فراتحلیل مقالات مسئولیت‌پذیری، دین و اخلاق زیست‌محیطی در ایران

مهدی کریمی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402، صفحه 1-29

https://doi.org/10.30465/srs.2024.48961.2149

چکیده
  نگاه مسئولانه به محیط‌زیست و شأن اخلاقی آن از دین و جهان‌بینی انسان نشأت می‌گیرد. بر همین اساس و با سرعت یافتن روند تخریب محیط‌زیست در عصر حاضر، توجه به مقوله‌های مسئولیت‌پذیری، دین و اخلاق زیست‌محیطی افزایش یافته است. این مقاله با استفاده از روش فراتحلیل نشان می‌دهد، علی‌رغم حجم بالای پژوهش‌های صورت‌گرفته در این حوزه در ایران، ...  بیشتر

نقدهای جان اف هات بر مبانی فلسفی ملحدان جدید

سمیه شمسی؛ محسن جاهد؛ سیداسماعیل سیدهاشمی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402، صفحه 31-54

https://doi.org/10.30465/srs.2024.48153.2126

چکیده
  در میان مواجهه‌های گوناگون با نظریه تکامل، الهی‌دانانِ تکامل‌گرایی هستند که تلاش می‌کنند خداباوری و تکامل را با یکدیگر همراه و همخوان معرفی کنند. جان‌اف.هات - الهی‌دانِ معتقد به تکامل- الهیات را مؤید و حامی نظریه تکامل می‌داند و با نقد الهیات سنتی، بر این باور است که الهیات باید با علم به روزرسانی شود، چرا که در غیر این صورت حذف ...  بیشتر

الهیات برنامه درسی: تعاریف و گونه‌شناسی

مرتضی نقره ای؛ مقصود امین خندقی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/srs.2024.48109.2124

چکیده
  الهیات برنامه­درسی یک قلمرو نوظهور و نه­چندان شناخته‌شده در حوزه مطالعات برنامه­درسی است. هدف این مطالعه ارائه تعریفی جامع از الهیات برنامه درسی و عرضه گونه­­شناسی آن با توجه به وضعیت موجود و ظرفیت­های بالقوه این قلمرو است. ازاین‌رو، گونه­های مختلف الهیات برنامه درسی شناسایی شد. سپس، بر اساس تعریفی جامع از الهیات برنامه ...  بیشتر

رابطة علم و دین از منظر پیرس: با تأکید بر خطاپذیرانگاری او

غلامرضا صادقیان؛ هادی صمدی؛ کیوان الستی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/srs.2024.48072.2122

چکیده
  مقالة حاضر به دیدگاه چارلز سندرز پیرس، معمار پراگماتیسم دربارة رابطة علم و دین می‌پردازد. اندیشه‌های پیرس، بجز اهمیت ذاتی، از جهت تأثیر بر ویلیام جیمز و جان دیویی، دو تن از سرآمدان پراگماتیسم و معماران حوزة اندیشه و فرهنگ و آموزش امریکا اهمیت مضاعف دارد. در دعوی اصلی مقاله استدلال می‌کنیم با آنکه پیرس به گفت‌وگوی علم و دین اعتقاد ...  بیشتر

بررسی امکان و نحوه استفاده از مضامین نهج البلاغه در برنامه آموزشی «فلسفه برای کودکان»

سعید ناجی؛ مریم احتسابی؛ احمد غلامعلی

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/srs.2024.48620.2136

چکیده
  برنامه «فلسفه برای کودکان» یکی از کارآمدترین برنامه های آموزشی با سبک تأملی در علوم تربیتی محسوب می شود. داستان‌های فکری در این برنامه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند،مقاله حاضر در پی خلأ تألیف داستان‌های فکری متناسب با فرهنگ اسلامیدر بومی‌سازی برنامه «فبک»، به دنبال امکان‌سنجی استفاده از مضامین نهج البلاغه به عنوان ...  بیشتر

آینده پژوهی مدیریت اسلامی؛ رویکرد واقع گرایی

ابوالفضل گائینی؛ رضا نیکبخت؛ زهرا غفوری

دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402

https://doi.org/10.30465/srs.2024.46927.2104

چکیده
  آینده‌پژوهی به عنوان ابزاری کارآمد، در تحلیل روندها و عوامل مؤثر بر تغییرات شتابان پدیده‌های اجتماعی، به ترسیم سناریوهای محتمل آینده می‌پردازد. این رویکرد با واکاوی منابع، الگوها و عوامل تغییر و ثبات، افق‌های نوین آینده را پیش‌روی ما قرار می‌دهد (آینده‌های اکتشافی) و الزامات نیل به آن را ترسیم می‌کند (آینده‌های هنجاری). در این ...  بیشتر