نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسنده
استادیار تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
چکیده
در این مقاله دیدگاه ایمانگرایانة غزالی و آثار و دلالتهای این دیدگاه در تربیت دینی بررسی شده است. بدین منظور، نخست منطق ترجیح موضع ایمانگرایی بر سایر رویکردهای تربیت دینی تشریح شد. سپس، با تکیه بر پیشینة فکری غزالی در باب اشاعره، تصوف، و مخالفت او با فلسفه، تصریح شد که غزالی انسانها را از یکدیگر متفاوت میداند و این تفاوتْ سبب میشود که هر فردی برای پذیرش باورْ توجیههای گوناگونی داشته باشد. بر اساس همین تفاوتها، برخی بر آناند که برای ایمان آوردن هیچ گونه استدلالی ضروری نیست. برخی عقلانیت و استدلال را برای باورمندی به کار میگیرند و بعضی نیز، از دیدگاه غزالی، ساحت برتر ایمان، یعنی عرفان، را برای دینداری برمیگزینند. هر یک از این ساحتها اگر مبتنی بر شریعت باشد، میتواند در انسانْ ایمان ایجاد کند و هر یک از این دیدگاهها، به تبع مبانی خود، میتواند اشارات مختلفی در تربیت دینی داشته باشد. در این مقاله، تربیت دینی بر اساس سه گروه بررسی و مشخص شد: عوام، خواص اهل برهان، خواص اهل عرفان. هر یک از گروههای مذکور ویژگیها، اهداف و اصولی دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Ghazali's view of the relationship between reason and religion and its implications for religious education Religious education based on the belief fideistic Ghazali
نویسنده [English]
- Ali Khaleghkhah
چکیده [English]
In this paper, the view of Alghazali’s fideistic and the effects and implications in religious education has been studied. For this aim, first has been described the reason of preferring of faith-oriented position instead of other religious education approaches. Then based on Alghazali’s thoughts in the case of Eshaereh, Tasavvof and opposition with philosophy, has been emphasized that Alghazali believed of different human beings. So this differentiation has followed various justifications to accept belief. Based on those differentiations, some believe that no reason is needed to faith. In one hand, some apply for faith rationality and reasoning, on the other hand, based on Alghazali’s views, others choose for religiosity priority position of faith which is called the mysticism. Each one of these realms, if is on the base of Sharia, can construct the faith in human kinds. Although, those approaches, can have variety of reasoning in the case of religious education. In this paper, religious education has been studied based on three groups of masses, mystic nobles and also argument servitors. The findings show that each of mentioned groups pursues some aims, features and principals.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: religious education
- Fideism
- Alghazali