حسینعلی گودرز بروجردی؛ مجید ملایوسفی؛ روح اله آدینه
چکیده
شاکله و بافت وجودی انسان بر اساس شاخص شخصیتی و مزاجی پدر و مادر تکوین می یابد و بسیاری از خصوصیات خَلقی و خُلقی وی از ماده وراثتی ایشان شکل می گیرد. این مساله به عنوان یکی از مهمترین مسائل علم النفس ، در آموزه های دینی و علمی اصلی مبرهن و مقبول است و انسان بر اساس ماده ژنتیک و مزاج طبیعی والدین خود مجبول است و تکوین می یابد. اما آیا انسان ...
بیشتر
شاکله و بافت وجودی انسان بر اساس شاخص شخصیتی و مزاجی پدر و مادر تکوین می یابد و بسیاری از خصوصیات خَلقی و خُلقی وی از ماده وراثتی ایشان شکل می گیرد. این مساله به عنوان یکی از مهمترین مسائل علم النفس ، در آموزه های دینی و علمی اصلی مبرهن و مقبول است و انسان بر اساس ماده ژنتیک و مزاج طبیعی والدین خود مجبول است و تکوین می یابد. اما آیا انسان در مقابل این اصل دینی – علمی مجبور است و هیچ اختیاری از خود ندارد؟ آیا احکام تفاعل نفس و بدن و شدت این تأثیر و تأثر از انسان، آزادی را سلب کرده است ؟ در پاسخ به این سؤال قرائت های مختلفی در بطن مناقشه ژنتیک و عملکرد ژن ها صورت گرفته است که یکی از آنها تئوری افسانه ژن با دو چهره کاملا متمایز است . چهره نخست با فرض و تصور کردن این امر که تأثیرات ژنتیکی تغییر ناپذیرند، معتقد به جبرگرایی ژنتیک و نافی آزادی و اختیار انسان است. چهره دوم با تکیه بر مطالعات ژنتیکی و توسعه فناوری های مناسب ، جبرگرایی پرومته ای و تصرف در آینده را فریاد می زند که می تواند با تغییر در مکانیزم حیات ، قدرت مرگ و زندگی را بر نوع بشریت اعمال کند. در مقاله حاضر سعی شده است تا ضمن بررسی و نقد تئوری افسانه ژن و با اثبات امکان تغییر مزاج، آزادی و اختیار شخصی بشر در کنار اصل تأثیرگذاری مزاج و مسئله ژن محوری تبیین گردد.
سمانه شاهرودی؛ روح اله آدینه
چکیده
حقیقت جویی و کمال طلبی ذاتی هر انسان است، طبق مقتضیات جامعه امروز سلسله ای از تردیدها و پرسش ها در زمینه عدل الهی و مساله شر برای مردم به ویژه نسل جوان به وجود آمده است که این پرسش ها معبر لازمی است که به وسیله آن به سر منزل اطمینان و یقیین برسند. وجود کژی ها و شرور در برگ های زرین کتاب بی کران عالم ناسوت هر متفکری را می آزارد که اگر آفریننده ...
بیشتر
حقیقت جویی و کمال طلبی ذاتی هر انسان است، طبق مقتضیات جامعه امروز سلسله ای از تردیدها و پرسش ها در زمینه عدل الهی و مساله شر برای مردم به ویژه نسل جوان به وجود آمده است که این پرسش ها معبر لازمی است که به وسیله آن به سر منزل اطمینان و یقیین برسند. وجود کژی ها و شرور در برگ های زرین کتاب بی کران عالم ناسوت هر متفکری را می آزارد که اگر آفریننده جهان هستی ، قادر مطلق، عالم مطلق و خیرخواه محض است، چگونه اجازه داده است که کژی ها و بی عدالتی ها در عالم رخنه کند. فلاسفه ملحد از یک سو می کوشند که شرور این عالم را ناسازگار با خدای توانا و خیرخواه بدانند و از سوی دیگر متالهان در چالش با ملحدان در تلاشند با ارائه راه حل های منطقی به پاسخ بپردازند.این پژوهش معنا و مفهوم شرور را از دیدگاه شهید مطهری و آگوستین مورد بررسی قرار می دهد. و ضمن بررسی انواع شرور، مساله شر از دیدگاه آگوستین و مطهری را بررسی نموده ودر آخر به تحلیل و نقد این دیدگاه ها می پردازد.هرچند هم آگوستین و هم مطهری از مفاهیم تقریبا یکسانی مانند عدمی بودن ، نسبی بودن و ... استفاده می کنند اما مراد و منظور آنها از این واژگان متفاوت است. در این پژوهش در صدد آنیم که بعد از بررسی رویکرد آگوستین و مطهری به مساله شر، مبنای شرور در عالم را از نظر علمی بررسی کنیم . در نهایت آیا این شرور به خدا برمی گردند یا به انسان. و انسانها چقدر در پیدایش شرور نقش دارند . و چگونه می توانند با مدیریت مانع پیدایش شرور شوند