نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه علامة طباطبایی و مدرس دانشگاه،
2 دانشیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه علامة طباطبایی، گروه علوم تربیتی
3 دانشیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس، گروه علوم تربیتی
4 استادیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه خوارزمی، گروه علوم تربیتی
چکیده
امروزه نسبت علم و دین، یکی از مسائل بحثانگیز و مهم در جوامع غربی و اسلامی است. این پژوهش از نظر طرح جزء تحقیقات کیفی بوده و از نظر روش در چهارچوب روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته است. ایان باربور و استاد مطهری با دو نگرش متفاوت، در تشخیص مکمل بودن علم و دین تلاش کردند. باربور با تکیه بر «فلسفة پویشی» به طرح چهار رویکرد «تعارض، تمایز، گفتگو و مکمل» پرداخته که از دید مطهری نقدهایی شامل: وحدت علم و دین در چارچوب فلسفة پویشی، رئالیسم انتقادی، همعرض بودن خداوند و جهان هستی، تقدم معرفت تجربی بر معرفت دینی وارد است که در این مقاله با طرح سه پرسش «نسبت علم و دین در دیدگاه شهید مطهری»، «نسبت علم و دین در دیدگاه باربور» و «نقاط قوت و ضعف ایان باربور بر اساس نظریه استاد مطهری» مورد بررسی قرار گرفت. مطهری با واکاوی پیشفرضهای ذهنی افراد در پی مکمل بودن رابطه علم و دین است و اعتقاد دارد که علم و دین به یکدیگر نیازمندند. آراء باربور در آخرین اظهارنظرش درباره رابطه علم و دین با تکیه بر الهیات پویشی از تمایز علم و دین به مکمل بودن این دو تغییر یافت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relation between science and religion in the philosophy of Ian Barbour and its critique from the perspective of Professor Mortaza Motahhari
نویسندگان [English]
- Amir Ghanbari Homaikooh 1
- Irandokht Fayyaz 2
- Mohsen Imani Naini 3
- Akbar Salehi 4
1 Corresponding author: Doctor of Philosophy student of Islamic education. Allameh Tabatabaei University
2 Associate Professor and Faculty Member of Allameh Tabatabaei University. Department of Educational Sciences
3 Associate Professor and Faculty Member of Tarbiat Modarres University. Department of Educational Sciences
4 Associate Professor and Faculty Member of kharazmie University. Department of Educational Sciences
چکیده [English]
Today, the relation of science and religion is one of the most controversial issues in Western and Islamic societies. This research is qualitative research component in terms of design and has been used in the framework of descriptive-analytical method. Ian Barbour and Professor Motahari, with two different attitudes, tried to recognize the complementarity of science and religion. On the basis of "sculpture philosophy," Barbour draws on four approaches to "conflict, distinction, dialogue and complementarity" which, according to Motahhari, includes critique of: the unity of science and religion within the framework of sculptural philosophy, critical realism, the equalization of God and the world, the preeminence of knowledge Empirical study of religious knowledge is presented in this paper by designing three questions: "The relation of science and religion in the viewpoint of martyr Motahhari", "The relationship between science and religion in the context of Barbour" and "The strengths and weaknesses of Ian Barbour based on the theory of Professor Motahari" it placed. Motahari examines the preconceptions of the minds of individuals in the pursuit of the complementarity of the relationship between science and religion and believes that science and religion need each other. Barbour's views in his latest commentary on the relationship between science and religion, relying on the theology, have changed the way in which the distinction between science and religion has become complementary to these two.
کلیدواژهها [English]
- Barbour
- Motahari
- Relation
- Science and Religion
- Review
شماره 2.