محمد اصغری
دوره 6، شماره 11 ، خرداد 1394، صفحه 1-15
چکیده
چکیده
در این مقاله میخواهیم نشان دهیم که هرچند پیرس منطقدان، دانشمند و فیلسوفی پراگماتیست است، رگههای قوی دینی در نظام فکری او (بهویژه در اواخر عمرش) با فلسفۀ علمی او پیوند ناگسستنی دارد. بر اساس این دیدگاه، این نوشته با استناد به آثار پیرس در پی نشان دادن این رگههای دینی در قالب «پیوند علم و دین» در اندیشۀ این متفکر ...
بیشتر
چکیده
در این مقاله میخواهیم نشان دهیم که هرچند پیرس منطقدان، دانشمند و فیلسوفی پراگماتیست است، رگههای قوی دینی در نظام فکری او (بهویژه در اواخر عمرش) با فلسفۀ علمی او پیوند ناگسستنی دارد. بر اساس این دیدگاه، این نوشته با استناد به آثار پیرس در پی نشان دادن این رگههای دینی در قالب «پیوند علم و دین» در اندیشۀ این متفکر امریکایی است. پیرس تبلور این پیوند را در روش علمی نشان میدهد و معتقد است که روش علم باید «روح» علمی داشته باشد و این روح همان میل به یادگیری حقیقت است که در علم و دین وجود دارد. پیرس معتقد است که علم و دین با تکیه بر این روحیه میتوانند در راستای هم حرکت کنند و او حتی از دین علم در این حیطه یاد میکند. بنابراین، پیرس با روحیۀ دینی به علم مینگرد و این امر در دورۀ سوم فکری او در قالب مقالات و نوشتههایش کاملاً آشکار است
جلال درخشه؛ جبّار شجاعی
دوره 6، شماره 11 ، خرداد 1394، صفحه 17-36
چکیده
چکیده
حکمرانی خوب الگوی جدیدی برای توسعۀ پایدار انسانی است تا به موجب آن جوامع بتوانند از همۀ توانمندیهای خود در توسعۀ همهجانبه استفاده کنند. جامعۀ مدنی مستحکم به همراه دولتی پویا، قوی و توسعهخواه میتواند زمینههای ایجاد حکمرانی خوب و در نتیجه توسعۀ همهجانبه را با کمترین زیان و آسیب ممکن به پیش ببرد. محققان شش عامل ...
بیشتر
چکیده
حکمرانی خوب الگوی جدیدی برای توسعۀ پایدار انسانی است تا به موجب آن جوامع بتوانند از همۀ توانمندیهای خود در توسعۀ همهجانبه استفاده کنند. جامعۀ مدنی مستحکم به همراه دولتی پویا، قوی و توسعهخواه میتواند زمینههای ایجاد حکمرانی خوب و در نتیجه توسعۀ همهجانبه را با کمترین زیان و آسیب ممکن به پیش ببرد. محققان شش عامل را برای تحقق «حکمرانی خوب» لازم دانستهاند که عبارتاند از: قانونگرایی، شفافیت، مسئولیت و پاسخگویی، کارایی و اثربخشی، مشارکتطلبی، عدالتمحوری، فسادستیزی و رفق و مدارا. در همین راستا، در پژوهش حاضر میکوشیم تا با کاوش در سیرۀ عملی و نظری امام علی (ع) شاخصهای حکمرانی خوب را با روش توصیفی ـ تحلیلی استخراج کنیم و مورد بررسی و سنجش قرار دهیم.
نانسی ساکی؛ محمدکاظم شاکر
دوره 6، شماره 11 ، خرداد 1394، صفحه 37-59
چکیده
چکیده
در دوران خلیفۀ دوم، زیست فردی و اجتماعی و نظام سیاسی نوپای مسلمانان دچار تحول اساسی شد. در روزگار خلافت عثمان، دو رخداد منشأ تحولات مهمی شدند: یکی شورش علیه خلیفه و قتل او؛ و دیگر، تدوین جدید قرآن که به قرآن عثمانی شهرت یافت. تحقیق دربارة تاریخ قرآن در نیم قرن نخست اقدامی بس دشوار است؛ زیرا از یک سو هیچ نسخة استنادپذیری از قرآن ...
بیشتر
چکیده
در دوران خلیفۀ دوم، زیست فردی و اجتماعی و نظام سیاسی نوپای مسلمانان دچار تحول اساسی شد. در روزگار خلافت عثمان، دو رخداد منشأ تحولات مهمی شدند: یکی شورش علیه خلیفه و قتل او؛ و دیگر، تدوین جدید قرآن که به قرآن عثمانی شهرت یافت. تحقیق دربارة تاریخ قرآن در نیم قرن نخست اقدامی بس دشوار است؛ زیرا از یک سو هیچ نسخة استنادپذیری از قرآن زمان پیامبر و نیز قرآنهای پس از آن و از جمله قرآنهای ابوبکر و عثمان در اختیار نیست و، از سوی دیگر، راه روشن و استواری برای تحقیق و تفحص و انکشاف حقایق متقن وجود ندارد. امروزه، جز متن قرآن کنونی و نسخههایی از قرآنهای غالباً ناقص از قرون نخست و نیز انبوه روایات متنوع و غالباً متضاد، اسنادی برای تحقیق در قرآنهای نیمۀ اول سده در دست نیست. از این جهت است که پیدایی دستنوشتههای صنعا بهویژه برای تأیید وثاقت تاریخی قرآن اهمیت دوچندان مییابد. بهویژه که با مطالعات روی این نُسخ ثابت شد که این دستنوشتهها متعلق به میانۀ سدۀ اول هجریاند و این امر خط بطلانی بر نظریۀ تثبیت نهایی متن قرآن در انتهای سدۀ دوم یا اوایل سدۀ سوم هجری است.
فرهاد زیویار؛ ابراهیم مجیدی؛ امیر اعتمادی بزرگ
دوره 6، شماره 11 ، خرداد 1394، صفحه 61-78
چکیده
چکیده
مدینۀ فارابی بر انطباق فلسفه و دین استوار است و بخش عملی دین همان است که کلیاتش در فلسفۀ عملی بیان شده است. مدینۀ ابن سینا نیز مدینهای است واقعی که به شریعت پیامبر (ص) تکیه دارد. حال مدینۀ ابن رشد چه ویژگیای دارد؟ بر چه استوار است و در آن شرع چه جایگاهی دارد؟ در واقع، اگر اساس مدینۀ فارابی بر تقارن است و اساس مدینۀ ابن سینا ...
بیشتر
چکیده
مدینۀ فارابی بر انطباق فلسفه و دین استوار است و بخش عملی دین همان است که کلیاتش در فلسفۀ عملی بیان شده است. مدینۀ ابن سینا نیز مدینهای است واقعی که به شریعت پیامبر (ص) تکیه دارد. حال مدینۀ ابن رشد چه ویژگیای دارد؟ بر چه استوار است و در آن شرع چه جایگاهی دارد؟ در واقع، اگر اساس مدینۀ فارابی بر تقارن است و اساس مدینۀ ابن سینا بر شریعت، مدینۀ ابن رشد بر چه اساس و بنیادی شکل گرفته است؟ در این مقاله با توجه به نظام فلسفی ابن رشد سعی شده است تا به جایگاه شریعت در فلسفۀ سیاسی او پرداخته شود. این اندیشمند، با توجه به افق فکری خود یعنی تمدن اسلامی، در شرح جمهوری مدینۀ فاضلة افلاطون را در افق تمدن اسلامی مورد خوانش قرار میدهد و پیامبر (ص) را بنیانگذار آن معرفی میکند. او بین شریعت و قانون انسانی تضادی نمیبیند و ضمن اینکه شریعت را در تحقق فلسفه مؤثر میپندارد، فلسفه را نیز در چنین جامعهای از فهم شرعی برخوردار میداند
زهرا محققیان؛ محمدرضا حاجی اسماعیلی
دوره 6، شماره 11 ، خرداد 1394، صفحه 79-99
چکیده
چکیده
در قرآن کریم در آیات بسیارى پیرامون برخی گزارههای علمی سخن رفته که ذیل آنها آرای مختلفى بیان شده است. در این راستا، پژوهش حاضر در تلاش است به بررسی و واکاوی دیدگاههای دو نظریهپرداز مطرح در میان فارسیزبانان یعنی دیدگاههای جعفر نکونام و محمدعلی رضایی اصفهانی بپردازد تا در نهایت اثبات کند علت اختلاف دیدگاهها تفاوت ...
بیشتر
چکیده
در قرآن کریم در آیات بسیارى پیرامون برخی گزارههای علمی سخن رفته که ذیل آنها آرای مختلفى بیان شده است. در این راستا، پژوهش حاضر در تلاش است به بررسی و واکاوی دیدگاههای دو نظریهپرداز مطرح در میان فارسیزبانان یعنی دیدگاههای جعفر نکونام و محمدعلی رضایی اصفهانی بپردازد تا در نهایت اثبات کند علت اختلاف دیدگاهها تفاوت پیشفرضهای هر یک در تحلیل گزارههای علمی قرآن کریم است. برای نیل بدین هدف، پس از بسط و تبیین مسئله، مهمترین پیشفرضها در تحلیل اینگونه آیات بیان و آرای صاحبنظران ذکرشده ذیل آنها شرح داده میشود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که پیشفرضها نقش بسیار مؤثری در تحلیل گزارههای علمی قرآن دارند و نگاه ظاهری یا نگاه علمی به اینگونه آیات مبتنی بر دخالت پیشفرضهایی چون زبان قرآن، جامعیت قرآن و تفاوت مخاطب آیات الهی است.
سیدهمعصومه موسوی
دوره 6، شماره 11 ، خرداد 1394، صفحه 101-117
چکیده
این مقاله، بر پایة مطالعة موردی آرای کارل گوستاو یونگ دربارة دین، به این پرسش پرداخته است که دو رویکرد متفاوت روانشناختی و فلسفی به دین در چه وجوهی از یکدیگر متمایز میشوند و چرا شناختِ این تمایز برای منظومة دینشناسی اهمیت دارد. برای پاسخ به این پرسشها، مقاله در مقدمه، با اشاره به سه مقطع تاریخیِ «روانشناسی دین»، ضمن ...
بیشتر
این مقاله، بر پایة مطالعة موردی آرای کارل گوستاو یونگ دربارة دین، به این پرسش پرداخته است که دو رویکرد متفاوت روانشناختی و فلسفی به دین در چه وجوهی از یکدیگر متمایز میشوند و چرا شناختِ این تمایز برای منظومة دینشناسی اهمیت دارد. برای پاسخ به این پرسشها، مقاله در مقدمه، با اشاره به سه مقطع تاریخیِ «روانشناسی دین»، ضمن تقریر دیدگاه یونگ در متن مقطع سوم و پس از برشمردن برخی نقدهای ارائهشده به این رویکرد، نتیجه گرفته است که محدود کردن میراث یونگ به «تأثیر دین بر سلامت روان» هم آن میراث را به امری کارکردی تقلیل میدهد و هم جانمایههای بنیادین دین را مورد غفلت قرار میدهد. از این رو، در بخش دوم مقاله کوشش شده تا وجه مغفول دیدگاه یونگ دربارۀ «فهم نمادین زبان دین» برجسته و نشان داده شود که چگونه این بخش از دستاوردهای یونگ میتواند میراثی برای فلسفة دین قلمداد شود. در بخش پایانی مقاله تلاش شده تا شرایط بهرهگیری از این میراث جهت تحقق اهدافی که فیلسوف دین در پی آنهاست تحلیل و بیان شود. در پایان، نقدِ تعاملِ غیرروشمند میان دینپژوهی با علوم دیگر برخی از امکانات و محدودیتهای فیلسوف دین را در چنین تعاملی روشن میکند.
محمد مولوی؛ معصومه خلیلی
دوره 6، شماره 11 ، خرداد 1394، صفحه 119-139
چکیده
چکیده
یکی از ابعاد اعجاز قرآن کریم «اعجاز تشریعی» است؛ بدین معنا که احکام شرعی قرآن در ابعاد فردی و اجتماعی ویژگیهایی دارد که هیچ بشری قادر به عرضۀ هماوَردی برای آن نیست. هماهنگی قرآن با عقل و فطرت، توجه به تمام جنبههای زندگی فردی و اجتماعی انسانها، مبرا بودن قرآن از هر گونه تناقض، ارائۀ آن توسط فردی درسنخوانده، توافق ...
بیشتر
چکیده
یکی از ابعاد اعجاز قرآن کریم «اعجاز تشریعی» است؛ بدین معنا که احکام شرعی قرآن در ابعاد فردی و اجتماعی ویژگیهایی دارد که هیچ بشری قادر به عرضۀ هماوَردی برای آن نیست. هماهنگی قرآن با عقل و فطرت، توجه به تمام جنبههای زندگی فردی و اجتماعی انسانها، مبرا بودن قرآن از هر گونه تناقض، ارائۀ آن توسط فردی درسنخوانده، توافق قوانین قرآن با علم و ... زمینهساز اعجاز تشریعی شده است. مفسران همواره به این بُعد از اعجاز توجه کرده و به تبیین آن پرداختهاند. از جملۀ این مفسران رشیدرضا در تفسیر المنار و آیتالله مکارم در تفسیر نمونهاند؛ آنها در تفاسیر خود به مسائل اجتماعی توجه فراوان کرده و تلاش کردهاند تا اعجاز قرآن را در این بُعد بیشتر نشان دهند. از این رو، جامعهنگری و برداشتهای اجتماعی از آیات قرآن در تفاسیر المنار و نمونه به شکل گسترده به چشم میخورد. این تحقیق با پژوهش در این تفاسیر نشان داده که، از نظر این مفسران، مهمترین وجه اعجاز قرآن نه اعجاز ادبی، بلکه اعجاز تشریعی است و همۀ معارف الهی، اصول عقاید، احکام عبادات، قوانین، فضایل و آداب و قوانین سیاسی، مدنی و اجتماعی قرآن کریم که با شرایط همۀ زمانها و مکانها سازگار است از والاترین ابعاد اعجاز قرآن است.