نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی میانه

چکیده

موافقان علم دینی با رد دیدگاه مخالفین و استدلال مبنی بر اینکه ابزار علم دینی منحصر در تجربه نبوده و گزاره های دینی معرفت زاست و ارزشها نیز ریشه در عالم واقع دارند بر امکان تولید علم دینی تاکید می‌کنند و در این راستا رویکردهای مختلفی مطرح کرده‌اند که هر یک از آنها با انتقاداتی روبروست. رویکرد تهذیب ضمن پذیرش چارچوب کلی علم مدرن، با تصحیح و تکمیل گزاره‌های علمی، درصدد ایجاد تعامل میان علم و دین است.رویکرد مبناگرا که به عنوان بخشی از رویکرد تاسیسی معتقد است تولید علم دینی باید متناسب با مبانی بنیادین در علوم انسانی باشد با اشکالاتی روبروست از جمله اینکه علم در تولید شده در این روش فلسفی است نه دینی و از سویی ارتباط بین فلسفه های مضاف مه علم مبتنی بر آنهاست مشخص نیست. رویکرد فرا مبنا نیز به عنوان بخش دیگری از رویکرد تاسیسی، با تاکید بر نقش فاعل شناسا در علم، تولید علم دینی را مبتنی بر انسان دینی می‌داند. اما مهمترین اشکال این رویکرد، ابهام در روش تولید علم دینی است. این پژوهش، با رویکرد تحلیلی، نظری و انتقادی، به نقد و بررسی رویکردهای امکان و تولید علم دینی می‌پردازد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Review of the approaches of opportunity and the production of religious science

نویسنده [English]

  • fereshteh nouralizadeh

Islamic Azad University Miyaneh Branch

چکیده [English]

Based on an analytical, theoretical and critical approach, the current study seeks to critically examine the existing approaches concerning the possibility of producing religious science. Accordingly, the "refinement" approach, endorsing the general framework of modern science, seeks to establish the interaction between science and religion via correcting and completing scientific propositions. The approaches which insist on founding a religious science, are themselves divided into the foundationalist and meta-foundationalist approaches, and conceive the production of religious science to be contingent upon a comprehensive transformation in modern science. The common element of all approaches,which insist on founding a religious science from the scratch, is the idea of development of new sciences based on the production of the foundations of science from the sources of religion and based on an Islamic worldview.The foundationalist approach is of the view that the fundamental basics of the humanities, in the areas of ontology, anthropology, epistemology, are derived from the material and secular philosophies and they are parted from the Invisible World, and thus they are required to be revised based on the Islamic worldview. But the meta-foundationalist approach contends that science is the outcome of the relationship between man, the universe and the transcendental God. The man who has defined his or her relation withthe world and God based on his/her own existence does not have a holy reason. To reform science, we must change the universal hypotheses and ruling ideologies. At the end of each of these approaches are evaluated

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious Science
  • Psychological Approach
  • Founding Approach
  • foundationalism
  • Meta-foundationalism
ابراهیمی پور، قاسم و محمدعارف محبی(1394)، «تحلیل رویکردهای علم ‌دینی با تأکید بر علوم‌ اجتماعی»،‌ معرفت فرهنگی اجتماعی، ش23، ص 95-118
ایمان، محمدتقی و کلاته ساداتی، احمد(‌1389)، «جستاری در جهان‌بینی و علم»، معرفت فرهنگی اجتماعی، سال اول، شماره چهارم، پاییز1389،ص7ـ30
باربور‌، ایان(1374‌)، علم و دین‌، ترجمه بهاء‌الدین خرمشاهی‌، چ دوم‌، تهران، نشر دانشگاهی
باقری‌، خسرو(1390‌)، هویت علم دینی‌، چ سوم‌، تهران، سازمان چاپ و انتشارات
بستان، حسین و همکاران(1378)، گامی به سوی علم دینی(1)، ساختار علم تجربی و امکان علم دینی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه .
پارسانیا، حمید(1383)، علم و فلسفه، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
پایا، علی(1393)،«امتناع و عدم مطلوبیت علم دینی» در مجموعه علم دینی دیدگاه‌ها و تحلیل‌ها، قم، بوستان کتاب
پترسون‌، مایکل و دیگران‌(1379‌)، عقل و اعتقاد دینی‌، احمد نراقی و ابراهیم سلطانی‌، چ هفتم‌، تهران، طرح نو
تقوی، محمدرضا(1393)، «سه تفاوت مبنایی در علم دینی و علم سکولار»، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، ش4، ص523-538
جعفرزاده‌، محمد حسین(1385‌)، نهضت تولید علم‌، قم : فجر ولایت
جوادی آملی،عبدالله(1386‌)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی‌، قم : اسرا
جوادی آملی،عبدالله(1390‌)، تحول در علوم انسانی (مجموعه مصاحبه ها)‌، قم : فجر ولایت
جوادی‌آملی، عبدالله(1372)، شریعت در آیینه معرفت، قم، نشر فرهنگی رجاء .
حبیبی‌، رضا(1387‌)، درآمدی بر فلسفه علم‌، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
داوری‌اردکانی، رضا(۱۳9۲)، «‌اشاراتی به وضع علوم‌انسانی در ایران »، مجموعه تحول در علوم انسانی، ج۳، سخنرانی‌ها و میزگردها، قم، کتاب فردا .
رجبی، محمد(1391)، مصاحبه، مجموعه تحول در علوم انسانی، ج 3، قم : کتاب فردا
رجبی، محمود(1383)، روش تفسیر قرآن، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه .
رجبی، محمود(1390)، «امکان علم دینی»، معرفت فرهنگی اجتماعی، سال سوم، شماره چهارم، ص5-28.
سروش، عبدالکریم(1373)، قبض و بسط تئوریک شریعت، تهران: صراط .
سروش، عبدالکریم(1375)، علم چیست؟ فلسفه چیست؟، تهران: صراط.
سروش، عبدالکریم(1376‌)، درس‌هایی در فلسفه علم الاجتماع‌، تهران، نشر نی .
سروش، عبدالکریم(1382)، فربه‌تر از ایدئولوژی، تهران، صراط .
سوزنجی، حسن(1389)، «امکان علم دینی؛ بحثی در پیش فرض های فلسفی اسلامی سازی علوم انسانی»، معرفت فرهنگی اجتماعی، سال اول، شماره چهارم، ص31-60 .
طباطبایی‌، سید محمد حسین(1380)، شیعه در اسلام، قم: بوستان کتاب .
طباطبایی‌، سید محمد حسین(بی‌تا)، المیزان،‌ ج17، ترجمه باقر موسوی همدانی، قم: موسسه النشر الاسلامی .
عابدی شاهرودی، علی(1390)، «نظریه علم دینی بر پایه سنجش معادلات علم و دین»، مجموعه علم دینی دیدگاه‌ها و ملاحظات، چ پنجم، قم : پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
عباسی، حسن(1391) ، مصاحبه، مجموعه تحول در علوم انسانی، ج3، دیدارها و مصاحبه‌ها، قم، کتاب فردا.
علم‌الهدی، جمیله(1391)، مصاحبه، مجموعه تحول در علوم انسانی، ج3، دیدارها و مصاحبه‌ها، قم، کتاب فردا.
فغفورمغربی،حمید(1389)، «رویکرد مبناگرا در تولید علم ‌دینی»، آینه ‌معرفت، دانشگاه شهیدبهشتی، ص53-88. .
گلشنی‌، مهدی(1394‌)، از علم سکولار تا علم دینی‌، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی .
مجموعه مقالات(1393)، «علم دینی» در مجموعه علم دینی دیدگاه‌ها و تحلیل‌ها، قم: بوستان کتاب.
مصباح یزدی‌، محمد تقی‌(1384‌)، آموزش عقاید‌، تهران‌، چاپ نشر بین‌الملل.
مصباح‌، علی و حسن محیطی اردکانی(1391)، «‌نقد و بررسی دلایل انکار علوم انسانی دستوری »، معرفت اخلاقی، سال سوم، شماره چهارم،ص124-107 .
مصباح‌یزدی‌، محمدتقی(1393‌)، رابطه علم و دین، قم: موسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره).
ملکیان، مصطفی(1381)، راهی به جستارهایی در باب عقلانیت و معنویت، تهران، نگاه معاصر .
موحد ابطحی، محمدتقی(1393)، «ارزیابی راهکارهای سه گانه تولید علم دینی از دیدگاه آیت‌الله جوادی»، کتاب نقد، ش71-70، ص114-141 .
میرباقری، سیدمحمد مهدی(1391)، مصاحبه، مجموعه تحول در علوم انسانی، ج3، دیدارها و مصاحبه‌ها، قم: کتاب فردا.
میرباقری، سیدمحمد مهدی(1393)، «‌علم دینی از نگاه فرهنگستان علوم اسلامی»، مجموعه علم دینی دیدگاه‌ها و تحلیل‌ها، قم: بوستان کتاب .
نصر‌، حسین(1392‌)، نیاز به علم مقدس‌، حسین میانداری‌، چ سوم‌، قم : کتاب طه .
نکویی سامانی، مهدی(1387)، «علم دینی: امکان یا امتناع»، فصلنامه دانشگاه آزاد اسلامی، سال دوازدهم، شماره31، ص176 – 144.
هاشمی، محمدمنصور(1386)، دین‌اندیشان متجدد، روشنفکری دینی از سروش تا ملکیان، تهران: کویر .