نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
3 استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
هر انسانی نسخه ای منحصر به فرد است و در عالم وجود هیچ دو انسانی با ویژگی های کاملا یکسان یافت نمی شوند. اندیشمندان حوزه تربیت، تفاوت های فردی را با عنوان "اصل تفرد" بیان داشته اند و این اصل از جمله اصولی است که اکثرا به آن توجه داشته اند. در قرآن کریم آیاتی که به این موضوع اشاره داشته اند، گاهی جز مبانی تربیت و گاهی جز اصول تربیت است. این مقاله با روش توصیفی و تحلیل مفهوم، آیاتی را که به این مقوله اشاره داشته استخراج نموده و دیدگاه مفسران قرآن را مورد مطالعه و تحلیل قرار داده است. اندیشمندان حوزه تربیت اسلامی اشاره ای بسیار گذرا به برخی از آیات داشته اند در حالی که قرآن کریم به تفاوت های فردی میان انسانها که شامل تفاوت های جسمی و روحی و اجتماعی است، صحه گذاشته است و این تفاوت ها را طبقه بندی نموده است و آن را از ویژگی های نظام آفرینش و در برخی موارد آزمایش بندگان معرفی کرده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the Principle of Individual Differences in Education from the Viewpoints of Qur'anic Commentators
نویسندگان [English]
- Batoul Abdal 1
- Kavoos Roohi 2
- Seyed Mahdi Sajadi 3
- Nehleh Gharavi 3
1 Ph.D. Student of Quranic Sciences and Hadith, Tarbiat Modares University
2 Associate Professor of Hadith and Quranic Studies, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Professor of Hadith and Quranic Studies, Tarbiat Modares University
چکیده [English]
Every human being is a unique version and no two human beings with the same characteristics can be found in the universe.The scholars of the field of education have referred to individual differences as the "principle of moderation", and this is one of the principles that most have paid attention to. In the Holy Qur'an the verses referring to this are sometimes the basics of education and sometimes the principles of education. This article extracts the verses referring to this category by descriptive and conceptual analysis and analyzes the viewpoints of Quranic commentators. Islamic education scholars have made very brief references to some verses while the Holy Qur'an has endorsed and categorized individual differences between humans, which include physical, mental and social differences. He introduced the features of the system of creation and in some cases the tests of servants.
Keyword: PRINCIPLE OF PRACTICE, INDIVIDUAL DIFFERENCES, QUR'AN INTERPRETERS, ISLAMIC EDUCATION
کلیدواژهها [English]
- PRINCIPLE OF PRACTICE
- INDIVIDUAL DIFFERENCES
- QUR'AN INTERPRETERS
- ISLAMIC EDUCATION