Document Type : .

Author

Abstract

Methodology of humanities is thoroughly dependant on the epistemology involved, for it determines the capacity and formation of the knowledge and social life system in all civilizations and cultures. Recognition of religion, also, is dependent on simultaneous exploitation of all epistemological sources. Therefore, wisdom and tradition only together are able to introduce Islamic law. Neither of them, by itself, is able to master what is present and what is to come since religious knowledge is the output of deliberation and interaction of joint rational knowledge and traditional knowledge. Islam is capable to use the endless capacity of wisdom and tradition and provide the general lines and the comprehensive bases of many of sciences.

Keywords

منابع
قرآن کریم
نهج‌البلاغه
ابن‎میثم (میثم البحرانی)، علی ( 1427ق). شرح ابن میثم علی المأﺋﮥ ﻛﻠﻤﮥ، قم: مؤﺳﺴﮥ النشرالإسلامی.
جوادی آملی، عبدالله (1364). تفسیر موضوعی قرآن، ج2، قم: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
جوادی آملی، عبدالله (1374). شناخت‌شناسی در قرآن، چ 2، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
جوادی آملی، عبدالله (1378). تسنیم، ج 1، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1379). ولایت فقیه، چ 2، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1381الف). دین‌شناسی، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1381ب). شریعت در آینۀ معرفت، چ 3، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1383). سرچشمۀ اندیشه، ج 4، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1386الف). سرچشمۀ اندیشه، ج 5، چ 2، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1386ب). شمس‌الوحی تبریزی (سیرۀ علمی علامه طباطبایی)، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1387الف). تفسیر موضوعی قرآن، ج 1و 2، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1387ب). رحیق مختوم، ج 1و 2، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1387ج). منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی، چ 3، قم: اسراء.
صدوق، محمد (1357). التوحید، قم: مؤﺳﺴﮥ النشرالإسلامی.
عاملی، حر (1413ق). وسائلاﻟﺸﻴﻌه، ج 27، بیروت: مؤﺳﺴﮥ آل البیت لإحیاء التراث.
کلینی، محمدبن‎یعقوب (1365). الاصول من الکافی، تصحیح علی‎اکبر غفاری، ج 1، چ 4، تهران: دارالکتب‎الإسلاﻣﻴﮥ.
مجلسی، محمدباقر (1362). بحارالانوار، ج2، چ 4، تهران: دارالکتب‎الإسلاﻣﻴﮥ.
مجلسی، محمدباقر (1388ق). بحارالانوار، ج26، چ 4، تهران: دارالکتب‎الإسلاﻣﻴﮥ