نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ادبیات فارسی دانشگاه آزاد ساوه

2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه

3 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه

چکیده

«ملکوت» از مفاهیم بین الادیانی است که با اشتراکات و افتراقاتی در آیین های یهود، مسیحیت و اسلام مورد توجه بوده  و واژه ای است که در قرآن ـ به طور مشخص و نیز در قالب مشتقات آن ـ به کار رفته و در کتب تفسیری ، معادل های معنایی نظیر «مالکیت مطلق خدا و باطن عالم خلقت» برای آن بیان کرده اند .این کلمه  در کتب عرفانی نیز که قرآن را به عنوان یکی از مهم ترین منبع معرفتی مورد توجه قرار می دهند، کاربرد داشته  و ازجمله اصطلاحات صوفیه به شمار می رود. توجه ،رویکرد و نگرش هر اندیشمندی به چنین کلیدواژه معرفتی می تواند گویای جهت گیری هستی شناسانه او نسبت به خدا و عالم وجود باشد. حافظ شاعری اندیشه ور است که در پس بیان هنرمندانه عواطف خود ، از تدقیق در مبادی اندیشه و حکمت غافل نیست. او خود را وامدار «دولت قرآن» می داند پس بیراه نیست  که می توان بین نگاه هستی شناسانه او با معارف قرآنی ارتباط معناداری یافت.  پژوهش حاضر به شیوة توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای درصدد پاسخ به این پرسش است  که: «ملکوت » در «قرآن» و «جغرافیای عرفانی حافظ»، چگونه بازنمایی شده اند؟ و تاثیرپذیری حافظ از معارف قرآن در باره  این واژه چگونه است؟. یافته ها  حاکی از آن است که در شعر حافظ ، «ملکوت» را علاوه بر مفهوم «باطن و حقیقت هر چیز و  مالکیت و حکمرانی خداوند» به معنای «جغرافیای غیب و عالم فرشتگان» می توان تعبیر کرد. این واژه در ذیل روایت ویژه او از داستان آفرینش به کار رفته است. در این ماجرا که  اساس هندسة فکری حافظ در نسبت خدا، انسان و ملکوت را در خود دارد، «عشق» به عنوان اصلی ترین موضوع  معرفتی مطرح می شود و حافظ گاه با ضمیر اول شخص مفرد، قهرمان روایت خود از حماسة آفرینش می گردد.واژگان مرتبط با کلمه«ملکوت» نظیر:سروش،هاتف، و ... نیز درچارچوب همین روایت حماسی اسطورهای و قرآنی مطرح می شوند؛ از سوی دیگر، حافظ از طریق دعا، مناجات و تهذیب نفس با جغرافیای ملکوت و معنا،رابطه و تجربه عرفانی می یابد. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A comparative study and methods of representing the concept of "kingdom" in the "Holy Quran" and "Mystical geography of Hafez's thought"

نویسندگان [English]

  • Motalleb Ghaffari 1
  • Reza Heyfari noori 2
  • Manijeh Fallahi 3

1 PhD student in Persian Literature, Saveh Azad University

2 Assistant Professor Islamic Azad University, Saveh Branch

3 Assistant Professor Islamic Azad University, Saveh Branch

چکیده [English]

"Kingdom" is one of the inter-religious concepts that is considered with commonalities and differences in Judaism, Christianity and Islam and is a word that is used in the Qur'an - specifically and in the form of its derivatives - and in commentary books. Semantic equivalents such as "absolute ownership of God and the interior of the universe" have been stated for it. This word is also used in mystical books that consider the Qur'an as one of the most important sources of knowledge and is one of the Sufi terms. goes. The attention, approach and attitude of any thinker to such an epistemological keyword can indicate his ontological orientation towards God and the universe. Hafez is a thoughtful poet who does not neglect to study the principles of thought and wisdom behind the artistic expression of his emotions. He considers himself indebted to the "government of the Qur'an", so it is not unreasonable that a significant connection can be found between his ontological view and the teachings of the Qur'an. The present study seeks to answer the question: "Kingdom" in "Quran" and "Mystical Geography of Hafiz", how is it represented in a descriptive-analytical way and using library sources? And how is Hafiz influenced by the teachings of the Qur'an about this word? Findings indicate that in Hafez's poetry, "kingdom" in addition to the concept of "the interior and truth of everything and the ownership and rule of God" can be interpreted to mean "the geography of the unseen and the world of angels." This word is used in his special narration of the story of creation. In this story, which is based on Hafez's intellectual geometry in the relationship between God, man and the kingdom, "love" is presented as the main epistemological subject and Hafez sometimes becomes the hero of his narrative of the epic of creation with the first person singular. Words related to the word "kingdom" such as: Soroush, Hatef, etc. are also presented in the context of this mythical and Qur'anic epic narrative; On the other hand, Hafez finds a mystical relationship and experience with the geography of the kingdom and its meaning through prayer, supplication and self-purification.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quran. Hafiz
  • the kingdom (and the corresponding words)
  • geography
قرآن کریم.  
آشوری،داریوش،۱۳۸۸،عرفان ورندی در شعر حافظ،تهران،غزال،چ۳.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (١٣٨٠ ).دفتر عقل و آیت عشق. جلد دوم. تهران: طرح نو.
الیاده، میرچا. (١٣٧٢ ).رساله در تاریخ ادیان. ترجمة جلال ستاری. تهران: سروش.
پرچم،اعظم و قاسم نژاد ، زهرا.(۱۳۹۴).مفهوم ملکوت خدا در عهدین و قرآن کریم. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا.سال۱۲.شماره۲۵.
پورجوادی،نصرالله،(۱۳۷۲).درباره حافظ(برگزیده های مقالات نشردانش)،تهران،مرکز نشر دانشگاهی.
پورنامداریان،تقی،(۱۳۸۲)،گمشده لب دریا،تهران،سخن،چ۲.
ختمی لاهوری ،ابوالحسن عبدالرحمن .(۱۳۷۴).شرح عرفانی غزل های حافظ،تصحیح وتعلیقات بهاء الدین خرمشاهی وکورش منصوری و
حسین مطیعی امین ، تهران ، قطره .4 ج .
جوادی آملی،عبدالله،(۱۳۷۸).قرآن در قرآن.اسرا.قم.
حافظ، شمس الدین محمد. (١٣٧٩ ).دیوان حافظ. تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی. تهران: انتشارات  زوار. 
خرمشاهی، بهاءالدین. (١٣٨٤ ).حافظ نامه. چ ١٥ .تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. ٢ ج. 
خرمشاهی، بهاءالدین. (۱۳۸۲). حافظ حافظه‌ ماست ، چاپ اول ، تهران، قطره.
دهخدا، علی اکبر. (١٣٧٧ ).لغت نامه. چ٢ از دورة جدید. تهران: مؤسسة انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 
رازی، نجم الدین. (١٣٧٧ ).گزیدة مرصاد العباد. شرح و تخلیص رضا انزابی نژاد. تهران: انتشارات پیام نور. 
زرین کوب ، عبد الحسین.(۱۳۷۵).از کوچه رندان ، چ10 ، تهران ، انتشارات سخن .
سعیدی،گل بابا.(۱۳۹۲).فرهنگ جامع اصطلاحات عرفانی با تکیه بر آثار ابن عربی،تهران.زوار. 
سیاوشی، کرم و محمدی، جواد. (١٣٩٢ ).بررسی تطبیقی مفهوم واژة ملکوت درقرآن کریم و دیوان حافظ.فصلنامة پژوهش های ادبی - قرآنی، سال اول. شمارة سوم.  
سیدان، الهام. (١٣٩٦ ).بررسی و تحلیل مؤلفة مکان در تجربیات و پدیدارهای عرفانی. پژوهشنامة نقد ادبی و بلاغت. سال ٦ . شمارة ١ . صص: ٧١ – ٨٨ . 
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (١٣٩٦ ).این کیمیای هستی. تهران: سخن.پ
 شمیسا،سیروس،1395،یادداشت های حافظ،تهران ،نشرمیترا.
صدر،احمد و همکاران،(۱۳۹۴).دایره المعارف تشیع.حکمت.تهران.
صفا،ذبیح الله.(۱۳۷۳).تاریخ ادبیات ایران.تهران.امیرکبیر.۴ج.
طباطبایی،سیدمحمدحسین.(۱۳۷۰).تفسیر المیزان. ج۱و۵و۷و۸و۱۵.بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی. قم.
عباسی،مهناز و بهرامی،فریده.(۱۳۹۵).چیستی حقیقت ملکوت در قرآن کریم.فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات تفسیری،سال هفتم. شماره۲۸.صص۶۳-۶۸. 
عین القضات همدانی. (١٣٧٣).تمهیدات، تصحیح عفیف عسیران، چاپ چهارم، تهران.
قرشی،سیدعلی اکبر.(۱۳۷۲).قاموس قرآن. ج۵. دارالکتب الاسلامیه.قم.
میبدی،رشیدالدین.(۱۳۷۱).کشف الاسرار و عده الابرار.چاپ۵.ج۳.سپهر.تهران. 
کاشانی، عزالدین. (١٣٦٩ ).مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه. تصحیح جلال الدین همایی. چ٤ .تهران: نشر دریا. 
 کیانمهر و همکاران. (١٣٩٦).«ملکوت» در تفاسیر عرفانی قرآن کریم و عرفان مسیحیت شرقی. معرفت ادیان. سال هشتم. ش سوم. پیاپی ٣١ .صص : ٧ – ٢٨. 
گودرزی، کوروش و همکاران. (١٣٩٥ ).بررسی و تحلیل تجلی زمان و مکان مقدس اساطیری در عرفان (با  توجه به متون برگزیدة نثرفارسی تاقرن هفتم هجری)،فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی،٢٤٨ – ٢١٧ صص: ٤٥ ش، ١٢ 
مالمی،تیمورواحمدی، شادی.(١٣٩٦).تحلیل ساختارهای روایی غزلیات حافظ،ادب فارسی،سال ٧،شمارة ٢ ،شمارة پیاپی ٢.صص ٢١ – ٣٩ . 
محمد بن منوّر (١٣٧٧).اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابوسعید ابوالخیر. به اهتمام حسین بدرالدّین، تهران:  سنایی.  
مطهری ،مرتضی.(۱۳۶۴). تماشاگه راز ، چاپ اول ،تهران، دفتر انتشارات اسلامی.
نصر،حسن،(۱۳۷۱)،تاریخ فلسفه اسلامی.تهران.حکمت.پ۳.
هجویری، علی بن عثمان. (١٣٧٨).کشف المحجوب، تصحیح ژوکوفسکی، تهران: طهوری. 
یوسفی،محمدرضا وحیدری، الهه.(١٣٩٣).جغرافیای عرفانی.دو فصلنامة پژوهش های هستی شناختی. سال سوم، شماره ٦.صص: ١٠٩-١٣٨