واحدى). دار القلم - لبنان - بیروت.
وکیلی , هادی. (1383). عرفان و تفکر فازی. مجله برهان و عرفان (186-151).
وکیلی, شروین. (بی تا). نظریه سیستم های پیچیده. تهران: نشر افکار.
DIMITROV, V. (2002). Introduction to Fuzziology. University of Western Sydney Richmond, NSW 2753, Australia.
Mandelbrot, B. B. (1982). The fractal geometry of nature‏. (Vol. 1). New York: WH freeman (169 - 181).