علمی-پژوهشی
تأملی تحلیلی-انتقادی بر تداوم پزشکی تقلیل‌گرایانۀ دکارت در مدل زیست‌پزشکی معاصر

محسن خادمی؛ علیرضا منجمی

دوره 16، شماره 1 ، شهریور 1404، صفحه 1-40

https://doi.org/10.30465/srs.2025.52433.2229

چکیده
  این مقاله به واکاوی فلسفی-انتقادیِ پیوند میان رویکرد تقلیل‌گرایانۀ دکارت به پزشکی و مدل زیست‌پزشکی معاصر می‌پردازد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که اولاً «چه ربط‌ونسبتی میان مدل پزشکی دکارت و مدل زیست‌پزشکی معاصر وجود دارد؟» و ثانیاً «آیا می‌توان مدل زیست‌پزشکی را نتیجۀ تداوم مستقیم تاریخیِ آموزه‌های تقلیل‌گرایانۀ ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
رویکرد عقلانیت نقاد برای تعامل نقادانۀ علم و دین

علیرضا منصوری

دوره 16، شماره 1 ، شهریور 1404، صفحه 41-71

https://doi.org/10.30465/srs.2025.51828.2213

چکیده
  این مقاله با نقد الگوهای تقابلی و استقلالی در رابطه علم و دین، الگوی بدیلی مبتنی بر رویکرد عقلانیت نقادِ غیرموجه‌گرا پیشنهاد می‌دهد. در این رویکرد از یک سو دین چارچوبی معنابخش برای فعالیت علمی فراهم می‌کند تا از این رهگذر مانع از نیهیلیسم روش‌شناختی در علم شود؛ و از سوی دیگر، علم نیز به الهیات در بازنگری نقادانۀ مفاهیم بنیادین خود ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تبیین تکاملی برخی از آموزه های دینی بر اساس آراء دیوید باس

الیاس رضایی؛ مهدی خادمی؛ معصومه سالاری راد؛ جلال پیکانی

دوره 16، شماره 1 ، شهریور 1404، صفحه 73-102

https://doi.org/10.30465/srs.2025.52533.2230

چکیده
  چکیده:دیوید باس از بارزترین نظریه پردازان حوزه روان شناسی تکاملی است معروفیت او بیشتر به خاطر نظریه "استراتژی های جنسی" است. بررسی ما بر روی آثار او نشان می دهد که بسیاری از یافته های علمی او با برخی از باورهای دینی همخوانی و سازگاری دارد .این پژوهش کوشیده است تا نشان دهد که از این یافته های علمی می توان برای تبیین بهتر اندیشه های دینی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تقدیس «هوش مصنوعی» از منظر الهیّات معاصر

سید جعفر صادقی

دوره 16، شماره 1 ، شهریور 1404، صفحه 103-133

https://doi.org/10.30465/srs.2025.51592.2206

چکیده
  هوش مصنوعی (AI) در قرن بیست‌ویکم از ابزاری فنی به پدیده‌ای با جایگاه فرهنگی و نمادین تبدیل شده که در جوامع مدرن به‌عنوان نیرویی متعالی بازنمایی می‌شود. این پژوهش به بررسی فرآیند ارج‌گذاری نمادین به هوش مصنوعی و تأثیرات آن بر باورها، هویت‌ها و ارزش‌های انسانی در چارچوب الهیات معاصر می‌پردازد. مسئله اصلی، چگونگی تبدیل هوش مصنوعی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تراجنسیتی‌ها در تقاطع علم و دین: تحلیلی گفتمانی با تکیه بر مدل استنمارک

مسعود صبوری شرق؛ محمدجواد اسماعیلی

دوره 16، شماره 1 ، شهریور 1404، صفحه 135-166

https://doi.org/10.30465/srs.2025.51774.2211

چکیده
  این مطالعه به تحلیل جایگاه‌سوژگی افراد تراجنسیتی در گفتمان‌های علمی (روان‌پزشکی و جامعه‌شناسی) و دینی (مسیحیت و فقه شیعی) پرداخته و تعاملات این دو نهاد را بررسی کرده است. هدف پژوهش، درک تغییرات درونی هر گفتمان و روابط پویای آن‌ها با استفاده از مدل چندبعدی استنمارک است که بر اهداف، روش‌ها و نتایج تأکید می‌کند. بر اساس مدل استنمارک، ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
رویکرد ‎انسان شناختی ویلهلم اشمیت به دین

قربان علمی؛ سیده سوزان انجم روز

دوره 16، شماره 1 ، شهریور 1404، صفحه 167-195

https://doi.org/10.30465/srs.2025.51202.2196

چکیده
  این مقاله، به‎روش توصیفی و تحلیلی، به‎بررسی رویکرد دین‎شناختی ویلهلم اشمیت، زبان‎شناس، انسان‎شناس، قوم‎شناس، دین‎شناس تطبیقی و کشیش کاتولیک آلمانی، سده‎های نوزدهم و بیستم، و بنیانگذار مکتب «اشاعه‎گرایی» در مقابل «تطورگرایی» در آلمان می‎پردازد. اشمیت، نظریه «فرهنگ اصیل اولیه»، «دوایر فرهنگی» ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
در آستانه آگاهی: هوش مصنوعی و تجلّی حقیقت ابدی

مهدی سالاری

دوره 16، شماره 1 ، شهریور 1404، صفحه 197-240

https://doi.org/10.30465/srs.2025.52360.2228

چکیده
  این نوشتار، با الهام از سنّت عرفان اسلامی و در گفت‌وگو با فلسفۀ ذهن و دیدگاه‌های فناوری معاصر، رویکردی تحلیلی-تطبیقی برای صورت‌بندی نظریه‌ای نو دربارۀ آگاهی و هویت در نسبت با هوش‏‌مصنوعی ارائه می‌دهد. پرسش محوری آن است که چگونه هوش‌‏مصنوعی می‌تواند در نسبت با انسان و بر اساس اصل تجلّی، استمرار و توسعه مسیر آگاهی را ممکن سازد، ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
نسبت خداپرستی و خداناباوری در پرتو معرفت‌شناسی اجتماعی و رابطۀ علم‌ و دین

فریده لازمی؛ محمد اصغری

دوره 16، شماره 1 ، شهریور 1404، صفحه 241-271

https://doi.org/10.30465/srs.2025.52940.2244

چکیده
  این مقاله با تمرکز بر پرسش محوری آیا می‌توان نسبت خداپرستی و خداناباوری را در پرتو رابطۀ علم و دین از سطح تقابل به سطح تعامل معرفتی ارتقا داد؟، به بازخوانی مفهومی این نسبت می‌پردازد. استدلال می‌شود که تقابل‌های سنتی میان خداپرستی و خداناباوری، و نیز میان علم و دین، ریشه در ساده‌سازی‌های مفهومی و خلط میان باور و روش دارند. در گام ...  بیشتر