Document Type : .

Author

MA graduate in history of science Tehran

Abstract

The positive approach of the left-wing parties to Darwin's theory of evolution started from the beginning of the Pahlavi era with the activities of Marxist thinkers in an influential way. After three decades have passed since the beginning of the scientific activities of the leftists in Iran, the weaknesses of the materialist Marxist dialectic in explaining and justifying new scientific theories (quantum, relativity, uncertainty) were revealed, on the other hand, the lack of realization of justice-oriented poems in communist countries was undeniable. . On the other hand, it was in the fourth decade of the 14th century that Muslim researchers faced Darwin's theory of evolution in a new way, and it happened to be welcomed by the majority of the Iranian Muslim community.All of these issues caused a number of Iranian leftist thinkers who still find the way to happiness in the socialist society to try to reconcile and adapt the socialist thoughts with the principles of godliness and the foundations of Islam. Of course, these groups mostly had a pragmatic party approach, and theoretically they mixed Darwin's theory of evolutionary biology with Marx's theory of social evolution that sometimes it is not easy to distinguish between these two theories in their writings. In this article, we intend to show what kind of philosophical or religious attitude this group has replaced the materialist principles of Marxist dialectics?

Keywords

 آبراهامیان، یرواند (1377). ایران بین دو انقلاب از مشروطه تا انقلاب اسلامی. تهران: نشر نی.

پیرمرادی، محمدجواد (1383). «بررسی مقایسه جایگاه انسان در اسلام و در نظریۀ تکامل تدریجی داروین»، مصباح، 50، 137-154.
حنیفی. الف (بیتا). تکامل.
جبرئیلی، محمد صفر (1390). «تکامل و آفرینش انسان از نگاه اندیشمندان معاصر». فصلنامه قبستان، 16.
رسولی پور، رسول و جلوخانی، روح‌انگیز (1394). «پلاتینگا و مسئله تعارض میان علم و دین». مجله پژوهش‌های مابعدالطبیعه، 1.
زیادات، عادل (1396). نخستین برخوردها با نظریۀ تکامل در شرق مسیحی و مسلمان، ترجمه و تحقیق امیرمحمد گمینی. تهران؛ نشر کرگدن.
رنجبر، محمود (1398). «بنیادگرا در نقد یا نقد بنیادگرا». نشریه علمی جستارهای نوین ادبی، مشهد: فردوسی.
داروین، چارلز (1399). تبار انسان، ترجمه کاوه قدیمی. تهران: سبزان.
داروین، چارلز (1380). منشأ انواع، ترجمه نورالدین فرهیخته. تهران: نگارستان کتاب.
سحابی، یدالله (1351). خلقت انسان. تهران: انتشار شمس.
صابری، رضا (1382). «بی‌ارزشی دانش». ایران‌شناسی، 15 (57).
صالحی، مجید (1395). «پیشنهاد روشی در پاسخگویی به تعارض نظریۀ تکامل داروین با اعتقادات اسلامی به استادان دروس معارف اسلامی». فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 1.
نخشب، محمد (1380). مجموعه آثار محمد نخشب. تهران: پژمان.