Document Type : .

Author

Abstract

The Earth’s biosphere, regardless of political, religious, and linguistic boundaries, needs special care which is attainable if we observe common global ethical principles which can be called Earth Ethics. The emphasis on providing a common definition of mankind’s relationship with God, himself, and others does not seem necessary while the health and preservation of biosphere requires a common definition of mankind’s relationship with nature. Rearing its ugly head over and over in this century, the environmental crisis has called for a revision of human interaction with nature with respect to his using science and technology as well as an overall reconsideration of all religions and all schools of thought, both religious and ethical, concerning the human place in the world and environmental ethic. Perhaps, the main impetus of such reconsideration in Christian world came from Lynn White’s article, “Environmental Ethics”, which since its publication in 1967 up to now, have been extensively discussed by its opponents and proponents. In Islamic countries, such scholars as Seyyed Hossein Nasr, Parvez Manzoor, Seyyed Mostafa Mohaghegh Damad, Fazlun Khalid and Abdollah Javadi Amoli have carried out wide range of researches and written many publications on the subject. This paper attempts, in the first place, to give a general survey of the researches conducted up to now with the aim of showing that a common ground could be reached to preserve natural environment. The practice of learning and teaching such principles can both preserves natural environment and lead to a universal consent over some aspects of ethical principles.

Keywords

منابع
قرآن مجید
بلخاری، حسن (1390). «حکمت و تأویل رنگ‎ها در هفت‎پیکر نظامی به روایت حسن بلخاری»، تنظیم حورا نژاد‎صداقت، کتاب ماه ادبیات، ش 49.
پویمان، لویی پ. (1382). اخلاق زیست محیطی، ج1، ترجمۀ محسن ثلاثی و دیگران، تهران: توسعه.
جوادی آملی، عبدالله (1386). اسلام و محیط زیست، قم: اسراء.
زبان ملل تهران:
Abrams, M.H and Geffrey Galt Harpham )1388 .(A Glossary Of Literary Term.
عطار نیشابوری، فریدالدین (1346). تذکرۀالاولیاء، بررسی و تصحیح محمد استعلامی، تهران: زوار.
قراملکی، احدفرامز (1389). «توان فلسفی ملاصدرا در حل مسئله شأن و جایگاه اخلاقی محیط زیست»، تهران: کنگرۀ روز جهانی فلسفه.
گئری، کامستوک ال. (1387). «خداباوری و اخلاق زیست محیطی»، اطلاعات حکمت و معرفت، س 3، ش1.
گلن، ویلیام؛ و هنری مرتن (1380). کتاب مقدس (عهد عتیق و جدید)، ترجمۀ فاضل‎خان همدانی، تهران: اساطیر.
گیر، آرن. ای (1380). پسامدرنیسم و بحران زیستمحیطی، ترجمۀ عرفان ثابتی، تهران: چشمه.
مک‎کیبن، بیل (1383). «نقش مذهب در نجات محیط زیست»، سیاحت غرب، ش17.
مهدوی دامغانی، احمد (1390). یاد یاران و قطرههای باران (مجموعهای از مقالات احمد دامغانی)، به کوشش علی‎محمد سجادی و سعید واعظ، تهران: علم و دانش.
نصر، سید حسین (1342). نظر متفکران اسلامی دربارۀ طبیعت، تهران: چاپخانۀ دانشگاه تهران.
نصر، سید حسین (1385). دین و نظم طبیعت، ترجمۀ انشاء‎الله رحمتی، تهران: نی.
نظامی گنجه‎ای، الیاس‎بن یوسف (1372). کلیات خمسۀ نظامی، تصحیح و حواشی وحید دستگردی، تهران: نگاه.
هال، جیمز (1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمۀ رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
وهاب‎زاده، عبدالحسین (1381). بومشناسی علم عصیانگر (مجموعه مقالات کلاسیک در بومشناسی)، تهران: چشمه.