نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشکده مطالعات میان رشته ای قرآن دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

روانشناسی‌دین یکی از شاخه های علم روانشناسی است که امروزه به عنوان یک درس رسمی در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا جایگاه خود را یافته‌است. کتاب درآمدی بر روانشناسی‌دین تألیف دکتر مسعود آذربایجانی و سید‌ مهدی موسوی اصل، در مقاطع کارشناسی و ارشدِ رشته روانشناسی و روانشناسی اسلامی رایج‌ترین کتاب مورد توصیه اساتید و استفاده دانشجویان می‌باشد. در این مجال در اثنای مطالعه موردی این کتاب، نکاتی چند در موضوعات مختلف، جهت تکمیل، اصلاح وکاربردی‌تر شدن منبعی برای درس روانشناسی‌دین بیان شده‌است؛ من جمله دقت در تعیین حیطه‌های دینی برای ورود به بحث روانشناسی‌دین؛ اصلاح عناوین جداول و برخی تیترها که با مضمون هماهنگی ندارند، تقسیم‌بندی صحیح فواید دینداری در سطح کلان و خرد و... پیشنهاداتی نیز در باب مطالبی که بایسته است در کتاب مرجع برای روانشناسی‌دین واقع شود، من جمله بحث انتقادات وارد بر دینداران و پاسخ به آنها، ارتباط بین سلامت جسم و روح و معرفی موسسات روانشناسی‌دین در دنیا آمده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing the Status of Academic Sources in the Psychology of Religion: A Case Study of "An Introduction to the Psychology of Religion"

نویسنده [English]

  • Mansoureh sadat Khatami

Assistant Professor of Interdisciplinary Qur'anic Studies Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Abstract
Psychology of religion is one of the branches of psychology that has found its place
as an official course in many prestigious universities around the world today. The
book Introduction to the Psychology of Religion, written by Dr. Masoud Azarbaijani
and Seyyed Mehdi Mousavi Asl, is the most commonly recommended book by
professors and used by students in undergraduate and graduate levels of psychology
and Islamic psychology. In this context, during the case study of this book, several
points have been made on various topics to complete, correct, and make it a more
practical resource for the psychology of religion course; including accuracy in
determining religious areas to enter the discussion of the psychology of religion;
correcting the titles of tables and some headings that are not in harmony with the
content, correctly classifying the benefits of religiosity at the macro and micro
levels, etc. Suggestions have also been made regarding the contents that should be
included in a reference book for the psychology of religion, including a discussion
of criticisms made against religious people and responses to them, the relationship
between physical and spiritual health, and introducing institutions of religious
psychology in the world.
Keywords
Psychology of religion, Islamic psychology, field of psychology, measurement of
religiosity, connection between physical and spiritual health.
Introduction
* . Assistant Professor, Institute for Interdisciplinary Quran Studies,
m_khatami@sbu.ac.ir ,09125212520.
Recived date: 22 ⁄ 4 ⁄ 2025
Accepted date: 28 ⁄ 7 ⁄ 2025
The psychology of religion is a field that scientifically examines religious behaviors
and spiritual experiences through psychological principles. Despite global academic
recognition, this discipline faces resistance both from theologians who suspect
reductionism and psychologists who question its objectivity due to researchers'
personal beliefs. In the Iranian context, where religion significantly influences
mental health, this field requires further academic attention. The book "An
Introduction to the Psychology of Religion" is widely accepted but also needs
revision and enrichment to fulfill its role effectively.
Materials and Methods
This study uses a qualitative content analysis methodology to review the structure,
content, and educational framework of the textbook. Each chapter of the book was
analyzed based on pedagogical clarity, conceptual coherence, alignment with
psychological theories, and religious integration. Comparative analysis with similar
textbooks (e.g., Spilka, Wulff, Loewenthal) was also conducted. Student usability
and academic effectiveness were taken as key criteria.
Discussion and Results
The analysis showed that the book benefits from structured lessons, study
questions, and religious references, enhancing engagement and relevance. However,
various shortcomings were identified:
Conceptual overload in chapters such as historical background and theoretical
foundations
Overgeneralized theological domains for psychologists
Ambiguities in classification tables and the application of psychological principles
Lack of coverage on critical topics such as religious criticism, spirituality-health
connection, and global institutional research Further, the book could benefit from
more concise presentation, clearer pedagogical objectives, and structured inclusion
of contemporary issues like spiritual abuse, faith and obsessive-compulsive
tendencies, and instrumental versus intrinsic religiosity.
Conclusion
The textbook is a foundational resource in Iranian academic psychology programs.
Its structured style and educational framework make it valuable; however,
enhancements are necessary to align it with global standards. Suggestions include
refining theological and psychological boundaries, updating theoretical content,
including applied and critical discussions, and incorporating international insights
and institutions. The study aims to support educators and scholars in producing more
effective and comprehensive materials in the psychology of religion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychology of religion
  • Islamic psychology
  • field of psychology
  • measurement of religiosity
  • connection between physical and spiritual health
اسپیلکا، برنارد ،رالف دبلیو هود، بروس هونسبرگر و ریچارد
گرساچ(1390)، روانشناسی‌دین بر اساس رویکرد تجربی، ترجمه دکتر محمد
دهقان، تهران: رشد.
• آذربایجانی، مسعود و سید مهدی موسوی اصل(1393)، درآمدی بر
روانشناسی‌دین، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
• آذربایجانی، مسعود(1386)، روانشناسی از دیدگاه ویلیام جیمز، قم:
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
• براتی سده، فرید، محمد دهقانی و سپیده باطبی(1391)،« نشست نقد و
بررسی کتاب روانشناسی‌دین بر اساس رویکرد تجربی اثر دیوید ولف»، کتاب ماه و
دین، ، ش176، ص 3تا 6.
• پالمر،مایکل(1385)، فروید، یونگ و دین، مترجمان: محمد دهگانپور و
غلامرضا محمودی، تهران: رشد.
• خدایاری فرد، محمد، باقر غباری بناب، و علینقی فقیهی(1401)؛ مبانی
نظری و روش شناسی سنجش دینداری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران،.
• ذاکر، صدیقه(1377)، «نگاهی به نظریه فرانکل در روانشناسی‌دین»،
مجله قبسات، ش 8و 9، ص76 تا 95.
• فخار، صدیقه، فاطمه فیجان و مریم ایمان دار(1401)، «روانشناسی‌دین
چیست؟»، مجله مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، ش35؛ ص 465 تا 472.
• فونتانا ،دیوید(1385)؛روانشناسی، دین و معنویت، مترجم: الف ساوار؛ قم:
نشر ادیان.
• قراملکی،احد(1377)، «تجربه دینی:گفتگوی قراملکی با رالف هود» مجله
قبسات، س3، ش 8 و 9.
• قربانی، نیما(1377)، «روانشناسی‌دین یک رویکرد علمی چند تباری»،
مجله قبسات، ش 8 و 9 ، ص 22 تا 45.
• لوونتال، کیت میریام(1400)، «مقدمه ای کوتاه بر روانشناسی‌دین»،
مترجم: علی فرهادی و محمد الماسیان، تهران: انتشارات رشد.
• مرعشی، سید علی(1387)، بهداشت روان و نقش دین، تهران: شرکت
انتشارات علمی و فرهنگی.
• ملکیان، مصطفی، محمد دهقانی و حسن هاشمی میناباد(1387)، «نشست
روانشناسی‌دین: نقد و بررسی کتاب»، کتاب ماه و دین، ش 128 و 129، ص
173تا 196.
• وولف، دیوید ام (1386)، روانشناسی‌دین، ترجمه محمد دهقانی، تهران:
رشد.
• یونگ، کارل گوستاو(1386)، روانشناسی و دین، مترجم فواد
روحانی،تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
• Fizzotti, Eugenio, Interdisciplinary Encyclopedia of Religion and Science
ISSN: 2037-2329 and the author. edited by G. Tanzella-Nitti, I. Colagé and A.
Strumia, www.inters.org DOI:10.17421/2037-2329-2002-EF-1
• Hardy, S. A., Carlo, G., et al,The Role of Religiosity in Moral Identity and
Prosocial Behavior: A Meta-Analytic Review: Personality and Social Psychology,
2024,DOI: 10.1177/10888683231175812
• Park, C. L., Edmondson, D., et al,Spiritual Struggles and Mental Health:
Mechanisms and Moderators Journal of Abnormal Psychology, 2023,DOI:
10.1037/abn0000786
• Saroglou, V., Cohen, A. B., et al, Religious Orientation and Personality
Traits: A Cross-Cultural Study International Journal for the Psychology of
Religion,2024,DOI: 10.1080/10508619.2023.2290102
• Vine,I, Facts and values in the Psychology of Religion, Bulletin of the
British Psychological Society,no. 31,p. 414-417.