ابنرشد، محمد ابن احمد (1999)، فصل المقال فی تقریر ما بین الشریعه و الحکمه من الاتصال او وجوب النظر العقلی و حدود التأویل (الدین و المجتمع)، مع مدخل و مقدمة تحلیلیه محمد عابد الجابری، بیروت: مرکز دراسات الوحده العربیه.
ابنرشد، محمد ابن احمد (1964)، تهافت التهافت، تحقیق: سلیمان دینا، مصر:دارالمعارف.
ابوزید، نصرحامد (بیتا)، معنای متن: پژوهشی در علوم قرآن، ترجمه مرتضی کریمینیا، بیجا: بینا.
اسدی، احمد (1398)، نقد و ترجمه کتاب مبانی قرآن از ماسیمو کامپانینی (ترجمه الیور لیمن)، رساله دکتری، تفسیر تطبیقی، دانشکده و معارف قرآن، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.
الجابری، محمد عابد (1998)، ابنرشد و سیره و فکر، بیروت: مرکز دراسات الوحده العربیه.
برقی، احمد بن محمد بن خالد (بیتا)، المحاسن، قم: دارالکتب الاسلامیه.
پارسا، علیرضا (1395)، «واکاوی روش تأویلی ابنرشد»، پژوهشهای فلسفی، دوره 10، شماره 19، ص129.
حاج احمد، یوسف (1424ق)، موسوعه الاعجاز العلمی فی القرآن الکریم و السنه المطهره، چاپ دوم، دمشق: مکتبه ابن حجر.
خلفالله، محمد احمد (1999)، الفن القصصی فی القرآن الکریم، لندن: سینا للنشر/ الانتشار العربی.
ربانی گلپایگانی، علی (1374)، «نقد تئوریهای جدا انگاری علم و دین»، کیهان اندیشه، دوره 11، شماره 63، ص 97.
رضایی کرمانی، محمد علی؛ رستمیان، مرضیه، نقیزاده، حسن؛ اسماعیلیزاده، عباس (1395)، «روشهای به کارگیری قاعده جری و تطبیق در حوزه فهم قرآن»، پژوهشهای قرآنی، دوره 21، شماره 80، ص 23.
رضایی اصفهانی، محمدعلی (1379)، رابطه علم و دین در غرب، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
رضایی اصفهانی، محمدعلی (1396)، منطق تفسیر قرآن، چاپ هشتم، قم: مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص).
سید قطب (1386ق)، فی ظلال القرآن، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
شیرازی، صدرالدین محمد بن ابراهیم (1360)، مفاتیح الغیب، ترجمه محمد خواجوی، چاپ دوم، تهران: مولی.
صفار قمی، ابوجعفر محمد بن حسن بن فروخ (1404ق)، بصائر الدرجات الکبری فی فضائل آل محمد (ع)، تصحیح محسن کوچهباغی، چاپ دوم، قم: کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی.
طباطبائی، سید محمد حسین (1376)، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، چاپ پنجم، قم: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی.
عابدی، احمد (1384)، «مبانی و ضوابط تأویل از دیدگاه ابنرشد»، اندیشه نوین دینی، دوره 1، شماره 3، ص 13.
عبدالمهیمن، احمد (2001)، اشکالیه التأویل بین کل من الغزالی و ابنرشد، اسکندریه: دارالوفاء لدنیا الطباعه و النشر.
عبیدی، خالد فائق (1426ق)، الطب فی القرآن الکریم و السنه المطهره و الصیدله و العلاج، بیروت: دارالکتب العلمیه.
عبیدی، خالد فائق (1426ق)، النبات و الانبات و الحیوانات و الحشرات، بیروت، دارالکتب العلمیه.
عیاشی، محمد بن مسعود (1991)، تفسیر العیاشی، بیروت: مؤسسه الأعلمی للمطبوعات.
فرامرز قراملکی، احد (1373)، موضع علم و دین در خلقت انسان، تهران: مؤسسه فرهنگی آرایه.
فیاض، محمدسعید (1393)، فرضیه اقتباس قرآن کریم از مصادر غیر الهی: بررسی و نقد شبهات خاورشناسان، قم: فلاح.
فیاضی، مسعود (1399)، «نسبیگرایی در هرمنوتیک فلسفی گادامر»، فلسفه دین، دوره 17، شماره 1، ص 150.
قربانی سینی، علی؛ اکبری، فتحعلی (1393)، «حقیقت دوگانه و نظریه عقل هیولانی ابنرشد»، فلسفه و کلام اسلامی، دوره 47، شماره 2، ص312.
کربن، هانری (1392 الف)، اسلام ایرانی، چشماندازهای معنوی و فلسفی، ج1، ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران: سوفیا.
کربن، هانری (1392 ب)، فلسفه ایرانی، فلسفه تطبیقی، ترجمهی سید جواد طباطبایی، تهران: مینوی خرد.
کلینی، محمد بن یعقوب (1363)، الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مرتضوی، سید رحمان (1396)، «بررسی و نقد رویکرد پدیدارشناسی دینی هانری کربن»، اندیشه دینی، دوره 17، شماره 2، ص 139.
مظاهری طهرانی، بهاره؛ مصلاییپور، عباس؛ ایزدی، مهدی (1396)، «گونهشناسی آیات علمی قرآن و مبانی استنباط گزارههای علمی از آنها»، آموزههای قرآنی، دوره 14، شماره 26، ص 111-112.
مغربی علی عبدالفتاح، العراقی، عاطف (1993)، الفیلسوف ابنرشد مفکرا عربیا و رائدا للاتجاه العقلی، قاهره: الهیئه العامه لشئون المطابع.
نجفی اصفهانی، محمدرضا (1389)، نقد فلسفه داروَن، محقّق حامد ناجی اصفهانی، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
نوریزاد، صمد (1383)، آن سوی آیهها؛ نگرشی بر اعجازهای پزشکی قرآن، قم: آیت عشق.
واعظی، احمد (1397)، نظریه تفسیر متن، چاپ سوم، قم:پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
ویلانت، رتراود (1383)، «جریانشناسی تفاسیر قرآن در دوره معاصر»، مهرداد عباسی، آینه پژوهش، دوره 15، شماره 86، 130-145.
هایدگر، مارتین (1385)، متافیزیکچیست؟، ترجمه سیاوش جمادی، چاپ سوم، تهران: انتشارات ققنوس.
Campanini, M (2005), "Qur'an and Science: A Hermeneutical Approach", Journal of Qur'anic Studies, vol 7, No 1, p.48-60.
Gadamer, H (1994), Truth and Method, translation revised by Joel weinsheimer and Donald G. Marshal, New York: Continuum.
Hanafi, H (1995), Islam in the Modern World: Vol.1-Religion, Ideology and Development, Cairo: Anglo-Egyptian Bookshop.
Heidegger, M (1988), Being and Time, Translated by John Macquarrie and Edward Robinson, Basil Black well.
Leamen, O (1988), Averroes and his philosophy, Oxford: Clarendon Press.