نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
چکیده
چکیده
مناظر بیپایان هستی نشانی از حکمت و معماری بیبدیل آفریدگار هستی است. معانی مناظر و مفاهیم معماری چیست؟ عوامل آن کدام است؟ بازتاب و مراتب ادراک این مناظر در انسان چگونه است؟ در ظهور این مناظر سلسلهمراتبی وجود دارد که از منشأ قدرت لایزال هستی آغازمیگردد. ظهور و وجود مناظر از جریان دایمالافاضۀ فیّاض علیالاطلاق من جمیع الجهات و الحیثیات است که انقطاع فیض موجب انهدام آنهاست. هر موجودی در عالم مادی، جایگاه و زمان و مکان خاص خود را داراست. عوامل مناظر به سه دستۀ کلی: ناظر، نور و فضا تقسیممیشود و هر کدام از مناظر بازتابی در ناظر ایجادمیکند و حکمتی را به او متذکرمیشود. مراتب ادراک انسان از مناظر، بهترتیب از حس به خیال و تعقل صعود پیدامیکند. تعقل در مناظر تا عمق معانی آنها نفوذ کرده و تا کنه وجودی آنها در حد وسع و توانایی پیشمیرود تا به حقیقت هستی برسد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Viewing the System of Landscape Architecture (in the Light of Islamic Texts)
نویسنده [English]
- Hassan Zolfagharzadeh
چکیده [English]
The world's endless landscapes are sign of wisdom and unique architecture of the creator. What do the scenery and architectural concepts represent? What are its factors? And how is the process of reflection and understanding of these sceneries by human beings? There is a systematic phase in the appearance of these sceneries that originates from the eternal power. The presence and appearance of these sceneries are God's blessings in every ways and once he stops his blessings they are destroyed. Every creature of the materialistic world has its own special place, time, and status. Sceneries are divided into three general categories of spectator, light, and space and each scenery makes the spectator to reflect and acts as a reminder of God's wisdom. Man's level of perception of scenery rises from feeling to imagery and to reason. Reason has penetrated deeply in the perception of sceneries and it continues to the point that it reaches the truth of the existence.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Scenery
- Spectator
- Light
- space
- Architecture
- perception