نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی

2 عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی

چکیده

چکیده
پس از آنکه در قرن هفدهم میلادی مدعای تعارض علم جدید و دین، در بستر مناقشات میان احکام نجوم جدید و آموزه­های کتاب مقدس مسیحی، شکل گرفت، داروینیسمِ سربرآورده در قرن 19 جبهه جدیدی گشود و بر آتش تعارض در بسترمناقشه میان آفرینش­گرایی، به منزله یکی از آموزه­های اصلی کتاب مقدس مسیحی،و تکامل گرایی زیست شناختی دامن زد و مدعی شد که این آموزه دینی استحکام و اتقان علمی ندارد. ریچارد داوکینز، به عنوان یکی از مدافعان پر سر و صدای داروینیسم، نیروهای کور طبیعی را برای توضیح پیدایش انسان کافی دانست و به بی­نیازی از خدا حکم کرد. پلنتینگا، ضمن کوشش برای صورت­بندی تکامل­باوری، دو مدعای اصلی تکامل­باوری، یعنی "تصادفی" بودن تکامل و همچنین مدعای منشأ مشترک، را به چالش می­گیرد و تاکید می کند که نتایج مورد نظر تکامل­باوران به طور خاص، و مدعیان تعارض علم و دین به طور عام، نه برعلم، بلکه بر پایه ترکیبی از علم و طبیعت­گرایی متافیزیکی استوار است.اوافزوده طبیعت­گرایی متافیزیکی به علم را نه پذیرفتنی می­داند و نه ذاتی تبیین­های علمی،بلکه علم جدیدرا با باورهای دینی سازگارتر می پندارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

نقد پلنتینگا بر تکامل‌باوری داوکینز

نویسندگان [English]

  • Ali Sadeqi 1
  • Morteza Fathizadeh 2

1

2

چکیده [English]

چکیده
پس از آنکه در قرن هفدهم میلادی مدعای تعارض علم جدید و دین، در بستر مناقشات میان احکام نجوم جدید و آموزه­های کتاب مقدس مسیحی، شکل گرفت، داروینیسمِ سربرآورده در قرن 19 جبهه جدیدی گشود و بر آتش تعارض در بسترمناقشه میان آفرینش­گرایی، به منزله یکی از آموزه­های اصلی کتاب مقدس مسیحی،و تکامل گرایی زیست شناختی دامن زد و مدعی شد که این آموزه دینی استحکام و اتقان علمی ندارد. ریچارد داوکینز، به عنوان یکی از مدافعان پر سر و صدای داروینیسم، نیروهای کور طبیعی را برای توضیح پیدایش انسان کافی دانست و به بی­نیازی از خدا حکم کرد. پلنتینگا، ضمن کوشش برای صورت­بندی تکامل­باوری، دو مدعای اصلی تکامل­باوری، یعنی "تصادفی" بودن تکامل و همچنین مدعای منشأ مشترک، را به چالش می­گیرد و تاکید می کند که نتایج مورد نظر تکامل­باوران به طور خاص، و مدعیان تعارض علم و دین به طور عام، نه برعلم، بلکه بر پایه ترکیبی از علم و طبیعت­گرایی متافیزیکی استوار است.اوافزوده طبیعت­گرایی متافیزیکی به علم را نه پذیرفتنی می­داند و نه ذاتی تبیین­های علمی،بلکه علم جدیدرا با باورهای دینی سازگارتر می پندارد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • کلیدواژه‌ها: تعارض علم و دین
  • تکامل‌باوری
  • پلنتینگا
  • داوکینز
  • طبیعت‌گرایی متافیزیکی
پلنتینگا، آلوین، (1380)."علم آگوستینی یا دوئمی؟"، در جستارهایی در فلسفه دین، آلوین پلنتینگا، تری اوکیف و لامُنت، ترجمه مرتضی فتحی زاده، انتشارات اشراق
Aquinas, Thomas, Summa Theologica
Dawkins, Richard, 1996, The Blind Watchmaker, New York and London: W. W. Norton
Dawkins, Richard, 2003, The Science of Religion and The Religion of Science, The Tanner Lectures on Human Values, Harvard University
Goodwin, Brian, 1994, How the Leopard Changed its Spots, Princeton: Princeton University Press
Gould, Stephen Jay, 2010, The Panda's Thumb: More Reflections in Natural History, W. W. Norton
Mayr, Ernst, 1991, One Long Argument: Charles Darwin and the Genesis of Modern Evolutionary Thought
Plantinga, Alvin, 2007, The Dawkins Confusion, see: http://www.booksandculture.com/articles/2007/marapr/1.21.html?paging=off
Plantinga, Alvin, 2011, Where the Conflict Really Lies? Science, Religion and Naturalism, Oxford University Press
Simpson, George Gaylord, 1967, The Meaning of Evolution: A Study of the History of Life and of Its Significance for Man, Yale University Press