نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته کلام- فلسفه دین و مسائل جدید کلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار گروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

کلید فهمِ فلسفه متأخرِ ویتگنشتاین توجه به پژوهش‌های دستور زبانی است. این مفهوم از دستور زبان، متفاوت از کاربرد سنتی است و به زبان از آن جهت که نظامی از علائم است التفاتی ندارد. با این رویکرد ماهیت گزاره‌های دینی ویژگی خاصی پیدا می‌کند که با دیگر مقولات معرفتی متفاوت است. گزاره‌ها از منظر ویتگنشتاین به دو دسته «قابل تعویض» و «غیر‌قابل تعویض» تقسیم می‌شوند که گزاره‌های دینی از نوع «غیرقابل تعویض» هستند؛ بنابراین قابل تبیین یا تفسیر با جملات دیگر نیستند. همچنین ماهیت زبان دین «باطنی» است و فقط در باطن خودش معنا می‌یابد و مانند گزاره‌های «خارجی» با کمک گزاره‌های دیگر معنای واضح‌تری پیدا نمی‌کند. بنابراین ارتباط گزاره‌های دینی با دیگر گزاره‌ها مانند گزاره‌های علمی قطع می‌شود. هرچند مقولات دینی به نحو معنادار در حوزه دین استعمال می‌شوند شئونی غیر از مطابقت با واقع یا صدق‌ و کذب-پذیری دارند. با توجه به اهمیت زبان دین در فهم مسائل دینی، در این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به دو سوال اصلی پاسخ می‌دهد: شأن شناختی یا ناشناختی زبان دین از منظر ویتگنشتاین چگونه است؟ از منظر طباطبایی چه نقدهایی بر این دیدگاه وارد است؟ بر این اساس پس از بررسی ویژگی‌های زبان دین از منظر ویتگنشتاین به تبعات آن با آراء طباطبایی پرداخته می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of the Cognitive status of the Language of Religion from the point of view of the Late Wittgenstein and Its Critique Based on the Opinions of Allameh Tabatabai

نویسندگان [English]

  • Arezu Zarezadeh 1
  • Babak Abbasi 2
  • Alireza Darabi 3

1 PhD Student of Theology: Philosophy of Religion and New Theological Issues, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Philosophy, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Philosophy, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The key to understanding Wittgenstein's late philosophy is to pay attention to grammatical research. This concept of grammar is different from the traditional usage and does not care about language because it is a system of signs. With this approach, the nature of religious propositions finds a special feature that is different from other epistemological categories. From Wittgenstein's point of view, propositions are divided into two categories, "intersubstitutable " and " not intersubstitutable", which religious propositions are not intersubstitutable; therefore, they cannot be explained or interpreted in other sentences. Also, the nature of the language of religion is "internal" and finds meaning only in itself and, they are not such as "external" propositions that find a clearer meaning with the other propositions. Thus, religious propositions are disconnected from other propositions, such as scientific propositions. Although religious categories are used significantly in the field of religion, they are beyond reality or truthfulness and falsity. By the importance of the language of religion in understanding religious issues, this article, by descriptive-analytical method answers two main questions: What is the cognitive or non-cognitive status of the language of religion from Wittgenstein's point of view? From Tabatabai's point of view, what are the criticisms of this view? Accordingly, after examining the characteristics of the language of religion from Wittgenstein's point of view, its consequences are discussed with Tabatabai's views.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wittgenstein
  • Tabatabai
  • Language of Religion
  • meaning
  • cognition
ادموندز، دیوید؛ آیدینو، جان (1396). ویتگنشتاین- پوپر و ماجرای سیخ بخاری. ترجمه حسن کامشاد. تهران: نشر نی.
استیور، دان آر (1393). فلسفه زبان دینی، ترجمه ابوالفضل ساجدی، قم: ادیان.
اکبری، رضا (1386). ایمان گروی: نظریات کرکگور، ویتگنشتاین و پلانتینگا، قم: پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی.
اوسى، على رمضان (1381). روش علامه طباطبایى در تفسیر المیزان، تهران: سازمان تبلیغات اسلامى، شرکت چاپ و نشر بین الملل.
تریگ، راجر (1399). دانشنامه فلسفه دین: واقع­گرایی و ضدواقع­گرایی، ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران: سوفیا.
جوادی آملی، عبدالله (1392). دین شناسی، قم: اسراء.
حسینی، مالک (1394). ویتگنشتاین و حکمت، تهران: هرمس
دباغ، سروش؛ صبرآمیز، ابوالفضل (1390). «واقع­گرایی و ضدواقع­گرایی اخلاقی در ویتگنشتاین»، متافیزیک،  سال سوم، شماره 9و10.
دادجو، ابراهیم (1397) ذات گرایی جدید در فلسفه علم معاصر(جریانی مهم اما نا آشنا در ایران معاصر)، مجله ذهن شماره 74 تابستان،82-51.
دیویس، برایان (1392). درآمدی بر فلسفه دین، ترجمه ملیحه صابری نجف آبادی، تهران: سمت.
زندیه، عطیه (1386). دین و باور دینی در اندیشه ویتگنشتاین، تهران: نگاه معاصر.
طباطبایی، محمدحسین (1387د). آغاز فلسفه. ترجمه محمدعلی گرامی، قم: دفتر تبلیعات اسلامی حوزه علمیه .
طباطبایی، محمدحسین (1362). اعجاز قرآن، تهران: نشر فرهنگى رجاء.
طباطبایی، محمدحسین.(1387الف). اصول فلسفه رئالیسم، قم: دفتر تبلیعات اسلامی حوزه علمیه.
طباطبایی، محمدحسین.(1364). اصول فلسفه و روش رئالیسم، شرح مرتضی مطهری، قم: صدرا.
طباطبایی، محمدحسین (1388الف). انسان از آغاز تا انجام، قم: دفتر تبلیعات اسلامی حوزه علمیه.
طباطبایی، محمدحسین.(1388). شرح و ترجمه بدایه الحکمه. ترجمه علی شیروانی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه
طباطبایی، محمدحسین (1376). بدایه الحکمه، ترجمه محمدباقر سعیدی روشن. قم: دارالفکر.
طباطبایی، محمدحسین (1374). تفسیر المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر تبلیعات اسلامی حوزه علمیه.
طباطبایی، محمدحسین (1378). شیعه در اسلام(طبع قدیم)، قم: دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه.
طباطبایی، محمدحسین (1370). خلاصه تعالیم اسلامی، قم: دفتر تبلیعات اسلامی حوزه علمیه.
طباطبایى، محمدحسین (1423ق). طریق عرفان (ترجمه رسالة الولایه)، مترجم صادق حسن­زاده، قم: بخشایش
طباطبایی، محمدحسین (1387ب). قرآن در اسلام، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه.
طباطبایی، محمدحسین (1388ب). علی علیه السلام و فلسفه الهی، قم:دفتر تبلیعات اسلامی حوزه علمیه.
طباطبایی، محمدحسین (1387ج). نهایه الحکمه، ترجمه علی شیروانی، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه.
طباطبایی، محمدحسین (1430ق). نهایه الحکمه. قم: جامعه مدرسین.
گریلینگ، ای.سی (1394). ویتگنشتاین، ترجمه ابوالفضل حقیری، تهران: بصیرت.
لموس، نوح (1395). درآمدی بر نظریه معرفت، ترجمه مهدی فرجی پاک و عاطفه حقی، تهران: مرکز.
مک­گین، ماری (1389)، راهنمایی بر پژوهش­های فلسفی ویتگنشتاین، ترجمه ایرج قانونی، تهران: علم.
ملکم، نورمن (1383). ویتگنشتاین: دیدگاهی دینی، ترجمه محمد هادی طلعتی، قم: دانشگاه مفید.
ویتگنشتاین، لودویک (1398الف). تحقیقات فلسفی، ترجمه مالک حسینی، تهران: هرمس.
ویتگنشتاین، لودویک (1395). درباره اخلاق و دین،ترجمه مالک حسینی و بابک عباسی، تهران: هرمس.
ویتگنشتاین، لودویک (1397). درباره یقین، ترجمه سید موسی دیباج، تهران: مولی.
ویتگنشتاین، لودویک (1398ب). رساله منطقی-فلسفی، ترجمه مالک حسینی، تهران: کرگدن.
ویتگنشتاین، لودویک (1398ج). کتاب­های آبی و قهوه­ای، ترجمه ایرج قانونی، تهران: نشر نی.
هایمن، جان (1399) دانشنامه فلسفه دین: مکتب ویتگنشتاین، ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران: سوفیا.
هکر، پیتر (1399). ماهیت بشر از دیدگاه ویتگنشتاین، ترجمه سهراب علوی نیا، تهران: هرمس.
 
Ayer, A.J (1985), Wittgenstein, New York: Random House.
Diamond, C. (1996). "Wittgenstein, Mathematics and Ethics: Resisting the attractions of Realism" in Sluga, H&Sterm D eds The Cambridge Companion to Wittgenstein, Cambridge university press.
Geertz, C. (2004). “Religion as a cultural System”, in M. Banton (ed) Anthropological Approaches to the study of Religion, A.S.A. Monographs no.3, London: Tavistock.
Malcom, N. (1977). Wittgenstein: A Religious Point of View?, ed. With a response by G. H. Von Wright. Oxford University Press.
Philips, D.Z. (2001). " What God Himself Cannot Tell us: Realisim Versus Metaphisical Realisim", Faith and Philosophy: Journal of  the Society of  Christian Philosophers: vol.18:ISS4,Article 6.