علم خدا از دیدگاه ابن سینا و دانس اسکوتس

زینب امین؛ رسول رسولی پور

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، صفحه 1-25

https://doi.org/10.30465/srs.2020.30285.1757

چکیده
  بحث از صفات الهی از جمله مباحث مهم در فلسفه و الهیات است در میان صفات الهی صفت «علم» همواره از توجه بیشتری برخوردار بوده‌‌است، چراکه در تبیین بسیاری از مسائل کلامی تأثیر ویژه‌‌ای داشته است. شیخ الرئیس ابن سینا و دانس اسکوتس نماینده ی دو دیدگاه اساسی درباره علمِ حق تعالی در دو سنت فلسفی اسلامی و مسیحی اند که در این تحقیق مورد ...  بیشتر

الزامات یک نظریه علم دینی موثر و موفق و راهکاری برای تحقق آن

حمیدرضا آیت اللهی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، صفحه 27-49

https://doi.org/10.30465/srs.2021.37445.1880

چکیده
  در باره نظریه علم دینی نظریات متعددی ارائه شده است که هر یک سعی کرده اند نقشه راهی برای آن ارائه دهند. اما آیا این نظریه ها موفق بوده اند؟ آیا توانسته اند تاثیرگذاری اجتماعی در میان فرهیختگان و دانشجویان داشته باشند؟ در این مقاله در نظر است با بررسی عوامل عدم توفیق بسیاری از آنها، الزامات یک نظریه علم دینی موثر و موفق را مطرح کنیم. این ...  بیشتر

ماهیت و حقیقت نفس و ارتباط آن با بدن در فلسفه غرب

صالح حسن‌زاده

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، صفحه 51-76

https://doi.org/10.30465/srs.2020.33520.1799

چکیده
  در‌نظر آغازین، منابعی مانند رؤیاها، حضور ارواح و تنفس موجودات از‌جمله خاستگاه‌هایی است‌که از فَهم آنها تصور نفس پدید آمده‌است. یکی‌از بزرگترین مشکلات فکری انسان این‌است‌که از‌‌خود، تصور درونی‌و‌معنوی دارد‌که تطبیق آن تصور با‌فهم فراگیر علمی از جهان مادی از‌جمله جسم، دشوار است. ما خود‌را موجوداتِ دارای نفس و عقل تصور می‌کنیم، ...  بیشتر

تطبیق و تحلیل چیستی انسان کامل از منظر ابن عربی و امامت از منظر علامه حلی

آرش رجبی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، صفحه 77-103

https://doi.org/10.30465/srs.2021.34325.1814

چکیده
  عنوان انسان کامل از منظر مکتب ابن عربی، عنوانی کلی و جامع و دارای مصادیق متعدد است که شامل شماری از اولیاء الهی از جمله انبیاء عظام و نیز ائمه اطهار (علیهم السلام) می شود؛ و بدین رو از عنوان امامت و امام عام‌تر است. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیل مفهوم، با توصیف دیدگاه ابن عربی در مورد انسان کامل و نیز دیدگاه علامه حلی در مورد امامت، ...  بیشتر

بررسی شأن شناختی زبان دین از منظر ویتگنشتاین متأخر و نقد آن بر پایه آراء علامه طباطبایی

آرزو زارع زاده؛ بابک عباسی؛ علی رضا دارابی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، صفحه 105-130

https://doi.org/10.30465/srs.2021.34974.1827

چکیده
  کلید فهمِ فلسفه متأخرِ ویتگنشتاین توجه به پژوهش‌های دستور زبانی است. این مفهوم از دستور زبان، متفاوت از کاربرد سنتی است و به زبان از آن جهت که نظامی از علائم است التفاتی ندارد. با این رویکرد ماهیت گزاره‌های دینی ویژگی خاصی پیدا می‌کند که با دیگر مقولات معرفتی متفاوت است. گزاره‌ها از منظر ویتگنشتاین به دو دسته «قابل تعویض» و ...  بیشتر

همخوانی یا مباینت نگاه سید عبدالاعلی سبزواری با مکتب تفکیک درباب نسبت فلسفه و نقل

یاسر سالاری؛ مهدی افچنگی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، صفحه 131-156

https://doi.org/10.30465/srs.2021.34286.1813

چکیده
  چکیده:سیدعبدالأعلی سبزواری از جمله اندیشمندان بزرگ معاصر ، نه تنها شارح حکمت متعالیه که در بسیاری از اصول و مسائل فلسفی منتقد آراء ملاصدراست. موضع انتقادی ایشان نسبت به مسائل متعددی از حکمت متعالیه و تأکید بر استفاده از قرآن و سنت و نیز مقارنت سال های ابتدایی تحصیل ایشان در مشهد با پایه ریزی اندیشه های تفکیک؛ موهم تفکیکی بودن سید سبزواری ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی میان داده‌های علمی و دینی درباره سلامت پیامبر (ص) از بیماری صرعِ مؤثر در منشأ وحی

محمد سبحانی یامچی؛ فرزاد دهقانی؛ وحید بی آذار

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، صفحه 157-186

https://doi.org/10.30465/srs.2021.33740.1803

چکیده
  در طول تاریخ با انبیاءالهی مخالفت شده و مورد اتهام قرار می‌گرفتند ولی نوع تهمت‌ها شاید برای هر پیامبری خاص و با دیگری متفاوت بوده است. حضرت خاتم‌النبیین(ص) نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره مورد اتهام قرار می‌گرفتند، این تهمت‌ها از سوی مستشرقان در راستای بیان مصدر آیات قرآن کریم ارائه شدند تا وحیانیت قرآن کریم را نفی کنند. به ...  بیشتر

آموزش علم دینی یا آموزش دینی علم: ازآرمان تا تناقض نمایی

سید هدایت سجادی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، صفحه 187-213

https://doi.org/10.30465/srs.2021.36587.1864

چکیده
  عمده نظریه‌های علم دینی در ایران نه تنها در تلاش برای تحقق عملی سازگاری علم و دین، بلکه فراتر از آن در پی بکارگیری آموزه‌های دینی در علم و آموزش علوم(طبیعی و انسانی) و برقراری نسبتی میان آنها هستند. هدف از این مقاله تحلیلی بر مساله کاربست علم دینی در آموزش علوم(طبیعی) است که در ذیل مسئله گسترده‌تر "تحقق‌پذیری علم دینی" قرار دارد و در ...  بیشتر

دگردیسی گنوسی از اندیشه تا آیین

حسین شهبازی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، صفحه 215-240

https://doi.org/10.30465/srs.2021.34833.1825

چکیده
  خاستگاه اندیشه گنوسی و سیر تحول آن از موضوعات مورد اختلاف است. در این تحقیق، با بررسی انتقادی فرقه‌های گنوسی و تحلیل آراء صاحب نظران، به این سوال ها پاسخ داده خواهد شد: الف: مولفه های اندیشۀ گنوسی چیست؟ ب: سرچشمه‌های اندیشه گنوسی کدامند؟ ج: آیا پیش از میلاد فرقه ای به گنوسی موسوم بوده اند؟ این تحقیق نشان می دهد که غالب شناخت ما از گنوسی ...  بیشتر

مطالعة تطبیقی و شیوه های بازنمایی مفهوم «ملکوت» در«قرآن کریم» و «جغرافیایِ عرفانیِ اندیشة حافظ»

مطلب غفاری؛ رضا حیدری نوری؛ منیژه فلاحی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، صفحه 276-241

https://doi.org/10.30465/srs.2021.34505.1819

چکیده
  «ملکوت» از مفاهیم بین الادیانی است که با اشتراکات و افتراقاتی در آیین های یهود، مسیحیت و اسلام مورد توجه بوده  و واژه ای است که در قرآن ـ به طور مشخص و نیز در قالب مشتقات آن ـ به کار رفته و در کتب تفسیری ، معادل های معنایی نظیر «مالکیت مطلق خدا و باطن عالم خلقت» برای آن بیان کرده اند .این کلمه  در کتب عرفانی نیز که قرآن را ...  بیشتر

واکاوی در انگاره رویارویی دین و علم درمساله کرونا بر اساس آموزه های قرآن وحدیث

البرز محقق گرفمی؛ جواد ایروانی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، صفحه 277-305

https://doi.org/10.30465/srs.2021.35483.1841

چکیده
  رابطه الهیات وعلوم تجربی موضوعی است که تاریخی به درازنای پیدایش هردوحوزه دارد. درین روند عده‌ای با جانبداری ازدین، ارزندگی دانش بشری را تنها در هماهنگی آن بادین می پندارند. ازسوی دیگر برخی با انحصار روشهای شناخت در علوم تجربی آزمون پذیر،آموزه‌های دینی را فاقد اعتبار خردپذیر میدانند. نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با بهره از ...  بیشتر

غایت شناسی و علم طبیعی دینی معنا، امکان، تحقق

مهدی مشکی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، صفحه 307-333

https://doi.org/10.30465/srs.2021.36910.1872

چکیده
  در دهه های اخیر برخی اندیشمندان از علم دینی سخن گفتند.و هر چند در امکان آن اتفاق نظر بود اما در معنا، مصداق و نقطه تمایز آن با علم سکولار نظری واحد نداشتند. همگان پذیرفتند که علم متأثر از پیش فرض ها است اما در چگونگی و محدوده تأثیر آنها اختلاف نظر جدی وجود داشت. این سخن در علم طبیعی بیش از علوم انسانی محل بحث و نطر شد. اگر علم طبیعی قوانین ...  بیشتر