نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجویی دکتری فلسفه دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ، قزوین، ایران.

2 دانشیار گروه فلسفه ی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین ، ایران

3 استاد گروه فلسفه ی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

10.30465/srs.2020.5594

چکیده

چکیده
نیچه در باب مسئله ی تفسیر هستی همیشه سعی دارد که عناصر اسطوره ای و فلسفی را بر تفسیر و خوانش مسیحی و دینی ترجیح بدهد.این در حالیست که خود او دستاوردهای عظیمی برای مسیحیت بیان می کند که اگر بالاتر از تاثیر اندیشه های فلسفی و اسطوره ای در تاریخ بشر نبوده کمتر هم نیست .به نظر می آید شیوه ی نقد نیچه نسبت به مسیحیت بدبین و منفی است در حالیکه در باب دیگر اندیشه ها یا اشخاص جنبه های مختلفی را بیان می کند. نیچه در تحلیل های خود اصرار دارد که جریان تفسیر هستی را دو قطبی سازی کند به گونه ای که تفیسر باستانی و تفسیر خود او در یک طرف دعواست ولی در طرف دیگر حضرت مسیح (ع) را قرار نمی دهد بلکه فقط تا این حد او را وارد مناقشه می کند که بهانه ی برای یک آغاز بوده است او طرف مقابل خود را پولس حواری قرار می دهد که تفسیر دیگرگونه از آنچه مسیحیت اولیه بوده ارائه داده است.به هر حال به نظر می آید خوانش نیچه از تفسیر هستی با تاریخیت هستی هم خوانی ندارد بدین خاطر که گاه بی گاه در مسائل نامربوط به مسیحیت ،گریزی به مسائل این دین می زند .نیچه همواره تاکید براین دارد که مسیحیت وارث همه جریان های تباهی گر زندگی و هستی است . این دو قطبی سازی تفسیر هستی به صورت مقابله ی فرهنگ باستان و مسیحیت ارائه میشود که بنظر با تاریخیت انسان همخوانی واقعی ندارد بدین خاطر که او مسیحیتی را غیر اصیل و محکوم به نیستی می داند که دست کم دو هزار سال نوعی از انسان راهبری کرده و هم اکنون نیز می کند ، هر چند در قالب عبارت کوتاه به این موضوعات می پردازد ولی مایل نبود به همان مبسوطی که مسیحیت را نقد از آن دستاوردها سخن براند.
خواست قدرت ، نیروهای کنشی و واکنشی ، دیونیسوس ، آریادنه
Keywords :The will to power ,forces action , forces reaction, Dionysus , Ariadne

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of Nietzsche's confrontation with Christianity in the form of mythological, philosophical and religious interpretations

نویسندگان [English]

  • Seyed Hassan Falsafi talab 1
  • Seyed Massoud Sayf 2
  • Abdurrazzaq Hesamifar 3

1 PhD Student of Philosophy in Imam Khomeini International University, Qazvin

2 Associate Professor of Philosophy in Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

3 Professor of Philosophy in Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

چکیده [English]

Abstract
On the question of the interpretation of the universe, Nietzsche always tries to prefer mythological and philosophical elements to Christian and religious interpretation and reading. However, he himself states great achievements for Christianity that if higher than the influence of philosophical and mythological ideas. It is not less in human history. Nietzsche's critique of Christianity seems to be pessimistic and negative, while in other respects it expresses different aspects of thought or person. In his analysis, Nietzsche insists on polarizing the course of the interpretation of the universe, so that the ancient commentator and his own interpretation are on one side of the dispute, but do not place Christ (pbuh) on the other side, but only to this extent. He argues that it was an excuse for a beginning. He contrasts Paul with the apostle, who offers a different interpretation of what early Christianity was. He does not read because he occasionally avoids the issues of this religion in matters unrelated to Christianity. Nietzsche always emphasizes that Christianity inherits all the destructive currents of life and existence. This dichotomy of the interpretation of the universe is presented as a confrontation between ancient culture and Christianity, which does not seem to be in real harmony with human history because he considers Christianity to be non-genuine and doomed to non-existence, ruled by a human for at least two thousand years. He still does, although he deals with these issues in the form of a short phrase, but he did not want to speak as extensively as Christianity criticizes those achievements.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The will to power “forces action “
  • forces reaction”
  • Dionysus” Ariadne”
دورانت .ویل  (1392)،تاریخ فلسفه.ترجمه :عباس زریاب خویی.انتشارات علمی و فرهنگی.تهران
نیچه. فریدریش، (1352)،چنین گفت زرتشت ،ترجمه :داریوش آشوری، تهران: نشر آگه.
نیچه. فریدریش  (1362)،فراسوی نیک و بد،ترجمه: داریوش آشوری، تهران: نشر خوارزمی.
نیچه. فریدریش (1377)،حکمت شادان،  ترجمه: جمال آل احمـد،سـعید کـامران ، حامـد فولادونـد، تهران: نشر جامی.
نیچه. فریدریش  (1378)، فلسفه در عصر تراژیک یونانیان، ترجمه: مجید شریف ،تهران: نشرجامی
نیچه. فریدریش (1380)،تبارشناسی اخلاق ، ترجمه: داریوش آشوری،تهران: نشر آگه.
نیچه. فریدریش (1388)،غروب بتها، ترجمه :داریوش آشوری، تهران: نشر آگه
نیچه. فریدریش  (1384)،این است انسان، ترجمه : سعید فیروز آبادی، تهران: نشر جامی.
نیچه. فریدریش  (1385) ، انسانی زیاده انسانی، ترجمه : ابـوتراب سـپهر و محمـد محقـق نیشـابوری ،تهران: نشرمرکز.
1نیچه. فریدریش (1386)،اراده قدرت ترجمه: مجید شریف. تهران: انتشارات جامی.
نیچه. فریدریش (1388)، زایش تراژدی از روح موسیقی، ترجمه:  رویا منجم. تهران: نشر پرس
نیچه. فریدریش  (1352)، فریدریش ویلهلم، دجال ترجمه:عبدالعلی دستغیب،آگاه، تهران،
Nietzsche, Friedrich (2008) The Gay Science, With a Prelude in German Rhymes and an Appendix of Songs, edited by Bernard Wiliams,Translated by :Josefine‚Adrian Del caro..
Nietzsche, Friedrich (2002),Beyond Good and Evil. Prelude to a Philosophy of the Future Translated by : Judith Norman, New York Cambridge University Press.
Nietzsche, Friedrich (1910), Human All-Too -Human, A Book FOR Free Spirits Translated BY Helen Zimmern, Ferderick Street Edinburgh and London.
Nietzsche, Friedrich (2010),Thus Spoke Zarathustra, Translation by : ADRIAN DEL CARO,United States of America by Cambridge University Press, New York.
Nietzsche, Friedrich (2007) ,On the Genealogy of Morality, Translated by : Carol Diethe, Cambridge University Press.
Nietzsche, Friedrich (2016),The Birth of Tragedy or Hellenism and Pessimism, translation by :W.m. A. Haussmann, March 4, Cambridge University
Nietzsche, Friedrich  (1997),Twilight of the Idols or How to Philosophize with a Hammer Translated by: translated by Richard Polt, first published Hackett Publishing Company, Inc. Indianapolis/Cambridge.
Nietzsche, Friedrich (2007),Dawn OF Day ,Translated by: J. M. Kennedy, Cambridge University Press.Newyork.
Nietzsche, Friedrich (1967), The Will to Power Book I and II an Attempted Transvaluation of all Values ,Translated by: Walter Kaufmann and R. J. Hollingdale, New York A Division OF Random House.
Nietzsche, Friedrich (2001), Philosophy in the Tragic Age of the Greeks,translated by : Marianne Cowan,United States by Rengery Publishing ink,Washigton
Nietzsche, Friedrich (1911),ECCE HOMO, TRANSLATED BY ANTHONY M. LUDQVICI, NEW YORK THE MACMILLAN COMPANY.