نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین

10.30465/srs.2020.5474

چکیده

محل نزاع در مسأله علم و دین، میدان بحث داده‌های وحیانی با یافته‌های انسانی است. هیچ‌یک از علوم و معرفت‌های دینی را نمی‌توان در زمره علوم قطعی و یقینی قرار داد به‌گونه‌ای که صادق و جهان‌شمول باشد. همان‌گونه که معرفت دینی نیز در تمام موارد، فهم قطعی و یقینی از دین نیست به‌گونه‌ای که عقلانیت حداکثری دین‌پژوهان را به‌دنبال داشته باشد. محل نزاع میان دو فهم بشر، یکی در ساحت علومی است که حاصل اندیشه بشر در مواجهه با جهان است که شامل تمام دست‌آوردهای بشری اعم از علوم تجربی، انسانی، اجتماعی و...می‌شود و دیگری نیز مربوط‌به فهم عالمان دینی (معرفت دینی) در مواجهه با دین و متن دین است. به‌بیان دیگر محل نزاع میان فهم‌ها و معرفت‌هایی است که دانشمندان علوم و عالمان دینی دارند. از این‌رو نباید همه آنچه به نام علم است، علم پنداشت هم‌چنان‌که هر فهمی از دین را نیز نباید صددرصد با دین برابر دانست. چنان‌چه این مرزها به‌روشنی تبیین نشود، ممکن است گمان شود علم و دین ناسازگارند. در این مقاله تلاش بر این است که محل نزاع از ساحت علم و دین به ساحت  فهم‌ها و معرفت‌ها تحویل شود تا راه‌حل‌های پیشنهادیِ گونه‌های مختلفِ ترابط علم و دین قابل ارزیابی باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Its re-reading determines the location of the dispute over the relationship between science and religion

نویسنده [English]

  • Hadi Fanaei nematsara

Assistant Professor, Imam Khomeini International University

چکیده [English]

Any kind of research on the relationship between science and religion is conditional on determining the subject and place of the conflict and the ambiguity of the words used in this discussion, and the literal explanation of the titles does not work in this issue. Thus, as has been said, science, empirical science, and religion mean ecclesiastical theology, and the two spheres of cosmology and anthropology are historical examples of the field of science and religion, which do little to help resolve this conflict. The place of conflict between science and religion has a return to understanding of nature (theories of experimental sciences), humanities, social sciences, etc. with knowledge of religion. None of the humanities, including the experimental sciences, can be considered definitive and certain sciences in such a way that they are honest and universal.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Science
  • religion
  • religious knowledge
  • relationship
قرآن کریم.
احمدی، بابک (1372). ساختار و تأویل متن، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز.
آخوند خراسانی، محمدکاظم (1415ق). کفایه الاصول، قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
انصاری، شیخ‌مرتضی (1394). فرائد الاصول، مصحح عبدالله نورانی، قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
باربور،گریم ایان( 1374 ) علم ودین. ترجمه بهاالدین خرمشاهی،تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
جوادی آملیِ، آیه الله عبدالله، ( 1372 ). شریعت در آینه معرفت، تهران: مرکز نشرفرهنگی رجا.
پترسون، مایکل و دیگران (1379). عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو.
خویی، ابوالقاسم (1394ق). البیان فی تفسیر القرآن، قم: المطبعه العلمیه.
سروش، عبدالکریم (1378). سنت و سکولاریسم، تهران: مؤسسه فرهنگی صراط.
سروش، عبدالکریم ، (1373). قبض وبسط تئوریک شریعت، تهران: مؤسسه فرهنگی صراط.
شهیدصدر، محمدباقر (1418). دروس فی علم الاصول، قم: انتشارات اسلامی.
فنایی اشکوری، محمد (1374). معرفت‌شناسی دینی، تهران: انتشارات برگ.
المظفر، محمدرضا (1403). اصول الفقه، بیروت: دارالتعارف.
هادوی‌تهرانی، مهدی (1377). مبانی کلامی اجتهاد، قم: مؤسسه فرهنگی خانه خرد.
هیک ، جان(1378). پلورالیزم دینی، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان.
لاریجانی، صادق( 1370). معرفت دینی، تهران: مرکز ترجمه ونشر کتاب.
ملکیان،مصطفی ( 1381 )،مصطفی،راهی یه رهایی،تهران: نشر نگاه معاصر.
واعظی احمد (1380). در آمدی بر هرمنوتیک، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
ولایتی، علی‌اکبر (1384). پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، تهران: مرکز اسناد و خدمات‌پژوهشی.