دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 6
عیسی در تاریخ: نگاهی به دو روایت اولیه از مسیحشناسی
دوره 3، شماره 6 ، آذر 1391، صفحه 1-23
چکیده
چکیده مسیحشناسی در غرب و تحقیق و تتبع در خصوص سیمای حقیقی حضرت عیسی (ع) قدمتی به طول تاریخ مسیحیت دارد. عیسیمسیح (ع) پرابهامترین فرد در مسیحیت است که این ابهام نه به دلیل نظرها یا تفاسیر مختلف از وی در قرون بعدی، که برخاسته از تعارضات موجود در کتاب عهد جدید است. از یکسو، برخی اناجیل با تبعیت از سنت عبرانی ـ یهودی، در جهت ... بیشتربررسی مطالعات جهانی اخلاق زیستمحیطی و لزوم آموزش مبانی مشترک آن
دوره 3، شماره 6 ، آذر 1391، صفحه 25-43
چکیده
چکیده زیستکرۀ زمین فارغ از مرزبندیهای سیاسی، دینی و زبانی نیازمند مراقبت ویژهای است. این مراقبت در سایۀ رعایت اصول اخلاقیِ مشترکِ جهانی تحقق میپذیرد که میتوان تحت عنوان اخلاق زمین (Earth Ethics) از آن یادکرد. شاید، اصرار بر ارائۀ تعریف مشترک جهانی پیرامون رابطۀ انسان با خدا، خودش و دیگران ضرورتی نداشته باشد، اما سلامت و ... بیشترزیباییشناسی در جهانبینی دینی و فلسفی و علمی
دوره 3، شماره 6 ، آذر 1391، صفحه 45-66
چکیده
چکیده جهانبینی نوعی برداشت و نحوۀ تفکر انسان نسبت به جهان است. نحوۀ نگرش به جهان به سه نوع دینی، فلسفی و علمی دستهبندی شده است که نسبت به هم ترتّب زمانی دارند. در هستیشناسی دینی، نخستین خلقت نور الهی است. دین سرآغاز همۀ علوم است. با تمسک فلسفه و علم به دین، معرفت و حیات بشری به سمت تکامل و توسعه سیر میکند. در جهانبینی دینی، ... بیشترعقل و نقل از منظر آیتالله جوادی آملی
دوره 3، شماره 6 ، آذر 1391، صفحه 67-93
چکیده
چکیده روششناسی علوم وابستگی تام دارد به نوع معرفتشناسی آن، زیرا معرفتشناسی تعیینکنندۀ ظرفیت و صورتبندی نظام دانایی و حیات اجتماعی در هر تمدن و فرهنگی است. تحصیل معرفت نسبت به دین، وابسته به بهرهگیریِ همزمان از تمام منابع معرفتی معتبر است؛ بنابراین عقل و نقل فقط با همدیگر میتوانند معرف گزارهها و آموزههای ... بیشترعلی شریعتی و بومیسازی علوم
دوره 3، شماره 6 ، آذر 1391، صفحه 95-117
چکیده
چکیده در این نوشته، نخست به آرای مخالفان علم بومی در ایران اشارهای میکنیم؛ سپس، برداشتهای اندیشمندان را از دیدگاه شریعتی دربارۀ علم بومی مطرح میسازیم؛ بعد از آن، زمینههایی که شریعتی برای مدل علمی خود شرحمیدهد، بررسی میکنیم. اصلیترین این زمینهها عبارتاند از: تأثیر فرهنگ بر علم، نقش محقق در علم و تفاوت علم ... بیشترمدخلیت عوامل غیرمعرفتی در تجربۀ دینی و امکان پژوهش علمی در باب آن
دوره 3، شماره 6 ، آذر 1391، صفحه 119-136