نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران،ایران

چکیده

اخلاق پژوهش رهنمودهایی را برای انجام مسئولانه تحقیق ارائه می دهد.در پژوهش های علوم انسانی اخلاق یکی از موضوعات محوری و بعنوان اخلاق برنامه ریزی، انجام و گزارش تحقیق تعریف می شود که ما را در مورد چگونگی انجام و انتشار تحقیقات علمی راهنمایی می کند. هدف این پژوهش ارائه اصول اخلاقی سازماندهی و انجام تحقیق و هم چنین تشریح ویژگی های افراد دارای اخلاق حرفه ای می باشد. روش تحقیق این پژوهش اسنادی- تحلیلی است. با تحلیل یافته ها 25 اصل اخلاقی پژوهش ارائه شده است و براساس ویژگی های افراد دارای اخلاق حرفه ای تقسیم بندی شده است. پاى‏بندى به مسؤولیت‏هاى اخلاقى در سطح پژوهشگران محتاج اصول اخلاقى پژوهش است.بنابراین این اصول، راهنمایی های اخلاقی را برای محققان و مؤسساتی که در آن کار می کنند ارائه می دهد. در پژوهش های علوم انسانی اخلاق از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به عنوان یک مؤلفه کلیدی در نظر گرفته می شود.ارتقای اهداف تحقیق،ارتقا همکاری و هماهنگی زیاد بین افراد مختلف در پژوهش،پاسخگو کردن محققان در برابر مردم،کمک به ایجاد حمایت عمومی از پژوهش و تقویت مسئولیت اجتماعی از دلایل اهمیت چرایی رعایت اصول اخلاقی در پژوهش های علوم انسانی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An analysis on the necessity of the role of ethics in research

نویسنده [English]

  • mohammad kazempour teymourloy

PhD student in public administration, School of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Research ethics provide guidelines for the responsible conduct of research. In humanities research, ethics is one of the central issues and is defined as the ethics of planning, conducting and reporting research, which guides us on how to conduct and publish scientific research. The purpose of this research is to present the ethical principles of organizing and conducting research, as well as describing the characteristics of people with professional ethics. The purpose of this research is to present the ethical principles of organizing and conducting research, as well as describing the characteristics of people with professional ethics. The research method of this research is documentary-analytical. By analyzing the findings, 25 ethical principles of knowledge have been presented And is divided based on the characteristics of people with professional ethics. Adhering to ethical responsibilities at the level of researchers requires the ethical principles of research. therefore These principles provide ethical guidance for researchers and the institutions in which they work. Ethics is of particular importance in humanities research and is considered as a key component. Promoting research goals, promoting cooperation and coordination between different people in research, making researchers accountable to the public, helping to create public support for research and strengthening social responsibility are among the reasons why it is important to observe ethical principles in humanities research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research ethics
  • professional ethics
  • ethical approaches
  • ethical principles of research
  • Humanities
حیدری.ا، اصغری.ف و عادلی.ح(1389).ارائه یک مدل جهت پایش طرحهای پژوهشی با سوژه انسانی در ایران،نشریه اخلاق و تاریخ پزشکی.شماره 3 (5).
زاگال، هکتور، گالیندو، خوزه.(1386) داوری اخلاقی؛ فلسفه اخلاق چیست؟ ترجمه حیدری علی احمد، تهران،  انتشارات حکمت.
مبشر.م و همکاران(1385).بررسی رعایت اصول اخلاق در پژوهش بر حیوانات آزمایشگاهی به روش کیفی . نشریه اخلاق در علوم و فناوری.
  
  Benčin.r & et al.(2015). Ethics assessment in Humanities.  Journal European commission. pp1-20.
Biagetti.  M & et al. (2020 ). Ethical Theories in Research Evaluation: An Exploratory Approach. An Exploratory Approach. Scholarly Assessment Reports , 2(1): 11. pp. 2-10     DOI: https://doi.org/10.29024/sar.19
 
Brall . c & et al. (2017). Research Ethics 2.0: New Perspectives on Norms, Values, and Integrity in Genomic Research in Times of Even Scarcer Resources. Journal  Karger open access.no 20 , pp. 27–35. DOI: 10.1159/000462960.
Doris, J. M., & Stich, S. P. (2007). As a Matter of Fact: Empirical Perspectives on Ethics. In F. Jackson and M. Smith (Eds.), The Oxford Handbook of Contemporary Philosophy. Oxford:       Oxford University Press, pp. 114–152. 
Fisher R. )2008(. Anthropologists and social impact assessment: negotiating the ethical minefield1. Asia Pac J Anthropol. 9 (3):231–242.
Guillemin. M, Gillam. L, Rosenthal. D & Bolitho A.( 2010). Resources employed by health researchers to ensure ethical research practice. Journal of Empirical Research on Human Research Ethics. no 5(2): pp. 21-34.  DOI: 10.1525/jer.2010.5.2.21
Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L., et al. (2015). The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520. pp. 429– 431. DOI: https://doi.org/10.1038/520429a
Jennings B, et al.( 2003). Introduction: a strategy for discussing ethical issues in public health. In: Jennings B, editor. Ethics and public health: model curriculum. p. 1–12, [online]. Available from: www.asph.org/UserFiles/EthicsCurriculum. pdf  [accessed 21 July 2013].
Johnstone M. ( 2009). Bioethics. A Nursing Perspective. 5th edition Churchil Livingstone Elsevier.
Jameton A. (1984). Nursing Practice. The ethical issues. Prentice Hall, New Jersey.
Kjellström1, S.; S. N. Ross & B. Fridlund. (2010). Research Ethics in      Dissertations: Ethical Issues and Complexity of Reasoning. Journal of Med       Ethics. 36. 425-430.
Kilpi H.& Tuomaala U.( 1989). Research Ethics and Nursing Science: an empirical example. Journal of Advanced Nursing;14. Pp. 451-458.
Moher, D., Bouter, L., Kleinert, S., Glasziou, P., Sham, M. H., Barbour, V., et al. (2020). The Hong Kong Principles for assessing researchers: Fostering research integrity. PLOS Biology, 18(7), e3000737. DOI: https://doi.org/10.1371/ journal.pbio.3000737
Mustajoki, H., & Mustajoki, A. (2017). A New Approach to Research Ethics: Using Guided Dialogue to Strengthen Research Communities. New York: Routledge.  DOI: https://doi.org/10.4324/9781315545318
Pittaway, E.; L. Bartolomel & R. Hugman. (2010). Stop Stealing Our Stories: The      Ethic of Research with Vulnerable Groups. Journal of Human Rights       Practice. 2(2). 229–251.
Sandu . A & et al. (2020). Social Perception of Ethical Values. Journal for the Study of Religions and Ideologies, vol. 19, issue 55 . pp 105-120. ISSN: 1583-0039.
Schüklenk. U & Ashcroft. R.( 2000). International research ethics. Bioethics;   14:   158–172. 
Smith D. Five principles for research ethics. Monitor Staff. 2003;34(1):56. Available from: http://www.apa.org/monitor/jan03/principles.aspx [Accessed: August 16, 2014].
Stern JE & Elliott D. (1997).  The Ethics of Scientific Research: A Guidebook for Course Development. Hanover, NH: University Press of New England; p 75.
Vanclay.F &  et al.(2013). Principles for ethical research involving humans: ethical professional practice in impact assessment Part I. journal Impact Assessment and Project Appraisal. Vol. 31, No. 4, pp. 243–253.  http://dx.doi.org/10.1080/14615517.2013.850307
Wiles. R & et al (2006). Researching researchers: Lessons for research ethics. Qualitative Research6(3): pp.283-299.   DOI: 10.1177/1468794106065004.
Zandvoort H. )2008(. Preparing engineers for social responsibility. Euro J Eng Educ. 33(2):133–140.
Žukauskas . P & et al . (2018 ). Research Ethics. Journal intechopen. Pp 140-154 . http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.70629