نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم قرآن و تفسیر دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، مراغه، ایران

2 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد(علوم قرآن مجید) دانشکده علوم قرآنی مراغه

چکیده

در طول تاریخ با انبیاءالهی مخالفت شده و مورد اتهام قرار می‌گرفتند ولی نوع تهمت‌ها شاید برای هر پیامبری خاص و با دیگری متفاوت بوده است. حضرت خاتم‌النبیین(ص) نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره مورد اتهام قرار می‌گرفتند، این تهمت‌ها از سوی مستشرقان در راستای بیان مصدر آیات قرآن کریم ارائه شدند تا وحیانیت قرآن کریم را نفی کنند. به این جهت اتهام کهانت، ساحری، شاعری، بیماری صرع را تنها به پیامبر اسلام(ص) نسبت داده‌اند. لذا این پژوهش با بررسی نظریات از دو جهت داده‌های علمی و دینی و مقایسه آن‌ها به دنبال پاسخ به این سؤالات است که آیا بین بیماری صرع و سخنان حکیمانه ارتباطی است؟ آیا حضرت محمد(ص) دارای سابقه بیماری بوده است؟ برای پاسخ به سؤالات روش کتابخانه‌ای و استنادی و تجزیه و تحلیل به صورت تحلیل محتوایی کیفی(توصیفی- تحلیلی) با تکیه بر رویکرد تاریخی و علم روانشناسی به کار بسته شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که براساس شواهد تاریخی، علم روان شناسی، عقلی و نقلی، اعتراف برخی مستشرقان، شبهات مذکور بی‌اساس و در انگیزه‌شناسی مطالعات مستشرقان در دسته مغرضانه و تحت تأثیر جنگ‌های صلیبی که پس از شکست از مسلمانان به سمت جنگ فرهنگی و ایجاد شبهه رفتند، بیان شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A comparative study between scientific and religious data concerning how the Epilepsy of the Prophet (PBUH) was irrelevant while his receiving revelation

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sobhani Yamchi 1
  • Farzad Dehghani 2
  • Vahid Biazar 3

1 Assistant Professor, Department of Quranic Sciences and Interpretation, University of Holy Quranic Sciences and Education, Maragheh, Iran

2 PhD Assistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Faculty of Theology, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

3 MA student of Quranic sciences, Maragheh Faculty of Quranic Sciences

چکیده [English]

Throughout history, divine prophets have been unfairly subjected to oppositions and accusations. But the type of accusations may have been different for each particular prophet. Prophet Mohammad was no exception to this rule. He was always subject to accusation.These accusations were made by orientalists in dealing with the source of the verses of the Holy Quran so as to challange the revelation of the Holy Quran. For this reason, the accusation of priesthood, witchcraft, poetry, during epilepsy has been attributed only to the Prophet of Islam, Prophet Mohammad (PBUH). Along the same line, this study seeks to answer the questions by examining theories from both scientific and religious data to see wether there is a connection between epilepsy and wise words? Did Prophet Mohammad (PBUH) have a history of illness? To answer the questions, library and citation methods and qualitative content analysis (descriptive-analytical) based on historical approach and psychological science were applied. The findings of the study indicate that based on historical evidence, psychological, intellectual and scientific narrations, the confessions of some orientalists, these suspicions are unfounded and motivated by the studies of orientalists in a biased fashion. Their studies were influenced by the crusade and the fact that Muslims won the war which led to the emergence of a sort of cultural war and people sowing the seeds of doubt and suspicions of that sort.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Revelation of the Quran
  • Holy Prophet PBUH
  • Orientalists
  • Epilepsy
  • Healthiness of prophet
  • Mental Health of prophet
ابن اثیر، عزالدین (1386ش). الکامل فی التاریخ، بیروت: دار صادر للطباعة والنشر.
ابن خلدون، عبدالرحمن (1369ش). مقدمه ابن خلدون، ترجمه محمد پروین گنابادی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
ابن عاشور، محمد بن طاهر (بی­تا). التحریر و التنویر، بی­نا، بی­جا.
ابن‌فارس، احمد بن فارس (1404ق). معجم مقاییس اللغة، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
ابوالحسنی شهرضا،فرید وحاجبی،احمد (1395ش).راهنمای ارزیابی و درمان اختلالات سلامت روان، تهران: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.
اصبهانی، ابی نعیم (1412ق). دلائل النبوةالحافظ، بیروت: دار النفائس.
اقتراح با حضور آیت الله معرفت (1385ش). نقاط قوت و ضعف مطالعات مستشرقان، مجله قرآن و مستشرقان، ش 1، ص 17.
انجمن پزشکی بریتانیا (BMA) (1382ش). بیماریهای مغز و اعصاب، ترجمه منصوره داوری، زیر نظر خلیل رحیمی خوش، مشهد:  امامت.
ایساک، ا.د - ج.پ.لف، (1371ش). ترجمه محیط احمد، کاویانی غلامحسین، تهران.
بحرانی، سید هاشم بن سلیمان (1374ش). البرهان فی تفسیر القرآن، قم: موسسه بعثه.
بکری امین (1972م). التعبیر الفنی، بیروت: دار الشروق.
بل، ریچارد (1382ش). درآمدی بر تاریخ قرآن، ترجمه بهاء الدین خرمشاهی.
جان دبلیو.سانتراک(1390ش). زمینه‌های روان‌شناسی، ترجمه مهردد فیروز بخت، تهران: موسسه خدماتی فرهنگی رسا.
حسن عرفان (1379ش). اعجاز در قرآن کریم، تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامى.
حسین آزاد (1375ش). آسیب شناس روانی، تهران: موسسه انتشارات بعثت.
حمیری، ابن هشام (بی­تا). سیره النبوی، دارالمعرفه.
دانش، فریدون (1367ش). بیماری‌های صرعی، تهران، نشردانشگاهی.
دیکتر، مارک (1262ش). صرع‌ها و بیماری‌های تشنج‌دار، ترجمه دکتر سدا طارخانیانس و نوذر امیری، تهران: انتشارات چکیده.
دیون یورت، جان (1335ش).عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن، ترجمه سید غلامرضا سعیدی، چاپ دوم، تهران: شرکت نسبی محمد و حسین اقبال و شرکاء.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412ق).  مفردات ألفاظ القرآن، بیروت‏: دار القلم‏.
رامیار، محمود (1369ش). تاریخ قرآن، تهران: امیرکبیر، چاپ سوم،.
رژی‌ بلاشر (1378ش). در آستانه‌ قرآن، ترجمة‌ محمود رامیار، تهران، دفتر نشر فرهنگ‌ اسلامی.
زمانی، محمد حسین (1395ش). نقد و بررسی آراء مستشرقان درباره قرآن، قم: موسسه بوستان کتاب(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم).
زمخشرى،  محمود (1407ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت‏: دار الکتاب العربی.
سید بن قطب بن ابراهیم شاذلی (1412ق). فى ظلال القرآن‏، بیروت- قاهره‏: دارالشروق. چاپ هفدهم.
صابونی، محمد علی (1417ق). صفوة التفاسیر، قاهره، دار الصابونی للطباعة والنشر والتوزیع.
الصغیر، محمد حسین علی (1983م). تاریخ القرآن، الدارالعالمیه، بیروت: للدراسات و النشر.
طباطبایى، سید محمد حسین (1417ق). ‏المیزان فى تفسیر القرآن‏، قم: ‏دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسی فضل بن حسن (1377ش). تفسیر جوامع الجامع، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی‌.
طبرسى، فضل بن حسن‏ (1372ش). مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران‏: ناصر خسرو.
طبری، محمدبن جریر (1412ق). جامع البیان، بیروت: دارالکتب العلمیه.
طریحى، فخر الدین بن محمد (1375ش). مجمع البحرین‏، تهران‏: مرتضوی.
طوسى، محمد بن حسن (بی­تا). التبیان فى تفسیر القرآن، بیروت‏: دار احیاء التراث العربى.
  طوسى، محمد بن حسن (بی­تا). الرسائل العشر، بیروت، موسسه نشر الاسلامی.
عظیمی، سیروس (1372ش). روانشناسی عمومی، تهران، انتشارات صفار.
 عیاض، القاضی (بی­تا).  الشفا بتعریف حقوق المصطفی محذوف الاسانید، بی‌جا..
فراهیدى، خلیل بن احمد(1409ق). کتاب العین، قم‏: نشر هجرت.
فروید، زیگموند(بی­تا). پیدایش روانکاوی، ترجمه هاشم رضی، موسسه مطبوعتی فراهانی.
فریث، کریستو فر، جونستون، ایو(1389ش). اسکیزوفرنی، ترجمه آرش طهماسبی، تهران: نشر ماهی.
فرید وجدی، محمد(1343ق). دایره المعارف القرن الرابع عشر و العشرین، الطبعه دائره المعارف القرن العشرین.
فیض کاشانی، ملا محسن(1415ق).  الصافی، چاپ دوم، تهران: انتشارات الصدر.
فیومى، احمد بن محمد(1414ق). المصباح المنیر فى غریب الشرح الکبیر للرافعى‏، قم‏: موسسه دار الهجرة.
قرشى سید على اکبر(1377ش). تفسیر احسن الحدیث‏، تهران‏: بنیاد بعثت.
قرطبی، شمس الدین(1405ق). تفسیر قرطبی، بیروت، دار إحیاء التراث العربی.
گراهام، رابرت.بی(1387ش). روان شناسی فیزیولوژیک، ترجمه علی رضا رجایی و علی اکبرصارمی، مشهد: موسسه چاپ و انتشار آستان قدس رضوی.
مت، جیمز آلن(1384ش). فیزیولوؤی روانی- قانونی با استفاده از پلی گراف-ترجمه، تهران: انتشارات موسسه فرعنگی هنری پردازش هوشمند علائم.
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى(1403ق). بحار الأنوار، بیروت‏: دار إحیاء التراث العربی.
محمد خلیفه(بی­تا). الاستشراق و القرآن العظیم، ترجمه عربی: مروان عبدالصبور شاهین، دارالاعتصام.
محمود عبد اللهى‏(1385ش). وحى در قرآن، قم‏: بوستان کتاب.
مکارم شیرازى، ناصر(1374ش). تفسیر نمونه‏، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
مکارم شیرازى، ناصر(1386ش). سوگندهاى پربار قرآن، قم‏: مدرسه الامام علی بن ابی طالب ( ع).
مونتگمری وات، ویلیام(1344ش). محمد پیامبر و سیاستمدار، ترجمه اسماعیل ولی زاده، تهران: انتشارات کتابفروشی اسلامی.
نولن، سوزان - باربارا ال، هوکسما، - جف لافتس، فردریکسون، ویلم و گنار (1390ش). زمینه روان شناسی اتکینسون و هیلگارد، ترجمه مهدی گنجی، تهران: نشر ساوالان.
و وی، اچ. سل، وامی، ناگاس(1387ش). کتاب راهنمای توانبخشی در مراقبت های اولیه بهداشتی، ترجمه فرانک تفرشی، نوشین مرادی، احمد نظری، تهران: اداره کل روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور.
واکر، ماتیو- شورون، سیمون(1389ش). راهنمای پزشکی خانواده صرع (صرع-علائم نشانه ها و آزمایشها و...)، ترجمه اعظم چاوشی، قم: سپهر اندیشه،
واکر، ماتیو، شورون، سایمون(بی‌تا)، راهنمای پزشکی خانواده صرع ،ترجمه فرهاد همت خواه، ، تهران: عصر کتاب.
Danniel, Norman, )1975). The Arabs and Mediaeval Europe, London .
Goldziher, Ignac.(1920). Le dogme et la loi de l'Islam: histoire du developpement dogmatique et juridique de la religion musulmane. Paris.
Gustave Le Bon, (1884). La civilisation des Arabes , à Chicoutimi, Québec.
Richard Bell ‎, (1953). Introdution to the Quran, EDINBURGH ‎UNIVERSITY PUBLICATIONS .‎
Theoder Noldke,(1971). geschichte des Qorans, friedrich schwaihy, Germany.
William Montgomary Watt,(1970). Bell’s introduction to the Quran, Edinburgh, Edinburgh  University Press.