نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، مربی گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد میبد، یزد، ایران

10.30465/srs.2020.5464

چکیده

پهنه تاریخ ادیان صحنه گفت‌وگوهای مستمر عقل و دین است که سابقه چهره جدید آن تحت عنوان «علم و دین» به اواسط قرون وسطی می‌رسد. با توجه به تفاوت در روش، موضوع و غایت علم و دین، همواره این سؤال بین فیلسوفان و متالهان مطرح بوده است که چه نسبت و رابطه‌ای می‌توان بین آن دو فرض کرد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی در صدد تبیین رویکرد جامع قرآنی در خصوص نسبت عقل و ایمان بر پایه اصل فطرت و سپس نوسازی مفهوم علم و دین در پرتو آن است. یافته‌های پژوهش نشان داد که با توجه به فطری بودن دانش دینی در هر دو بعد طبیعی و الهی، کار دانشمند تجربی و نبی یک چیز است و آن تعیین دانش دینی فطری انسان در دو بعد طبیعی و الهی با روش مناسب خود: که طبیعتاً مناسب‌ترین روش برای دانشمند تجربی در تعیین دانش دینی فطری طبیعی، مشاهده مستقیم حقایق طبیعت با ابزار حس و تجربه همراه با سنجش عقلی است و مناسب‌ترین روش برای نبی در تعیین دانش دینی فطری الهی، کشف حقایق ورای طبیعت در پرتو وحی همراه با سنجش عقلی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Renovation concept of science and religion In light of Approach combines reason and faith

نویسنده [English]

  • Ahmad Abdolhoseini

چکیده [English]

Renovation concept of science and religion In light of Approach combines reason and faith
Abstract
The historical review of "reason and faith" and Interaction between The findings human and religious data and to Clarify the scope of each of these two categories, has attracted the attention of philosophers and theologians. So that the mountain area of the history of religions can be considered Continuous dialogue scenes reason and religion that the new face of its history as "science and religion" goes back to the Middle Ages. Science in the broad sense of the word is Regular collection of knowledge and human knowledge about natural facts which is obtained by experience and observation. Religion is a set of doctrines that is Revealed the source of divine revelation to prophets to guide mankind. Due to the differences in technique, subject matter and purpose of science and religion, this question has always been between philosophers and theologians, that what proportion can be assumed that between them? With a descriptive method, this article attempts to explain the approach of the Quran on the relationship between reason and faith and renovation concept of science and religion In light of this approach combine. Results showed that due to the nature of religious knowledge in both natural and divine, Working scientist and prophet is one thing And it is determining the nature of religious knowledge In both natural and divine their proper method: Who, of course, the best way for scientists to determine the nature of religious knowledge is Directly observed facts of nature By means of sense and experience with a rational assessment and The best method in determining the religious knowledge of the divine nature is Discover Paranormal facts in the light of supernatural revelation with rational measure.
Key words:
The Holy Quran, ration and faith, Innate knowledge, the principle of nature, science and religion

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Holy Quran
  • ration and faith
  • Innate knowledge
  • the principle of nature
  • science and religion
قرآن کریم
اسلامی مصطفی(1394)،رابطه علم و دین از منظر علامه طباطبایی ، نشریه معرفت،سال بیست و سوم ـ شماره 206
باربور، آیان،(1362)، علم و دین، ترجمه بهاالدین خرمشاهی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی
بهداروند، محمد (1383)، تبیین و تحلیل مفهوم دین،رواق اندیشه، 1383، شماره 30
سبحانی جعفر،محمدرضایی محمد(1394)،اندیشه اسلامی 1،ویراست دوم ،قم ،نشر معارف
طباطبایی، محمد حسین،(1997.م)، المیزان فی تفسیر القرآن،جلد دوم ،بیروت، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات،
ربانی گلپایگانی،علی(1374)، رابطه علم و دین در مسیحیت،کیهان اندیشه ،بهمن و اسفند 74 ، ش 64،
شفوی زینب،(1392)، بررسی تطبیقی رابطه علم و دین از دیدگاه شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی،پایان نامه  کارشناسی ارشد ، دانشگاه تبریز، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
قائمی نیا علیرضا ،آزادی محسن (1393)،رابطه علم و دین در مسئله پیدایش انسان از دیدگاه تفسیر المنار و المیزان آینه معرفت ،زمستان 93،دانشگاه شهید بهشتی
کرمی کریم،(1392)، معرفی و تحلیل انتقادی آرای جان هیک در باب چالش های علم و دین . براساس کتاب مرز نوین علم و دین : تجربه دینی ، علم عصب شناسی و امر متعالی، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلینی ،محمدبن یعقوب(1407م)،الاصول من الکافی،مصصح: غفاری،علی اکبر،ج3،تهران ،دارالکتب الاسلامیه
گلشنی مهدی،(1387)، علم و دین و معنویت در آستانه قرن بیست و یکم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
گوتک.جرالدال(1388)،مکاتب فلسفی و آراء تربیتی ،ترجمه پاک سرشت،محمدجعفر ،تهران ،انتشارات سمت
محیطی اردکان، محمد علی،(1392)، پیشینه رابطه علم و دین در اسلام و غرب، معرفت، مرداد 92، ، ش 188
میری سیدجواد،علی اصغری صدری علی(1390)،رابطه علم و دین از دیدگاه علی شریعتی ، پژوهش های علم و دین ،پاییز و زمستان 1390 ،سال دوم ،شماره دوم 
محمدی مسلم ،  (1386)،تجربه گرایی و نقد آن ،فصلنامه دین و سیاست، بهار و تابستان 86، شماره 12-11
محمدی مسلم (1389)،تجربه گرایی هیوم وتاثیر آن بر آموزه های دینی ،انسان پژوهی دینی ،سال هفتم ،شماره 23
محمدی ری شهری ،محمد(1389)،گزیده حکمت نامه پیامبر اعظم ،تلخیص :خوش نصیب ،مرتضی،قم،موسسه علمی دارالحدیث
مجلسی، محمد باقر،(1404.ق) بحارالأنوار،ج84، بیروت ، موسسه الوفاء
نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم.(1392) روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، ویرایش ششم، چاپ نهم. تهران، ارسباران
هیک، جان (1387)، ایمان و معرفت، ترجمه: عبدالحسینی، احمد، پایان نامه ارشد، دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه فلسفه