نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات، دانشگاه رازی

2 فارغ‌التحصیل دکتری گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اهل بیت، دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول)

چکیده

موضوع متافیزیک شلر، انسان و به عبارتی فرا انسان‌شناسی است. در این نوع انسان-شناسی با تأمل در ماهیت انسان و ارائه تصویری جامع از آن، که شامل وجوه مختلف اعم از طبیعی، عقلانی و عاطفی است، بر عواطف به عنوان عناصر پیشینی در پیدایش ارزش‌ها تأکید ‌‌می‌شود، درواقع عواطف به عنوان راهی برای درک ارزش‌ها شناخته ‌‌می‌شوند. از دیدگاه شلر ارزشها پسینی نیستند؛ ‌‌یعنی از تجربه‌های خارجی گرفته نمی‌شوند؛ بلکه به عنوان عناصر پیشینی عاطفه شناخته می‌شوند، بنابراین از دیدگاه وی ما معرفت‌هایی با ویژگی پیشینی داریم که مربوط به حوزۀ عواطف هستند. می‌توان گفت با این دیدگاه، شلر در مقابل فلاسفه ایی چون کانت قرار می‌گیرد؛ زیرا نزد کانت عواطف انسان نمی‌توانند دارای عناصر پیشینی باشند؛ در این مقاله بعد از تبیین معرفت متافیزیکی به عنوان‌‌ یکی از سه قسم معرفت از دیدگاه شلر، به تبیین ماهیت انسان و نقش معرفتی عواطف به عنوان عناصر پیشینی در پیدایش ارزشها پرداخته می‌شود. در این پژوهش از طریق روش اسنادی، تحلیل محتوا و توصیف گرایانه، به طرح و بررسی دیدگاه شلر پیرامون ارزش‌های اخلاقی و نسبت آن با عواطف می‌پردازیم. مدعای ما این است که براساس دیدگاه شلر اخلاق نه بر پایه ارزش‌هایی صرفاً صوری و عقلانی بلکه بر اساس عواطف و احساسات شکل می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Moral values and their relationship with emotions in Max Scheler's thought

نویسندگان [English]

  • cimin esfandiari 1
  • somayeh malleki 2

1 Associate Professor of Philosophy, Department of literature, Faculty Theology, University of Razi,

2 Ph.D. Graduated of Islamic Philosophy Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty Theology and Ahlul-Bayt's Studies, University of Isfahan, (corresponding Author)

چکیده [English]

The subject of Scheler's metaphysics is man, in other words, meta-anthropology. In this type of anthropology, by reflecting on the nature of man and presenting a comprehensive picture of it, which includes various aspects including natural, rational and emotional, emotions are emphasized as prior elements in the creation of values, in fact, emotions are a way to understand Values are known. From Scheler's point of view, values are not a posteriori; That is, they are not taken from foreign experiences; Rather, they are known as prior elements of emotion, so from his point of view, we have knowledge with prior characteristics that are related to the field of emotions. It can be said that with this point of view, Scheler is in front of philosophers like Kant; Because according to Kant, human emotions cannot have prior elements; In this article, after explaining metaphysical knowledge as one of the three types of knowledge from Scheler's point of view, the nature of man and the epistemological role of emotions as prior elements in the creation of values are explained. In this research, through documentary method, content analysis and descriptive method, we plan and examine Scheler's view on moral values and its relationship with emotions. Our claim is that based on Scheler's point of view, morality is formed not based on purely formal and rational values, but based on emotions and feelings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Value
  • philosophical anthropology
  • antecedent
  • posterior
  • emotion
  • Max Schler
  • بوخنسکی،جی ا.م(1383)، فلسفه ‌معاصر اروپایی، شرف‌الدین‌خراسانی، چاپ سوم، تهران: علمی‌ و فرهنگی.

    ـ ذاکرزاده، ابوالقاسم( 1387)، فلسفه ‌ماکس‌شلر، تهران: الهام.

    ـ کاپلستن، فردریک جارلز(1385)، تاریخ فلسفه، ترجمه جلال‌الدین مجتبوی، تهران: سروش.

    ـ صانعی دره‌بیدی، منوچهر(1368) فلسفۀاخلاق در تفکر غرب، تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

    ـ فرینگزو دیگران، مانفرد(1394)، ماکس‌شلر و پدیدارشناسی، تهران: خوارز‌‌می‌.

     

    Blosser,Philip,( 2002)“ Max Scheler : A Sketch of his Moral Philosophy “ in phenomenological approaches to moral philosophy, Edited by John J. Drummnd and lester embree, dodrecht: Kluwer academic publishers

     

    • Bordo Susan (1987) The Flight to objectivity: Essays on Cartesianism and Culture, Albany: state university of New York

     

    • Brun, G (2008) Epistemology and Emotion, England, Ashghat

     

    • Hume, David (1978), A Treatise of Human Nature, edited by Liwis A. Selby Bigge and peter h. Nidditch oxford university press

     

    • Pappe, H.O. (1972) Philosophical Anthropology, in: The Encyclopedia of philosophy, Vol.6, Edi. By Paul Edwards, New York: macmillan publishing Co

     

    • Salomon, R.C. (2000). The Philosophy of emotions in m. Lewis &J.M.Haviland-Jones(Eds). Hand book of emotions

     

    • Scheler, max (2008) The human place in the cosmos, trans.by Manfred S.fring , Evanston: northwestern university press

     

    • Scheler, Max (2013) problems of a sociology of knowledge, trans by Manfred S, ffring, Abingdon: Routledge