پژوهش‌های علم و دین

پژوهش‌های علم و دین

  • تعداد دوره‌ها: 15

  • تعداد شماره‌ها: 28

  • تعداد مقالات: 245

  • مشاهده مقاله: 318,969

  • مقالات رد شده: 909

  • درصد عدم پذیرش: 73

  • درصد پذیرش: 14

  • پایگاه‌های نمایه‌شده: 7

  • تعداد داوران: 324

 

دوفصلنامه علمی پژوهش‌های علم و دین، یک نشریه با دسترسی آزاد است.

  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • حوزۀ تخصصی: فلسفه، دین، علم
  • اعتبار مجله: علمی‌(مشاهده جزئیات)
  • زبان مجله: دو زبانه؛ فارسی یا انگلیسی
  • نوبت انتشار: دوفصلنامه
  • نوع انتشار: چاپی و الکترونیکی
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: دارد (مشاهده جزئیات)
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، دوسویه‌ناشناس(مشاهده جزئیات)
  • مدل دسترسی به مقالات: PDF
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • رتبۀ مجله:  {1403} (694) ب
  • ضریب تأثیر نشریه: 104/. (1401)
  • وضعیت درISC: کیفیت Q3
  • پست‌الکترونیک: elmodinjournal@gmail.com

با استناد به بند 2-5 آیین‌نامه نشریات علمی مورخ 1398/2/2، از این پس همه نشریات با نام «نشریه علمی» شناخته می‌شوند؛ بنابراین انواع مقالات علمی که در صفحه اول مقاله مشخص خواهد شد، عبارت است از: مقاله علمی- پژوهشی، مروری، کوتاه، مطالعه موردی، روش‌شناسی، کاربردی، نقطه‌نظر، مفهومی، فنی، و ترویجی 

نویسنده گرامی

توجه ،قبل از ارسال مقاله به موارد زیر توجه کنید:

1-نظام داوری در نشریه پژوهش های علم و دین:

1-1.داوری اولیه در مدت حداکثر 10 روز (هیئت تحریریه)

2-1.هر مقاله حداقل از سوی دو داور ارزیابی می شود

3-1.در هر فصل حداقل یک جلسه تحریریه تشکیل می شود

4-1.نویسنده محترم موظف است فرم تعهد و عدم تعرض منافع را تکمیل نماید و به هنگام ارسال مقاله ثبت نماید.

2-نویسندگان محترم توجه داشته باشند نشریه علم و دین پذیرای مقالاتی است که در زمینه مسائل فلسفه دین ایده ای نو طرح کند یا مطالعه ای تطبیقی و چالشی را به صورت میان رشته ای بین یکی از رشته های علمی و یکی از آموزه های دینی مطرح کند و راه کار نو ارائه دهد. (جزئیات)

3- بر اساس آیین نامه نشریات علمی-پژوهشی کمیسیون نشریات وزارت علوم و همچنین مصوبه هیات رئیسه پژوهشگاه(تاریخ 91/6/25،‌شماره 54/6/91) مبلغی جهت ارسال و دریافت مقالات دریافت می شود (تاریخ درج خبر:93/3/11) 

 4-کاربران محترم توجه داشته باشند که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست. کاربران باید تمام مراحل را طی نمایید و در پایان صفحه تایید ارسال مقاله باید مشاهده شود ( برای مشاهده نمونه اینجا کلیک کنید)

5- در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتما از منوی نوع مقاله ، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود.(برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)

6- در صورتی که رمز و شنایه به ایمیل شما ارسال نشد از طریق این لینک مجددا تلاش فرمایید.(اینجا کلیک کنید)

7-نویسنده متعهد است در صورت داشتن حامی مالی یا معنوی حتما در متن مقاله و تعهدنامه درج نمایید.

8-استفاده از نرم افزار مشابهت یاب سمیم نور (مشاهده صفحه - راهنما ).

 

 

             

شماره جاری: دوره 16، شماره 1، شهریور 1404 

تبیین تکاملی برخی از آموزه های دینی بر اساس آراء دیوید باس

صفحه 73-102

10.30465/srs.2025.52533.2230

الیاس رضایی؛ مهدی خادمی؛ معصومه سالاری راد؛ جلال پیکانی

شناسنامه نشریه

بانک ها و نمایه نامه ها

ابر واژگان

  • دین
  • علم
  • علم دینی
  • علم و دین
  • قرآن
  • مسیحیت
  • قرآن کریم
  • تکامل
  • فلسفه
  • الهیات
  • عقل
  • کلیدواژه‌ها: علم
  • مطهری
  • خدا
  • اسلام
  • \"
  • ملاصدرا
  • انسان
  • اخلاق
  • علوم انسانی
  • معماری
  • تعارض علم و دین
  • سکولاریسم
  • پارادایم
  • معنای زندگی
  • احادیث
  • علوم انسانی اسلامی
  • معرفت دینی
  • منشأ دین
  • نهج البلاغه
  • هوش مصنوعی
  • عقلانیت
  • متکلمان
  • برهان غایت‌شناختی
  • تفسیر نمونه
  • علوم تجربی
  • ورزش
  • جهان‌بینی
  • صفویه
  • علامه طباطبایی
  • تجربۀ دینی
  • تطورگرایی
  • عرفی شدن
  • مابعدالطبیعه
  • آگوستین
  • تفسیر علمی
  • زبان قرآن
  • معرفت
  • شبهه
  • طبیعت
  • پیش‌فرض‌ها
  • کلیدواژه‌ها: دین
  • روح
  • ابن سینا
  • ایمان‌گرایی
  • کلیدواژه‎ها: علم و دین
  • خطاناپذیری قرآن
  • نقد
  • مدرنیته
  • پیرس
  • فلسفۀ علم
  • کلیدواژه‌ها: عقل
  • کارکرد
  • امامت
  • خداوند
  • شبهات قرآنی
  • انسان‌شناسی دین
  • تاریخ علم
  • عقل نظری
  • پوزیتیویسم
  • سیاست
  • اندیشه
  • ایران
  • روان‌شناسی دین
  • مفسران قرآن
  • علم الهی
  • واجب‌الوجود
  • الهیات طبیعی
  • تفسیر
  • آیات قرآن
  • تفسیر علمی قرآن
  • ابن عربی
  • کلیدواژه‌ها: امام علی (ع)
  • روش شناسی
  • علم\"
  • تجربه
  • معرفت‌شناسی
  • کوهن
  • زبان دین
  • خداناباوری
  • داوکینز
  • محیط زیست
  • علم کلام
  • شریعت
  • بدن
  • تشیع
  • افلاطون
  • کلیدواژه‌ها: رحم
  • نقد ادبی
  • کلید‌واژه‌ها: ایمان
  • ترابط علم و دین
  • پیشرفت علمی
  • وحدت
  • روح علمی
  • نظام آموزشی مصر
  • فلسفۀ علم تجربی
  • ذوق
  • عقل و وحی
  • اصل شرایط وجود
  • جهان بینی دینی
  • علم سکولار
  • فارابی
  • اقبال لاهوری
  • طبیعت‌گرایی
  • اقتصاد اسلامی
  • پژوهش‌ورزی
  • تکامل داروینی
  • پست سکولاریسم
  • کلیدواژه‌ها: \"اگزیستانسیالیسم
  • ماتریالیسم تاریخی
  • زیست‌شناسی تکاملی
  • تفسیر المنار
  • نقشۀ راه
  • روش‌شناسی اسلامی
  • علوم پزشکی
  • تعامل‎گرایی
  • کلیدواژه‌ها: زیبایی
  • جنین شناسی
  • فرضیه مم
  • سکولاریزاسیون
  • علم حصولی و حضوری
  • منظومه شمسی
  • \"داستان\"
  • فرامبنا
  • شاکله
  • مضامین الهیاتی- روانشناختی
  • عقدۀ ادیپ
  • کوویه
  • مارت
  • کلید‎واژه‎ها: اخلاق محیط زیست
  • جنگ ابری
  • جغرافیا.انسان
  • هستی‌‌‌شناسی
  • خاورشناسان
  • اصول اخلاقی پژوهش
  • علم مدرن
  • طراحی صحنه
  • کلیدواژه‌ها: قرآن
  • آینده دین\"
  • اندیشمندان مسلمان
  • کلیدواژه‌ها: ایمان‌گرایی
  • فقه شیعی
  • تعامل دین و علم
  • ماوراءالطبیعه
  • عاملیت اخلاقی
  • کلیدواژه‌ها: دور دکارتی
  • کلیدواژه‌ها: کارما
  • عطاس
  • الگوی پژوهش توحیدی
  • کلیدواژه‎ها: دین هندو
  • چت‌جی‌پی‌تی
  • سنخ شهر‌نشین
  • سازش
  • پیامدهای اجتماعی
  • قدرت مطلق خداوند
  • جهان‌های نامربوط
  • نگرش
  • فراطبیعت‎گرایی
  • هابرماس
  • گلدزیهر
  • خلقت کوه‌ها
  • تحویل‌گرایی
  • علم ودین
  • مکانیک کوانتوم\"
  • اختلاف‌نظر دینی
  • نظریهپردازی
  • عقلانیت اعتدال‎گرا
  • جیمز آلفرد مارتین
  • مکارم شیرازی
  • استدلال بر مبنای بهترین تبیین
  • ماتریالیست دیالکتیک
  • خلقت‌گرایی علمی\'
  • نبرد ملاذگرد
  • کلیدواژه‌ها: روش‌شناسی لاکاتوش
  • خدای متشخص
  • فناوری\"
  • فرهنگ و فناوری
  • معلقات سبع
  • سیره حکومتی
  • طبیعت‎گرایی روش‎شناختی
  • جامع الفلاسفة
  • قلمرو
  • عمود نور
  • نیروهای کنشی و واکنشی “
  • ابن‌رشدیان لاتینی
  • روان‌شناسی مذهبی
  • علم آگوستینی
  • formless religiosity
  • تیموتائوس
  • الهیات مضاف