دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
  • تعداد دوره‌ها: 14

  • تعداد شماره‌ها: 26

  • تعداد مقالات: 217

  • مشاهده مقاله: 281,336

  • مقالات رد شده: 872

  • درصد عدم پذیرش: 74

  • درصد پذیرش: 13

  • پایگاه‌های نمایه‌شده: 7

  • تعداد داوران: 311

 

دوفصلنامه علمی پژوهش‌های علم و دین، یک نشریه با دسترسی آزاد است.

  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • حوزۀ تخصصی: فلسفه، دین، علم
  • اعتبار مجله: علمی‌(مشاهده جزئیات)
  • زبان مجله: دو زبانه؛ فارسی یا انگلیسی
  • نوبت انتشار: دوفصلنامه
  • نوع انتشار: چاپی و الکترونیکی
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: دارد (مشاهده جزئیات)
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، دوسویه‌ناشناس(مشاهده جزئیات)
  • مدل دسترسی به مقالات: PDF
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • رتبۀ مجله:  {1402} (694) ب
  • ضریب تأثیر نشریه: 104/. (1401)
  • وضعیت درISC: کیفیت Q3
  • پست‌الکترونیک: elmodinjournal@gmail.com

با استناد به بند 2-5 آیین‌نامه نشریات علمی مورخ 1398/2/2، از این پس همه نشریات با نام «نشریه علمی» شناخته می‌شوند؛ بنابراین انواع مقالات علمی که در صفحه اول مقاله مشخص خواهد شد، عبارت است از: مقاله علمی- پژوهشی، مروری، کوتاه، مطالعه موردی، روش‌شناسی، کاربردی، نقطه‌نظر، مفهومی، فنی، و ترویجی 

نویسنده گرامی

توجه ،قبل از ارسال مقاله به موارد زیر توجه کنید:

1-نظام داوری در نشریه پژوهش های علم و دین:

1-1.داوری اولیه در مدت حداکثر 10 روز (هیئت تحریریه)

2-1.هر مقاله حداقل از سوی دو داور ارزیابی می شود

3-1.در هر فصل حداقل یک جلسه تحریریه تشکیل می شود

4-1.نویسنده محترم موظف است فرم تعهد و عدم تعرض منافع را تکمیل نماید و به هنگام ارسال مقاله ثبت نماید.

2-نویسندگان محترم توجه داشته باشند نشریه علم و دین پذیرای مقالاتی است که در زمینه مسائل فلسفه دین ایده ای نو طرح کند یا مطالعه ای تطبیقی و چالشی را به صورت میان رشته ای بین یکی از رشته های علمی و یکی از آموزه های دینی مطرح کند و راه کار نو ارائه دهد. (جزئیات)

3- بر اساس آیین نامه نشریات علمی-پژوهشی کمیسیون نشریات وزارت علوم و همچنین مصوبه هیات رئیسه پژوهشگاه(تاریخ 91/6/25،‌شماره 54/6/91) مبلغی جهت ارسال و دریافت مقالات دریافت می شود (تاریخ درج خبر:93/3/11) 

 4-کاربران محترم توجه داشته باشند که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست. کاربران باید تمام مراحل را طی نمایید و در پایان صفحه تایید ارسال مقاله باید مشاهده شود ( برای مشاهده نمونه اینجا کلیک کنید)

5- در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتما از منوی نوع مقاله ، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود.(برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)

6- در صورتی که رمز و شنایه به ایمیل شما ارسال نشد از طریق این لینک مجددا تلاش فرمایید.(اینجا کلیک کنید)

7-نویسنده متعهد است در صورت داشتن حامی مالی یا معنوی حتما در متن مقاله و تعهدنامه درج نمایید.

8-استفاده از نرم افزار مشابهت یاب سمیم نور (مشاهده صفحه - راهنما ).

 

 

             

اعلامیۀ 1277 کلیسای کاتولیک و پیامدهای علمی و الهیاتی آن

مهدی بهنیافر؛ مهدیه روحی

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 1-33

https://doi.org/10.30465/srs.2024.47793.2115

چکیده
  اعلامیه یا محکومیت‌نامۀ1277 برآیند سلسله مشاجراتی فلسفی و کلامی ازابتدای قرن سیزدهم است که اسقف پاریس (اتین تمپیر) علیه آموزه‌های ارسطویی، توماسی و ابن‌رشدی صادر کرد. این اعلامیه بدواً با هدف صیانت از آموزه قدرت مطلق خداوند و نقد قاعده‌پردازی‌های فیلسوفانه و کلامی درباره خداوند صادر شد اما بعدها تحولات جدیدی رقم زد که خارج از اغراض ...  بیشتر

هم ‏تاثیری طبیعت، کیهان و ساحت الوهی در کیمیای روحانی زوسیموس

امین متولیان

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، صفحه 35-63

https://doi.org/10.30465/srs.2024.49144.2155

چکیده
  برخی از مورخان علم، براین باورند که کیمیا بخشی از کنش‏ ها و شعائر دینی است در نتیجه تاریخ آن ذیل تاریخ ادیان قرار می‏ گیرد. در کنار این باور، کارل گوستاو یونگِ روان‏شناس(Carl Gustav Jung) قائل است که کیمیا بخشی از تاریخ روان‏شناسی است که هدف ‏اش فهم ساختار پیچیده و عمیق روان آدمی است. منتقدان این دو رویکرد ادعا می‏ کنند در کیمیا، آن ...  بیشتر

تفاوت بنیادین رابطه علم و دین در دو مورد زیست‌شناسی تکاملی و کیهان‌شناسی

مسعود طوسی سعیدی

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.30465/srs.2024.48999.2153

چکیده
  در راستای بررسی معقولیت باور به «تفاوت بنیادین رابطه علم و دین در دو مورد زیست‌شناسی تکاملی و کیهان‌شناسی» در این مقاله، به زیست‌شناسی تکاملی، کیهان‌شناسی و دین (الهیات) از منظر موجودیت‌های معرفت‌شناختی توجه می‌شود. منظور از تفاوت بنیادین میان این موجودیت‌های معرفتی، تفاوت در نحوه‌ی سازگاری منطقی آن‌ها با یکدیگر است. ...  بیشتر

فراتحلیل مقالات مسئولیت‌پذیری، دین و اخلاق زیست‌محیطی در ایران
دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402، ، صفحه 1-29

https://doi.org/10.30465/srs.2024.48961.2149

چکیده
  نگاه مسئولانه به محیط‌زیست و شأن اخلاقی آن از دین و جهان‌بینی انسان نشأت می‌گیرد. بر همین اساس و با سرعت یافتن روند تخریب محیط‌زیست در عصر حاضر، توجه به مقوله‌های مسئولیت‌پذیری، دین و اخلاق زیست‌محیطی افزایش یافته است. این مقاله با استفاده از روش فراتحلیل نشان می‌دهد، علی‌رغم حجم بالای پژوهش‌های صورت‌گرفته در این حوزه در ایران، ...  بیشتر

الهیات برنامه درسی: تعاریف و گونه‌شناسی
دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402، ، صفحه 129-155

https://doi.org/10.30465/srs.2024.48109.2124

چکیده
  الهیات برنامه­درسی یک قلمرو نوظهور و نه­چندان شناخته‌شده در حوزه مطالعات برنامه­درسی است. هدف این مطالعه ارائه تعریفی جامع از الهیات برنامه درسی و عرضه گونه­­شناسی آن با توجه به وضعیت موجود و ظرفیت­های بالقوه این قلمرو است. ازاین‌رو، گونه­های مختلف الهیات برنامه درسی شناسایی شد. سپس، بر اساس تعریفی جامع از الهیات برنامه ...  بیشتر

نقدهای جان اف هات بر مبانی فلسفی ملحدان جدید
دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402، ، صفحه 31-54

https://doi.org/10.30465/srs.2024.48153.2126

چکیده
  در میان مواجهه‌های گوناگون با نظریه تکامل، الهی‌دانانِ تکامل‌گرایی هستند که تلاش می‌کنند خداباوری و تکامل را با یکدیگر همراه و همخوان معرفی کنند. جان‌اف.هات - الهی‌دانِ معتقد به تکامل- الهیات را مؤید و حامی نظریه تکامل می‌داند و با نقد الهیات سنتی، بر این باور است که الهیات باید با علم به روزرسانی شود، چرا که در غیر این صورت حذف ...  بیشتر

رابطة علم و دین از منظر پیرس: با تأکید بر خطاپذیرانگاری او
دوره 14، شماره 2 ، بهمن 1402، ، صفحه 55-84

https://doi.org/10.30465/srs.2024.48072.2122

چکیده
  مقالة حاضر به دیدگاه چارلز سندرز پیرس، معمار پراگماتیسم دربارة رابطة علم و دین می‌پردازد. اندیشه‌های پیرس، بجز اهمیت ذاتی، از جهت تأثیر بر ویلیام جیمز و جان دیویی، دو تن از سرآمدان پراگماتیسم و معماران حوزة اندیشه و فرهنگ و آموزش امریکا اهمیت مضاعف دارد. در دعوی اصلی مقاله استدلال می‌کنیم با آنکه پیرس به گفت‌وگوی علم و دین اعتقاد ...  بیشتر

هم ‏تاثیری طبیعت، کیهان و ساحت الوهی در کیمیای روحانی زوسیموس
دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 35-63

https://doi.org/10.30465/srs.2024.49144.2155

چکیده
  برخی از مورخان علم، براین باورند که کیمیا بخشی از کنش‏ ها و شعائر دینی است در نتیجه تاریخ آن ذیل تاریخ ادیان قرار می‏ گیرد. در کنار این باور، کارل گوستاو یونگِ روان‏شناس(Carl Gustav Jung) قائل است که کیمیا بخشی از تاریخ روان‏شناسی است که هدف ‏اش فهم ساختار پیچیده و عمیق روان آدمی است. منتقدان این دو رویکرد ادعا می‏ کنند در کیمیا، آن ...  بیشتر

بررسی عاملیت اخلاقی هوش مصنوعی عام

محمد علی عاشوری کیسمی؛ مریم پرویزی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1403

https://doi.org/10.30465/srs.2024.49282.2162

چکیده
  هدف از مقاله حاضر بررسی عاملیت اخلاقی هوش مصنوعی عام است. در بسیاری از پژوهش‌ها، عاملیت اخلاقی هوش مصنوعی در چهار دسته ۱- عامل تأثیر اخلاقی، ۲- عامل تأثیر اخلاقی ضمنی، ۳- عامل تأثیر اخلاقی آشکار و ۴- عامل اخلاقی کامل، تقسیم‌بندی می‌شود. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی-انتقادی سطح چهارم این دسته‌بندی یعنی عامل اخلاقی کامل در ...  بیشتر

مانا و امر قدسی در اندیشه مارت

قربان علمی؛ نازنین جلیلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1403

https://doi.org/10.30465/srs.2024.49395.2166

چکیده
  این مقاله، به روش توصیفی و تحلیلی به بررسی مفهوم و ویژگی‌های مانا و امر قدسی در نظام فکری مارت ‌پرداخته است. او که در درجه نخست، بر انسان‌شناسی دین تمرکز دارد، بر عاطفه و احساس به‌عنوان اصل اساسی روان‌شناسی تحلیلی ذهن و شخصیت انسان و مولفه‌های روان‌شناختی باور دینی نیز تأکید ‌کرده و به‌جای آنیمیسم تایلر، پیشاآنیمیسم یا آنیماتیسم ...  بیشتر

نگاه انتقادی به تجربه دینی از منظر رویکرد استعاره های مفهومی لیکاف و جانسون

کاویس سوره؛ جلال پیکانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1403

https://doi.org/10.30465/srs.2024.48847.2145

چکیده
  تبیین‌های علمی از تجربه‌ی دینی چالش جدی برای‌ تجربه‌ی دینی است. در این راستا در نیمه-ی دوم قرن بیستم علوم‌شناختی نیز خود را با مسئله‌ی دین درگیر کرده‌است. در بین رویکردهای این دانش رویکرد استعاره‌های مفهومی لیکاف و جانسون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ بالاخص ادعای اندیشمندان این حوزه مبنی بر این‌‌که ذهن اساسا جسمانی است و ...  بیشتر

ابر واژگان