نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری کلام، گروه فلسفه، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه فلسفه، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول)

3 استاد گروه فلسفه، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

بشر از ابتدای حیات خود تا کنون به دنبال دلیلی برای مبدأ هستی است و این مسئله، زمینه مباحثه اندیشمندان را فراهم کرده‌است. آنتونی فلو از جمله اندیشمندانی است که با تکیه بر قرینه‌گرایی و به دنبال واکاوی جهانبینی دینی، ابتدا به خداناباوری و سپس به خداباوری روی‌می‌آورد. فلو با توجه به رویکردش، به دنبال قرائن علمی و تجربی برای باورهای خود بود که با توسل به همین رویکرد و چینش آن در قالب برهان غایت‌شناختی، در نهایت به خداباوری می‌رسد که واکاوی این قرائن موضوع این نوشتار است. در نتیجه آشکار خواهدشد که این دلایل علمی و تجربی تا اندازه‌ای می‌توانند قرائن مفیدی برای خداباوری باشند ولی ماهیت علم، نبود ثبات و دگرگونی است که سستی مهمی برای امور معرفتی قلمداد می‌شود. همچنین اگرچه فلو با توسل به آن‌ها از یک خداباور‌طبیعی فراتر نمی‌رود، ولی به دخالت خداوند در طبیعت بعد از خلقت اشاره می‌کند که نشان دهنده نبود انسجام کافی اندیشه او بعد از دگرگونی عقیده است. در نهایت باید گفت که با توجه به خداباورِ طبیعی بودن او، خداباوری‌اش در عمل تفاوت چندانی با خداناباوری او ندارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing the scientific proofs of the existence of God in Antony Flew's thought

نویسندگان [English]

  • masood khoshtinat 1
  • amir mohebian 2
  • mahdi najafiafra 3

1 PhD student Department of Philosophy, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor Department of Philosophy, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran, . (Corresponding Author),

3 Professor Department of Philosophy, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Since the beginning of his life, man has been looking for a reason for the origin of existence, and this issue has provided the basis for discussion among thinkers. Antony Flew is one of the thinkers who, based on evidentialism and following the analysis of religious worldview, first turns to atheism and then to deism. According to his approach, Flew sought scientific and experimental evidence for his beliefs, which by resorting to this approach and its arrangement in the form of teleological argument, finally leads to deism that the analysis of these evidences is the subject of this article. As a result, it will become clear that these scientific and empirical reasons can be useful evidence for deism to some extent, but the nature of science is the lack of stability, and transformation, which is considered an important weakness for epistemological matters. Also, although Flew does not go beyond deism by appealing to them, he refers to God's intervention in nature after creation, which indicates the lack of sufficient coherence of his thought after the change of belief. Finally, it should be said that considering his deism, his belief in practice is not much different from his atheism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Deism
  • Theism
  • Atheism
  • Antony Flew
  • Teleological argument
قرآن کریم.
ادواردز، پل(1370). خدا در فلسفه (برهان­های فلسفی اثبات وجود باری)، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، چاپ اول، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
آسیموف، آیزاک(1373). DNA، ترجمه محمدعلی شمیم، چاپ دوم، تهران: انتشارات فاطمی.
امتیازی، گیتی(1386). مبانی زیست مولکولی و مهندسی ژنتیک، چاپ اول، اصفهان: انتشارات مانی.
تاسلامان، جانر(1398الف). بیگ بنگ، فلسفه و خدا، ترجمه رامین کریمی ثالث، چاپ اول، تهران: انتشارات سایلاو.
تاسلامان، جانر(1398ب). کوانتوم، فلسفه و خدا، ترجمه شیما حاجی حسینی، چاپ اول، تهران: انتشارات سایلاو.
جوادی آملی، عبدالله، (1386). تبیین براهین اثبات خدا، قم: مرکز نشر اسراء.
چاون، مارکوس(1398). مهبانگ، ترجمه ابوالفضل حقیری، چاپ اول، تهران: تمدن علمی.
حسینی، سیدحسین، (1394). هر کجا دلیل ما را بَرد از اصل خدا نیست تا خدا هست، چاپ دوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شریف، عمرو، (1398). سَفر عقل، ترجمه خداداد مطاعی پور، چاپ اول، تهران: نشر احسان.
عبدالهی، محمدعلی، (1383). هجرت از الحاد به خداباوری، نقد و نظر، سال نهم، شماره 3 و 4، 279-312.
علامه حلی، (1388). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، چاپ دوازدهم، قم: جامعه المدرسین.
فتح طاهری، علی، شرفی، اسماعیل، (1393). بررسی تغییر عقیده فلو از نظر موافقان و مخالفان، فلسفه دین، دوره 11، شماره 1، 143-172.
مطهری، مرتضی،(1385). اصول فلسفه و روش رئالیست،ج5، چاپ دهم، تهران: انتشارات صدرا.
معانی، احمد(1398). از مهبانگ تا انسان سمفونی پیدایش، چاپ اول، تهران: سپهر خرد.
معروفخانی، قربانعلی(1391). اندیشه­های دانشمندان تا سال 2015، چاپ اول، شیراز: نوید شیرازی.
نظرنژاد، نرگس، احمدی، فاطمه، (1388). تاثیر تقریرات نوین برهان غایت­شناختی بر آنتونی فلو، آینه معرفت، دوره 7، شماره 20، 33-53.
یزدی، ابراهیم(1373). مبانی ژنتیک مولکولی، چاپ دوم، تهران: انتشارات اطلاعات.
Conway, David, (2008). Antony Flew, There is a God How the World’s Most Notorious, Soc, 45, 308-312.
Dawkins, Richard, (1986). the Blind Watchmaker, New York, Norton. Available at http://iep.utm.edu/d/design.htm. (Des 2004)
Flew, Antony and other, (1971). theology and falsification a symposium, The Philosophy of Religion, Oxford, Oxford University Press.
Flew, Antony with Varghese, Roy Abraham, (2007). there is a god: How the World's Most Notorious Atheist Changed His Mind, New York: harper.
Flew, Antony with Habermas, Gary, (2004). My Pilgrimage from Atheism to Theism, Philosophia Christi, Vol. 6, No. 2, pp. 197–211.
Habermas, Gary, (2007). Antony Flew's Deism Revisited: A Review Essay on 'There is a God', Philosophia Christi, 9, 431-441.
Hawking, Stephen, (1988). A Brief History of Time, London: Bantam.
Kerr, Gregory, (nd), Antony Flew And Intelligent Design, Available at https://maritain.nd.edu/ama/Reading/Reading105.pdf.
Maslin, Keith T. (2007). An Introduction to the Philosophy of Mind, 2nd Edition, New York: Cambridge, polity press.
Naulty, Reg, (2009). Review of Antony Flew (with Roy Abraham Varghese), There is a God, Sophia, 48, 215-216.
Priscu, john, (2013). Origin and Evolution of Life on a Frozen Earth, Arlington County National Science Foundation, Available at https://b2n.ir/872934.
Sanders, Lita, (2008). Former leading atheist argues for the existence of God, Journal of Creation, vol 22, no 3, 21-24.
Swinburne, Richard, (2002). Arguments from design, Think, Vol1, pp49-54.
Tenaillon, Olivier (2012). The Molecular Diversity of Adaptive Convergence, Science, vol 335, Issue 6067, pp. 457-461.
Wynn, Mark, (1998). Design Argument, from philosophy of Religion, Brian Davies (e d) New York, Continuum.