محمد سبحانی یامچی؛ فرزاد دهقانی؛ وحید بی آذار
چکیده
در طول تاریخ با انبیاءالهی مخالفت شده و مورد اتهام قرار میگرفتند ولی نوع تهمتها شاید برای هر پیامبری خاص و با دیگری متفاوت بوده است. حضرت خاتمالنبیین(ص) نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره مورد اتهام قرار میگرفتند، این تهمتها از سوی مستشرقان در راستای بیان مصدر آیات قرآن کریم ارائه شدند تا وحیانیت قرآن کریم را نفی کنند. به ...
بیشتر
در طول تاریخ با انبیاءالهی مخالفت شده و مورد اتهام قرار میگرفتند ولی نوع تهمتها شاید برای هر پیامبری خاص و با دیگری متفاوت بوده است. حضرت خاتمالنبیین(ص) نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره مورد اتهام قرار میگرفتند، این تهمتها از سوی مستشرقان در راستای بیان مصدر آیات قرآن کریم ارائه شدند تا وحیانیت قرآن کریم را نفی کنند. به این جهت اتهام کهانت، ساحری، شاعری، بیماری صرع را تنها به پیامبر اسلام(ص) نسبت دادهاند. لذا این پژوهش با بررسی نظریات از دو جهت دادههای علمی و دینی و مقایسه آنها به دنبال پاسخ به این سؤالات است که آیا بین بیماری صرع و سخنان حکیمانه ارتباطی است؟ آیا حضرت محمد(ص) دارای سابقه بیماری بوده است؟ برای پاسخ به سؤالات روش کتابخانهای و استنادی و تجزیه و تحلیل به صورت تحلیل محتوایی کیفی(توصیفی- تحلیلی) با تکیه بر رویکرد تاریخی و علم روانشناسی به کار بسته شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که براساس شواهد تاریخی، علم روان شناسی، عقلی و نقلی، اعتراف برخی مستشرقان، شبهات مذکور بیاساس و در انگیزهشناسی مطالعات مستشرقان در دسته مغرضانه و تحت تأثیر جنگهای صلیبی که پس از شکست از مسلمانان به سمت جنگ فرهنگی و ایجاد شبهه رفتند، بیان شده است.