بررسی رابطه علم و دین از دیدگاه جامعه‌شناسان

سعید گودرزی؛ منوچهر رشادی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 87-107

https://doi.org/10.30465/srs.2023.45205.2069

چکیده
  چکیدهدر این پژوهش با توجه به انواع رابطة علم و دین (تعارض، تمایز، تلاقی و سازگاری)، به بررسی آرای تعدادی از جامعه‌شناسان پرداخته شده است. نظریه‌پردازانی مثل کنت، مارکس، دورکیم، وبر و... دارای دیدگاه تعارض هستند و معتقدند باگذر جوامع از سنتی به مدرن و چیرگی علم تجربی و شیوة تفکر مدرن، جایگاه دین در دوران مدرن تضعیف شده و علم جای آن را ...  بیشتر

علم و چگونگی تاثیرگذاری آن بر سکولاریزاسیون

کاظم سام دلیری

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 115-138

https://doi.org/10.30465/srs.2023.42897.2019

چکیده
  مقاله بر موضع تاثیر علم بر عرفی شدن تمرکز دارد و تلاش دارد با بررسی چرایی تاثیر علم بر عرفی شدن چگونگی این تاثیر را نیز نشان دهد. در مسیر پاسخ گویی به سوال فوق به شکل مفصل نظرات حامیان تاثیر علم بر عرفی شدن مورد بررسی قرار گرفت و از نگاه آنان این موضوع به بحث گذاشته شد. در انتها و در پاسخ به این سوال که علل و مکانیسم عرفی‌شدن چه می‌باشد؟ ...  بیشتر