قرآن کریم.
آشتیانی، سیدجلالالدین (1378)، منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، ج 4، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم.
آشتیانی، مهدی (1388)، اساس التوحید، تهران: هرمس.
آمدی، سیفالدین (1423 ق) ابکار الافکار فی اصول الدین، تحقیق احمد محمدمهدی، ج 1، قاهره: دار الکتب.
ابنرشد، محمد بن احمد (1993)، تهافت التهافت، با مقدمه و تعلیق محمد العریبی، بیروت: دار الفکر.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1363)، المبدأ و المعاد، بهاهتمام عبدالله نورانی، تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1371)، المباحثات، قم: بیدار.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1400 ق)، رسائل ابنسینا، قم: بیدار.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1375)، الاشارات و التنبیهات، قم: نشر البلاغة.
اشعری، ابوالحسن (1400 ق)، مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، آلمان: فرانس شتاینر.
افلوطین (1413 ق)، اثولوجیا، بهتحقیق عبدالرحمن بدوی، قم: بیدار.
بغدادی، عبدالقاهر (2003)، اصول الایمان، بهتحقیق ابراهیم محمد رمضان، بیروت: دار و مکتبة الهلال.
بهمنیار بن مرزبان (1375)، التحصیل، بهتصحیح مرتضی مطهری، تهران: دانشگاه تهران.
تهرانی، حاج میرزا جواد آقا (1390)، عارف و صوفی چه میگوید؟ (بحثی در مبادی و اصول تصوف و عرفان)، تهران: نشر آفاق.
جعفری، محمدتقی (بیتا)، جبر و اختیار، قم: دار التبلیغ.
جعفری، محمدتقی (1366)، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، تهران: اسلامی.
جوادی آملی، عبدالله (1375)، رحیق مختوم، ج 2 و 3، قم: مؤسسة اسراء.
خمینی، روحالله (1381)، تقریرات فلسفۀ امام خمینی قدس سره، ج 2، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
ربانی گلپایگانی، علی (1392)، فاعلیت خداوند در معجزات، مجلۀ کلام اسلامی، ش 22.
زرکشی، محمد بن عبدالله (1410 ق)، البرهان فی علوم القرآن، ج 1، بیروت: دار المعرفه.
سروش، عبدالکریم (1387)، «طوطی و زنبور»، <
www.drsoroush.com>، تاریخ دسترسی: 20/9/1396.
سروش، عبدالکریم (1434 ق)، «محمد (ص) راوی رؤیاهای رسولانه: خواب احمد خواب جمله انبیاست» (مقالة دوم)، <
www.drsoroush.com> تاریخ دسترسی: 20/9/1396.
سروش، عبدالکریم (1378)، بسط تجربۀ نبوی، تهران: مؤسسۀ فرهنگی صراط.
سهروردی، شهابالدین (1375)، مجموعۀ مصنفات شیخ اشراق، با مقدمه و تصحیح هانری کربن و دیگران، ج 3، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم (1360)، الشواهد الربوبیۀ فی المناهج السلوکیۀ، تصحیح جلالالدین آشتیانی، با حاشیۀ هادی بن مهدی سبزواری، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم (1981)، الحکمۀ المتعالیۀ فی الاسفار العقلیۀ الاربعۀ، با حاشیۀ علامه سیدمحمدحسین طباطبائی، ج 2، 3، 6، 7، 8، بیروت: دار احیاء التراث.
صدرالمتألهین، محمد بن ابراهیم (1361)، تفسیر القرآن الکریم، تصحیح محمد خواجوی، ج 1، قم: بیدار.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1414 ق)، بدایۀ الحکمۀ، قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین قم.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (بیتا)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، با حاشیۀ مرتضی مطهری، ج 3، تهران: صدرا.
فارابی، ابونصر (1406 ق)، فصول منتزعه، بهتحقیق فوزی نجار، تهران: المکتبة الزهراء.
فارابی، ابونصر (1996)، السیاسۀ المدنیۀ، شرح علی بو ملحم، بیروت: مکتبة الهلال.
فارابی، ابونصر (1995)، آرای اهل المدینه الفاضله و مضاداتها، شرح علی بوملحم، بیروت: مکتبۀ الهلال.
فخررازی، محمد بن عمر (1411 ق)، المباحث المشرقیۀ فی علم الالهیات و الطبیعیات، قم: بیدار.
فخررازی، محمد بن عمر (1986)، الاربعین فی اصول الدین، ج 1، قاهره: مکتبۀ الکلیات الازهریه.
فیض کاشانی، محمد بن مرتضی ملامحسن (1375)، اصول المعارف، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
قدردان قراملکی، محمدحسن (1396)، قاعدۀ الواحد از دیدگاه متکلمان، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
قدردان قراملکی، محمدحسن (1395)، راز خلقت و بقا، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
ماتریدی، محمد بن محمد (1426 ق)، تأویلات أهل السنه، تحقیق مجدی باسلوم، ج 8، بیروت: دارالکتب العلمیه، منشورات محمدعلی بیضون.
محقق سبزواری، ملاهادی بن مهدی (1369)، شرح المنظومه، شرح آیتالله حسن حسنزادۀ آملی، تحقیق مسعود طالبی، ج 1، تهران: نشر ناب.
مصباح، محمدتقی (1366)، آموزش فلسفه، ج 2، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
ملایری، موسی (1393)، تبیین فلسفی وحی از فارابی تا ملاصدرا، قم: کتاب طه.
هاشمینسب، سیدمحمود (1393)، تأملی در نظریة اصالت وجود و وحدت وجود، با همکاری شعیب حدادی، قم: دلیل ما.
یثربی، سیدیحیی (1384)، «نقدی بر قاعدۀ الواحد و اصل سنخیت»، مجلۀ نقد و نظر، س 10، ش 1 و 2.