Document Type : .

Author

Abstract

Is it possible to prove God’s existence through logical argument? Some philosophers hold that it is possible. In contrast others believe that it is impossible to prove God’s existence through logical argument. Although the third group maintain that proof of God’s existence is not impossible, yet, they reject the concept of classical natural theology on such proofs and suggest modern conditions for validity of proof. They believe that although some of the dissenting discourse towards classical natural theology arguments in proving God’s existence are subject to criticisms and that provability of God’s existence is rationally defendable, but the conceptions of proof of the proponents of classical natural theology from the concept of proof, the conditions posed by it and the certainty of such arguments to everyone as they claim, are not defendable. By accepting new epistemic paradigms and redefinition of the concept of proof as a person-relative argument, it is possible to defend the proofs of God’s existence and present new conception of the rationality of belief in God.

Keywords

منابع
ابن‌سینا، حسین ‌بن عبدالله (1363). المبدأ و المعاد، تحقیقِ عبدالله نورانی، تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی‌ دانشگاه مک‌گیل، شعبۀ تهران با هم‌کاری دانشگاه تهران.
ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1364). الشفاء، الهیات، با تصحیح و مقدمۀ ابراهیم مدکور، لبنان: بیروت.
راسل، برتراند (1384). عرفان و منطق، ترجمۀ نجف دریابندری، تهران: ناهید.
سلیمانی امیری، عسکری (1388). نقد برهان‌ناپذیری وجود خدا، قم: مؤسسۀ بوستان کتاب.
طباطبایی، محمدحسین (1364). بدایة‌الحکمه، تصحیح و تدقیق غلامرضا فیاضی، قم: مؤسسۀ نشر اسلامی.
طوسی، خواجه نصیر (1363ق). الجوهرالنضید، با شرح علامه حلی، قم: بیدار.
کانت، ایمانوئل (1367). تمهیدات، ترجمۀ غلامعلی حداد عادل، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
کلارک، کلی جیمز (1388). بازگشت به عقل، ترجمۀ عباس یزدانی، زنجان: دانشگاه زنجان.
گیسلر، نرمن (1384).  فلسفۀ دین، ترجمۀ حمیدرضا آیت‌اللهی، تهران: حکمت.
هیک، جان (1374). اثبات گزاره‌های دینی در کلام فلسفی (مجموعه مقالات)، ترجمۀ ابراهیم سلطانی و احمد نراقی، تهران: مؤسسۀ فرهنگی صراط.
هیوم، دیوید (1388). گفت‌وگوهایی در باب دین طبیعی، ترجمۀ حمید اسکندری، تهران: نشر علم.
 
Barnes, Jonathan (1972). The Ontological Argument, London: Macmillan.
Haspers, John (1990). An Introduction to Philosophical Analysis, London: Routledge.
James, William (1911). The Varieties of Religious Experience: A Study in Human Nature, Being the Gifford Lectures on Natural Religion Delivered at Edinburgh in 1901-1902, Longmans, Green, and Company.
Kant, Immanuel (1956). Critique of Pure Reason, trans. Norman Kemp Smith, London: Macmillan.
Kaufmann, Walter (1961). Critique of Religion and Philosophy, New York: Doubeday and Co.
Koestenbaum, Peter (1967). ‘Religion in the Tradition of Phenomenology’, in Feaver, J. C. and Horosz, W. (eds.). Religion in Philosophical and Cultural Perspective, D. Van Nostrand Company INC.
Mavrodes, George (1970). Belief in God, New York: Random House.
Penelhum, Terence (2010). ‘Fideism’, A Companion to Philosophy of Religion, Taliaferro, Ch., Draper, P. and Quinn, P. L. (eds.), UK and USA: Blackwell Publishing Ltd.
Pike, Nelson (1965). The Ontological Argument, Garden City, New York: Anchor Books.
Plantinga, Alvin (1967). God and Other Minds, Ithaca: Cornell University Press.