نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان،خرم آباد، لرستان

2 گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده ادبیات، دانشگاه لرستان، خرم آباد

چکیده

داوکینز شر را با وجود خدای قادر مطلق و خیر مطلق ناسازگار دانسته و آن را قوی‌ترین برهان علیه خداباوری می‌داند. بر این اساس خداباوری را رد و از الحاد حمایت می‌کند. از نظر وی رونوشتی با عنوان «شرِ وجودی نظام‌مند»، با تبیین اینکه نه تنها شرور سنتی و حوادث خاص جهان، بلکه تمام نظام زیستی شالوده هستی شراست. داوکینز و خداباوران، «خوش‌بینی وجودی» را می‌پذیرند، به این معنا که جهان در حالت کلی خوب است و انسان باید برای زیستن در آن شادمان و سپاسگزار باشد. اما با گنجاندن «خوش‌بینی وجودی» در مسئله «شرِ نظام‌مند»، می‌توان نشان داد که «مسئله وجودیِ شرِ نظام‌مند» نه تنها برضد خداباوری بلکه بر ضد الحاد نیز صورت‌بندی می‌شود. اگر فرایندهای تکاملی مسبّب درد و رنج برای انسان‌ها و حیوانات است، برای داوکینز دفاع از خوش‌بینی وجودی، غیر ممکن است؛ زیرا این مسئله بر تعارض بین «شرِ نظام‌مند» و «خوش‌بینیِ وجودی» استوار است. هستی‌شناسی داوکینز محدود به جهان مادی است و به ورای جهان مادی برای حل این مشکل نمی‌تواند متوسل شود. اما خداباوران با توسل به وجود خدا و زندگی پس از مرگ، می‌توانند به این مسئله ‌پاسخ دهند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Criticism on Dawkins' account of The Existential Problem of Systematic Evil

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Ahmadi 1
  • Hossain Fallahiasl 2

1 Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University.Khorram Abad.Lorestan

2 Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Literature, Lorestan University, Khorramabad

چکیده [English]

Dawkins considers evil to be incompatible with the existence of an almighty God and absolute good, and considers it the strongest argument against the belief in God. Accordingly, he rejects theism and supports atheism. According to him, a manuscript entitled "systematic existential evil", explaining that not only the traditional evil and the special events of the world, but the entire biological system is the foundation of evil. Dawkins and theists accept "existential optimism" in the sense that the world is generally good and humans should be happy and grateful to live in it. But by including "existential optimism" in the problem of "systematic evil", it can be shown that the "existential problem of systematic evil" is formulated not only against theism but also against atheism. If evolutionary processes cause pain and suffering for humans and animals, it is impossible for Dawkins to defend existential optimism; Because this issue is based on the conflict between "systematic evil" and "existential optimism". Dawkins' ontology is limited to the material world and he cannot resort to the material world to solve this problem. But the believers can answer this question by appealing to the existence of God and life after death.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "؛ systematic existential evil"؛ traditional evil"؛ biological system"؛ existential optimism"؛ atheism"؛
  • "؛ theism"