دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
  • تعداد دوره‌ها: 14

  • تعداد شماره‌ها: 27

  • تعداد مقالات: 237

  • مشاهده مقاله: 307,953

  • مقالات رد شده: 899

  • درصد عدم پذیرش: 73

  • درصد پذیرش: 14

  • پایگاه‌های نمایه‌شده: 7

  • تعداد داوران: 323

 

دوفصلنامه علمی پژوهش‌های علم و دین، یک نشریه با دسترسی آزاد است.

  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • حوزۀ تخصصی: فلسفه، دین، علم
  • اعتبار مجله: علمی‌(مشاهده جزئیات)
  • زبان مجله: دو زبانه؛ فارسی یا انگلیسی
  • نوبت انتشار: دوفصلنامه
  • نوع انتشار: چاپی و الکترونیکی
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: دارد (مشاهده جزئیات)
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، دوسویه‌ناشناس(مشاهده جزئیات)
  • مدل دسترسی به مقالات: PDF
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • رتبۀ مجله:  {1403} (694) ب
  • ضریب تأثیر نشریه: 104/. (1401)
  • وضعیت درISC: کیفیت Q3
  • پست‌الکترونیک: elmodinjournal@gmail.com

با استناد به بند 2-5 آیین‌نامه نشریات علمی مورخ 1398/2/2، از این پس همه نشریات با نام «نشریه علمی» شناخته می‌شوند؛ بنابراین انواع مقالات علمی که در صفحه اول مقاله مشخص خواهد شد، عبارت است از: مقاله علمی- پژوهشی، مروری، کوتاه، مطالعه موردی، روش‌شناسی، کاربردی، نقطه‌نظر، مفهومی، فنی، و ترویجی 

نویسنده گرامی

توجه ،قبل از ارسال مقاله به موارد زیر توجه کنید:

1-نظام داوری در نشریه پژوهش های علم و دین:

1-1.داوری اولیه در مدت حداکثر 10 روز (هیئت تحریریه)

2-1.هر مقاله حداقل از سوی دو داور ارزیابی می شود

3-1.در هر فصل حداقل یک جلسه تحریریه تشکیل می شود

4-1.نویسنده محترم موظف است فرم تعهد و عدم تعرض منافع را تکمیل نماید و به هنگام ارسال مقاله ثبت نماید.

2-نویسندگان محترم توجه داشته باشند نشریه علم و دین پذیرای مقالاتی است که در زمینه مسائل فلسفه دین ایده ای نو طرح کند یا مطالعه ای تطبیقی و چالشی را به صورت میان رشته ای بین یکی از رشته های علمی و یکی از آموزه های دینی مطرح کند و راه کار نو ارائه دهد. (جزئیات)

3- بر اساس آیین نامه نشریات علمی-پژوهشی کمیسیون نشریات وزارت علوم و همچنین مصوبه هیات رئیسه پژوهشگاه(تاریخ 91/6/25،‌شماره 54/6/91) مبلغی جهت ارسال و دریافت مقالات دریافت می شود (تاریخ درج خبر:93/3/11) 

 4-کاربران محترم توجه داشته باشند که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست. کاربران باید تمام مراحل را طی نمایید و در پایان صفحه تایید ارسال مقاله باید مشاهده شود ( برای مشاهده نمونه اینجا کلیک کنید)

5- در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتما از منوی نوع مقاله ، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود.(برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)

6- در صورتی که رمز و شنایه به ایمیل شما ارسال نشد از طریق این لینک مجددا تلاش فرمایید.(اینجا کلیک کنید)

7-نویسنده متعهد است در صورت داشتن حامی مالی یا معنوی حتما در متن مقاله و تعهدنامه درج نمایید.

8-استفاده از نرم افزار مشابهت یاب سمیم نور (مشاهده صفحه - راهنما ).

 

 

             

الزامات و الگوهای بنیادین طرح مساله در پژوهش علمی

فائز دین پرست

دوره 15، شماره 2 ، بهمن 1403، صفحه 37-63

https://doi.org/10.30465/srs.2025.49182.2157

چکیده
  هدف این مقاله ارزیابی انتقادی ادبیات روش‌شناسی و روش پژوهش در مورد مساله پژوهش است. اهمیت طرح مسأله در منابع روش تحقیق به وفور مورد بحث قرار گرفته است. با وجود اهمیت مساله در پژوهش، امروزه شاهد تحقیقاتی هستیم که یا فاقد مساله‌اند و یا در بیان مساله ضعف دارند. برای بسیاری از محققان، به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، انتخاب مساله، تبدیل ...  بیشتر

آینده دین در چشم انداز تراانسانی

سید محمد تقی موحد ابطحی؛ خدیجه قربانی سی سخت؛ محمد حسن کریمی

دوره 15، شماره 2 ، بهمن 1403، صفحه 65-96

https://doi.org/10.30465/srs.2025.51397.2200

چکیده
  جنبش تراانسان‌گرایی از مهم‌ترین جریان‌های تأثیرگذار قرن بیست‌ویکم در توسعه فناوری‌های نوین محسوب می‌شود. در ابتدای شکل‌گیری جنبش تراانسان‌گرایی دین و مسائل دینی چندان مورد توجه این گروه نبود. به مرور زمان و تحت‌تأثیر چالش‌های علمی و اجتماعی مرتبط با دین و معنویت، تغییرات نسبی در نگرش این جنبش نسبت به دین ایجاد شد، به‌‌‌‌‌‌‌‌گونه‌ای ...  بیشتر

تحلیل جایگاه منابع دانشگاهی در روان شناسی دین: مطالعه موردی کتاب" در‌آمدی بر روانشناسی‌دین"

منصوره السادات خاتمی

دوره 15، شماره 2 ، بهمن 1403، صفحه 97-118

https://doi.org/10.30465/srs.2025.51735.2208

چکیده
  روانشناسی‌دین یکی از شاخه های علم روانشناسی است که امروزه به عنوان یک درس رسمی در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا جایگاه خود را یافته‌است. کتاب درآمدی بر روانشناسی‌دین تألیف دکتر مسعود آذربایجانی و سید‌ مهدی موسوی اصل، در مقاطع کارشناسی و ارشدِ رشته روانشناسی و روانشناسی اسلامی رایج‌ترین کتاب مورد توصیه اساتید و استفاده دانشجویان ...  بیشتر

تفسیر وجود خدا با استفاده از پاسخ‌های هوش مصنوعی(مطالعه موردی: چت جی‎پی‌تی)

محمدامین ترابی؛ معصومه صحرایی

دوره 15، شماره 2 ، بهمن 1403

https://doi.org/10.30465/srs.2024.47252.2108

چکیده
  در طول تاریخ، یکی از بزرگترین چالش‌های فکری و فلسفی انسان، سوال در مورد وجود خدا بوده است. با پیشرفت‌های تکنولوژیک و ظهور هوش مصنوعی، اکنون فرصتی برای مطرح کردن این سوال از یک زاویه جدید و با استفاده از قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی به دست آمده است. روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت در دسته پژوهش‌های اکتشافی(شبیه‌سازی) ...  بیشتر

مضامین الهیاتی- روانشناختی معنای زندگی در دیدگاه کی‌یرکگارد

محمد زلیکانی؛ علی رضایی شریف؛ حسین قمری؛ احمدرضا کیانی؛ عبدالله غلامرضا کاشی

دوره 15، شماره 2 ، بهمن 1403

https://doi.org/10.30465/srs.2025.49692.2172

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی مضامین الهیاتی- روانشناختی معنای زندگی در دیدگاه کی‌یرکگارد بود. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بوده است؛ میدان مورد مطالعه آثار ترجمه شده‌ی کی‌یرکگارد بود و کتاب بیماری تا مرگ با توجه به دریافت بیش‌ترین میزان داده‌های مورد نیاز به عنوان نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. مضامین پایه در پژوهش حاضر را گناه، توبه، ...  بیشتر

نقدی بر روایت داوکینز از مسئلة وجودیِ شرِ نظام مند

فاطمه احمدی؛ حسین فلاحی اصل

دوره 15، شماره 2 ، بهمن 1403

https://doi.org/10.30465/srs.2025.49309.2163

چکیده
  داوکینز شر را با وجود خدای قادر مطلق و خیر مطلق ناسازگار دانسته و آن را قوی‌ترین برهان علیه خداباوری می‌داند. بر این اساس خداباوری را رد و از الحاد حمایت می‌کند. از نظر وی رونوشتی با عنوان «شرِ وجودی نظام‌مند»، با تبیین اینکه نه تنها شرور سنتی و حوادث خاص جهان، بلکه تمام نظام زیستی شالوده هستی شراست. داوکینز و خداباوران، «خوش‌بینی ...  بیشتر

نقدی بر خلقت‌گرایی علمی: خوانش علم‌نمایانه‌‌ی متون مقدس

ساسان مژده‌شفق

دوره 15، شماره 2 ، بهمن 1403

https://doi.org/10.30465/srs.2025.51608.2207

چکیده
  پس از ظهور علم مدرن و گسترش آن، مسائلی مربوط به رابطه‌ی علم و دین به میان آمد و یکی از پرسش‌های اساسی این بود که روایات یادشده در کتب مقدس درباره‌ی خلقت انسان و جهان چه نسبتی با ادعاها و نظریه‌های مطرح‌شده در علم مدرن دارند. در این مقاله به رویکردی خواهیم پرداخت که به نظر می‌رسد نه تنها روایات یادشده را در تعارض با نظریه‌ها و تبیین‌های ...  بیشتر

فراتر از تعارض و استقلال: رویکردی همگرایانه به تعامل علم، تکنولوژی و دین

پگاه آقایاری؛ اشرف شاه منصوری؛ حسین عنایتی هتکه لویی؛ حامد نادری؛ الهام السادات نبوی

دوره 15، شماره 2 ، بهمن 1403

https://doi.org/10.30465/srs.2025.51054.2192

چکیده
  در عصر تحولات سریع فرهنگی و فناورانه، بررسی هم‌زیستی و تعامل میان دین، علم، فرهنگ و فناوری، به یکی از موضوعات راهبردی مطالعات میان‌رشته‌ای تبدیل شده است. این مقاله با بهره‌گیری از روش تحلیل مفهومی و مرور نظام‌مند منابع نظری و تجربی، به واکاوی تفاوت‌های معرفتی و کارکردی این چهار حوزه در بستر جوامع مدرن می‌پردازد. ابتدا، تفاوت‌های ...  بیشتر

نگاهی به ریشه‌های عقیدتی مخالفت رهبران شیخیه با نجوم جدید در دورۀ قاجار

محمد سلیمانی تبار؛ امیرمحمد گمینی

دوره 15، شماره 2 ، بهمن 1403

https://doi.org/10.30465/srs.2025.51891.2215

چکیده
  با ورود علوم جدید به ایران در دورۀ قاجار، بعضی رهبران شیخیه، به ویژه محمدکریمخان کرمانی چند رساله در نقد و رد نجوم جدید و نظریۀ خورشیدمرکزی نوشتند. در حالی که در این دوره ردیه‌ای از علمای شیعۀ اصولی در برابر نجوم جدید مشاهده نشده است. این تفاوت رویه احتمالاً ریشه در شیوۀ تأویل احادیث نجومی و همچنین نظام عقیدتی مابعدالطبیعی مفصلی دارد ...  بیشتر

علم وکمال انسانی

مهدی گلشنی

دوره 15، شماره 2 ، بهمن 1403

https://doi.org/10.30465/srs.2025.52551.2231

چکیده
  علم یک تلاش سامانمند انسانی برای فهم جهان فیزیکی است. فعالیت علمی توسط انسان انجام می‌شود و در خلاء انسانی فاقد معنا است. امّا بلافاصله این سؤال مطرح است که چرا انسانها بدنبال دانش طبیعت هستند؟ خود علم نمی‌تواند پاسخی برای این سؤال فراهم کند. یک چهارچوب جامع‌تر، یک جهان‌بینی، لازم است تا بتوان به این سؤال پاسخ گفت. درواقع جهان‌بینی ...  بیشتر

تفسیر وجود خدا با استفاده از پاسخ‌های هوش مصنوعی(مطالعه موردی: چت جی‎پی‌تی)
دوره 15، شماره 2 ، بهمن 1403

https://doi.org/10.30465/srs.2024.47252.2108

چکیده
  در طول تاریخ، یکی از بزرگترین چالش‌های فکری و فلسفی انسان، سوال در مورد وجود خدا بوده است. با پیشرفت‌های تکنولوژیک و ظهور هوش مصنوعی، اکنون فرصتی برای مطرح کردن این سوال از یک زاویه جدید و با استفاده از قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی به دست آمده است. روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت در دسته پژوهش‌های اکتشافی(شبیه‌سازی) ...  بیشتر

بررسی عاملیت اخلاقی هوش مصنوعی عام
دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 125-151

https://doi.org/10.30465/srs.2024.49282.2162

چکیده
  هدف از مقاله حاضر بررسی عاملیت اخلاقی هوش مصنوعی عام است. در بسیاری از پژوهش‌ها، عاملیت اخلاقی هوش مصنوعی در چهار دسته ۱- عامل تأثیر اخلاقی، ۲- عامل تأثیر اخلاقی ضمنی، ۳- عامل تأثیر اخلاقی آشکار و ۴- عامل اخلاقی کامل، تقسیم‌بندی می‌شود. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی-انتقادی سطح چهارم این دسته‌بندی یعنی عامل اخلاقی کامل در ...  بیشتر

اعلامیۀ 1277 کلیسای کاتولیک و پیامدهای علمی و الهیاتی آن
دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 1-33

https://doi.org/10.30465/srs.2024.47793.2115

چکیده
  اعلامیه یا محکومیت‌نامۀ1277 برآیند سلسله مشاجراتی فلسفی و کلامی ازابتدای قرن سیزدهم است که اسقف پاریس (اتین تمپیر) علیه آموزه‌های ارسطویی، توماسی و ابن‌رشدی صادر کرد. این اعلامیه بدواً با هدف صیانت از آموزه قدرت مطلق خداوند و نقد قاعده‌پردازی‌های فیلسوفانه و کلامی درباره خداوند صادر شد اما بعدها تحولات جدیدی رقم زد که خارج از اغراض ...  بیشتر

تأملی در نسبت میان معماری فضای مجازی و ارزش‌های اخلاقی
دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 245-271

https://doi.org/10.30465/srs.2024.49130.2154

چکیده
  مسئله مقاله حاضر این است که آیا می‌توان بدون ارجاع به اخلاق، و صرفاً بر اساس معماری فضای مجازی، به تنظیم‌گری رفتار کاربران پرداخت؟ در این راستا سه رویکرد مورد طرح و بررسی قرار می‌گیرد: 1- کفایت معماری یا کد فضای مجازی، بدون نیاز به اخلاق 2- تبعیت کد از اصول اخلاق 3- ضروت اخلاق سخت (قبل از معماری فضای مجازی) و اخلاق نرم (بعد از معماری). در ...  بیشتر

هم ‏تاثیری طبیعت، کیهان و ساحت الوهی در کیمیای روحانی زوسیموس
دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 35-63

https://doi.org/10.30465/srs.2024.49144.2155

چکیده
  برخی از مورخان علم، براین باورند که کیمیا بخشی از کنش‏ ها و شعائر دینی است در نتیجه تاریخ آن ذیل تاریخ ادیان قرار می‏ گیرد. در کنار این باور، کارل گوستاو یونگِ روان‏شناس(Carl Gustav Jung) قائل است که کیمیا بخشی از تاریخ روان‏شناسی است که هدف ‏اش فهم ساختار پیچیده و عمیق روان آدمی است. منتقدان این دو رویکرد ادعا می‏ کنند در کیمیا، آن ...  بیشتر

ابر واژگان