نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دکتری زبان وادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه تبریز، ایران

چکیده

خاستگاه اندیشه گنوسی و سیر تحول آن از موضوعات مورد اختلاف است. در این تحقیق، با بررسی انتقادی فرقه‌های گنوسی و تحلیل آراء صاحب نظران، به این سوال ها پاسخ داده خواهد شد: الف: مولفه های اندیشۀ گنوسی چیست؟ ب: سرچشمه‌های اندیشه گنوسی کدامند؟ ج: آیا پیش از میلاد فرقه ای به گنوسی موسوم بوده اند؟ این تحقیق نشان می دهد که غالب شناخت ما از گنوسی بر آثار جدلیِ مسیحی و بر اسناد قُمران و بحرالمیّت استوار است. براساس اسناد مذکور هیچ گروه و فرقه ای، پیش از میلاد، گنوسی نامیده نشده‌اند. هرچند سابقۀ پاره ای از مولفه های اندیشۀ گنوسی مانند اصالت معرفت و غربت روح به پیش از میلاد و زمان افلاطون می رسد اما برخی دیگر از مؤلفه ها مانند ثنویت و تمایز میان خدای مسیحی و یهودی(خدای متعال و خدای خالق)، اعتقاد به کثرت مسیح ازلی، تقدم معرفت بر ایمان و... محصول دورۀ شکل گیری آیین های گنوسی و مجادلۀ آنها با آبای کلیسا در سده های نخستین میلادی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

process of Gnosticism from thought to religion

نویسنده [English]

  • Hossein Shahbazi

PhD in Persian Language and Literature from University of Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

The origin of Gnostic thought and its evolution is one of the controversial topics. In this study, by critically examining the Gnostic sects and analyzing the opinions of experts, these questions will be answered: A: What are the components of Gnostic thought? B: What are the sources of Gnostic thought? C: Were there any sects known as Gnostics before Christ? This research shows that most of our knowledge of Gnosticism is based on controversial Christian works and Qumran documents of the Dead Sea. According to these documents, no group or sect was called Gnostic before BC. Although some of the components of Gnostic thought, such as the originality of knowledge and the exile of the soul, date back to before Christ and Plato, some other components, such as the duality and distinction between the Christian and Jewish gods (God Almighty and God the Creator) Belief in the multiplicity of the eternal Christ, the primacy of knowledge over faith, etc.is the product of the period of the formation of Gnostic rituals and their controversy with the Church Fathers in the first centuries AD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gnosticism
  • Thought
  • Religion
  • Knowledge
  • Christianity
اسماعیل‌پور مطلق، ابوالقاسم (1396) اسطورة آفرینش در کیش مانی، ویراست سوم، تهران، نشر چشمه. 
فلاطون ( 1380). دوره آثار افلاطون (4 جلدی)، مترجم: محمدحسن لطفی؛ رضا کاویانی، تهران: خوارزمی
اِلیاده، میرچا (1373). آیین گنوسی و مانوی، ترجمة ابوالقاسم اسماعیل پور، چاپ اول، تهران: فکر روز.
پورجوادی، نصرالله (1364) «کشفی که تاریخ مسیحیت را دگرگون کرد»، نشر دانش خرداد و تیر 1364 شماره 28.
پیگلز، الین (1395). انجیل‌های گنوسی، ترجمة ماشاءالله کوچکی میبدی، چاپ دوم، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
تقی زاده، سید حسن (1335). مانی و دین او، تهران: چاپخانة مجلس
جعفری، ابوالقاسم؛ محمد پور، محمد حسین؛ شهبازی، علی (1384). «دانشنامة دین»، فصلنامة هفت آسمان، دانشگاه ادیان و مذاهب، زمستان، شمارة 28، ازص 273تا ص286.
دانیلو، ژان (1393). ریشه‌های مسیحیت در اسناد بحرالمیّت، ترجمة علی مهدی زاده، چاپ دوم، قم: نشر ادیان.
زرین کوب، عبدالحسین (1387). ارزش میراث صوفیه، چاپ سیزدهم، تهران، امیر کبیر.
زرین کوب، عبدالحسین (1390 الف). جستجو در تصوّف ایران، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ یازدهم.
زرین کوب، عبدالحسین (1390ب). تصوف ایرانی در منظر تاریخی آن، ترجمة مجدالدین کیوانی، چاپ سوم، تهران، انتشارات سخن.
ژیلسون، اتین (1389). تاریخ فلسفة مسیحی در قرون وسطا، ترجمة رضا گندمی نصرآبادی، تهران: سمت
شکری فومشی، محمد (1382) «مبانی عقایدگنوسی در مانویت»، نامة ایران باستان، سال سوم، شمارة اول، بهاروتابستان، صص 35-66.
شکری فومشی، محمد (1383) «درخلوت مانستان­های ایرانی؛ با اسطورة آفرینش مانی»، نامة ایران باستان، شماره 8، صص 65-84.
کُربن، هانری (1392). انسان نورانی در تصوف ایرانی، ترجمة فرامرز جواهری نیا، چاپ سوم، شیراز، انتشارات گلبان و آموزگار خرد.
کریستین‌سن، آرتور (1385). ایران در زمان ساسانیان، ترجمة رشید یاسمی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات صدای معاصر.
لین، تونی (1396).تاریخ تفکر مسیحی، ترجمة روبرت آسریان، چاپ پنجم، تهران، نشر فرزان روز.
ناس، جان بایر، (1392)، تاریخ جامع ادیان، ترجمۀ علی­اصغر حکمت، چاپ بیست­ویکم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
نفیسی، سعید (1343) سرچشمة تصوّف در ایران، تهران، کتابفروشی فروغی.
نیکلسن، رینولد(1372). عرفان عارفان مسلمان، ترجمة اسدالله آزاد، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد
ولفسن، هری اوسترین (1389) فلسفة آبای کلیسا، ترجمة علی شهبازی، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب
هادی‌نا، محبوبه (1390). ریشه‌های الهیات مسیحی در مکاتب گنوسی و افلاطونی میانه، قم، انتشارات دانشگاه ادیان ومذاهب
هالروید، استوارت (1395). ادبیات گنوسی، ترجمة  ابوالقاسم اسماعیل پور، تهران، نشر هیرمند
 
Clemence of Alexandria (1986) Stromateis, the Fathers of the Second Century, Alexander Roberts& James Donalson, Grand Rapids, MI: Christian Classics Ethereal Library, http://www.newadvent.org/fathers/02102.htm
Gilson, Etienne (1955). History of Christian Philosophy in the middle Ages, New York: Random House Publishing.
Ignatius (1891) Letter to the Magnesians, from: _Apostolic Fathers_ Lightfoot & Harmer, 1891 translation, Adress:  http://www.earlychristianwritings.com/text/ignatius-magnesians-lightfoot.html
 Irenaeus of Lyons, Against Heresies, Five-volume course, http://www.earlychristianwritings.com/irenaeus.html
Jonas, Hans (1991). The Gnostic Religion: The Message of the Alien God and the Beginnings of Christianity, Third edition, Boston: Beacon Press.
 Noss, John B. (1949) Man's Religions, USA, New York, the Macmillan Company.
Pagels, Elaine (1979). The Gnostic Gospels, Vintage Books, New York: Vintage books, a division of Random House.
Robinson, James M. (1988). The Nag Hammadi Library in English, USA, New York: Harper Collins publishers.
Rudolph, Kurt (1987). Gnosis; The Nature and History of Gnosticism, Translation edited by Robert Mclachlan Wilson, San Francisco:  A division of Harper Collins, Harper& Row publishing.
Schaff, Philip (2004), the Fathers of the Second Century: Clement of Alexandria, Alexander Roberts& James Donalson, Grand Rapids, MI: Christian Classics Ethereal Library
Segal, Alan.F (1977). Two Powers in Heaven: Early Rabbinic Reports About Christianity and Gnosticism, Leiden: Brill
Smith, Wilfred Cantwell, (1979). Faith and Belief, Princeton: Princeton University Press.