نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استاد زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

2 دانش‌آموختة دکتری رشتة زبان وادبیات فارسی دانشگاه تهران

چکیده

نامه‌های مسیحی مانند نامه به عبرانیان (Letter to the Hebrews) و نامه به غلاطیان (Epistle to the Galatians) از جمله متونی هستند که برای تحلیل و بررسی آنها روش‌های مختلفی به کار گرفته شده است. در نقد رتوریکی کتاب مقدس نیز پژوهشندگان برای تحلیل چنین نامه‌هایی روش‌های مختلفی به کار گرفته‌اند. در نتیجه نقد رتوریکی در چند دهة اخیر به عنوان شیوه‌ای برای ارزیابی نامه‌های کتاب مقدس شناخته شده است. در این مقاله تغییر و تحولات نقد رتوریکی کتاب مقدس و مهم‌ترین دلایل تغییر گرایش‌های منتقدان را در این مطالعات ارزیابی می‌کنیم. در تاریخچة نقد رتوریکیِ کتاب مقدس گرایش‌های سبک‌شناختی منتقدان رفته‌رفته جای خود را به روش‌هایی می‌دهد که بر پایة نظریة خطابة باستان استوار است و سپس روش‌های دیگری مبتنی بر مطالعات میان‌رشته‌ای مطرح می‌شود که مطالعات نقد رتوریکی کتاب مقدس را وارد مرحلة جدیدی می‌کند. محدودیت‌های گرایش‌های سبک‌شناختی در این مطالعات که صرفاً  بر جنبه‌های بلاغی نامه‌ها تأکید داشت از عمده‌ترین دلایل معرفی روش‌هایی بر اساس مبانی نظریة خطابة باستان است، امّا تردیدهایی که دربارة رابطة خطابه و نامه‌نگاری وجود داشت و محدودیت‌هایی که این روش‌ها بر تحلیل رتوریکی تحمیل کردند، باعث شد روش‌های دیگری مبتنی بر مطالعات میان‌رشته‌ای مطرح ‌شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Reasons for changing attitude in rhetorical criticism of the Bible from stylistics to interdisciplinary studies

نویسندگان [English]

  • Taghi Poornamdarian 1
  • Mohammad Ahmadi 2

1 Professor of Persian language and Literature, Institute for Humanities and Cultural Studies

2 PhD Graduate of Persian language and Literature from Tehran University

چکیده [English]

Christian letters like Letter to the Hebrews or Epistle to the Galatians are the type texts frequently studied by various approaches. Rhetorical critics also in rhetorical criticism of the Bible have had different and various attitudes and have adopted different approaches. That’s why in recent years rhetorical criticism has come to be known as way of analyzing Christian letters in the bible. In this essay we will study the evolutions and the reasons for changing attitude in rhetorical criticism of the Bible. In the short history of rhetorical criticism stylistic approaches will soon be replaced by the method base on classical rhetoric and after other methods based on interdisciplinary studies will be introduced. Limitations of stylistic approaches which only considered the aesthetical aspects of the letters is one of the most important reasons for the emergence of methods base on classical rhetoric, However the disputes over the relationship between rhetoric and epistolography and the prescriptive nature of these methods lead to other methods based on interdisciplinary studies being introduced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • rhetorical criticism
  • Rhetoric
  • epistolography
  • Bible
  • Stylistics
  • Interdisciplinary
دیکسون، پیتر. (1389). خطابه. ترجمة حسن افشار. تهران: نشر مرکز.
شهرزوری، محمد بن محمود. (1385). الرسائل الشجرة الالهیة فی علوم الحقایق الربانیة. تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
علامه حلی، حسن بن یوسف. (1363). الجوهر النضید فی شرح منطق التجرید. قم: بیدار.
عمارتی‌مقدم، داوود. (1395). بلاغت از آتن تا مدینه: بررسی تطبیقی فن خطابة یونان و روم باستان و بلاغت اسلامی تا قرن پنجم هجری. تهران: هرمس.
فرشیدورد، خسرو. (1378). دربارة ادبیات و نقد ادبی. تهران: امیرکبیر.
نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد. (1395). اساس الاقتباس. تصحیح محمد تقی مدرس رضوی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
 
Andrews. J.R.(1990). The Practice of Rhetorical Criticism. New York: Macmillan.
Cornelius, E.M. (2000). Rhetorical Criticism and the Hermeneutics of the New Testiment. In die Skriflig 34(2): 253-274.
Croft, A.J. (1965). The Functions of Rhetorical Criticism. In The Province of Rhetoric. ed. Schwartz, J. & Rycenga,J.A. New York: Ronald Press Company. p: 403-414.
Fiorenza, Schussler. (1987). Rhetorical Situation and Historical Reconstruction in I Corinthians. New Testament Studies 33: 386-403.
Gitay, Joshua. (1992). Rhetorical Criticism and the Prophetic Discourse. Journal for the Study of the New Testament 50: 13-24.
Howard, David M. (1994). Rhetorical criticism in Old Testament studies. Bulletin for Biblical Research 4: 87-104.
Hughes, Frank W. (2000). The Rhetoric of Letters. in The Thessalonians Debate:Methodological Discord or Methodological Synthesis? Edited by Karl P. Donfried andJohannes Beutler. Grand Rapids: Eerdmans.
Kennedy, George Alexander. (1984). New Testament Interpretation through Rhetorical Criticism. Chapel Hill: University of North Carolina Press.
Kennedy, George Alexander.(1994). A New History of Classical Rhetoric. New Jersey: Princeton UP.
Kuntz, J. K. (1982). The Contribution of Rhetorical Criticism to the Understanding of Isaiah 51:1-16. In Art and Meaning: Rhetoric in Biblical Literature. Journal for the Study of the Old Testament Supplement Series, ed. David J. A. Clines and Philip R. Davies, vol. 19, 140-71. Sheffield: Sheffield Academic Press.
Lundbom, Jack R. (1997). Jeremiah: A Study in Ancient Hebrew Rhetoric. New York: Doubleday.
Mack, Burton L. (1990). Rhetoric and the New Testament. Minneapolis: Fortress Press.
Meynet. Roland. (1998). Rhetorical Analysis: An Introduction to Biblical Rhetoric. Sheffield, UK: Sheffield Academic Press.
Muilenburg, James. (1969). Form Criticism and Beyond. Journal of Biblical Literature 88: 1-18.
Murphy, J.J. (1974). Rhetoric in the Middle Ages: A History of Rhetorical Theory from Saint Augustine to the Renaissance. London: University of California Press.
Olbricht, Thomas H. (1993). Hebrews as Amplification. in Rhetoric and the New Testament: Essays from the 1992 Heidelberg Conference. ed. Stanley E. Porter and Thomas H. Olbricht. Sheffield: Sheffield Academic Press.
Porter, Stanley E. (1993). The Theoretical Justification for Application of Rhetorical Categories to Pauline Epistolary Literature. in Rhetoric and the New Testament: Essays from the 1992 Heidelberg Conference. ed Stanley E. Porter and Thomas H.Olbricht. Sheffield: Sheffield Academic Press.
Porter, Stanley E. (1997). Handbook of Classical Rhetoric in the Hellenistic period 330 B.C. - A.D.400. Leiden: Brill.
Robbins, Vernon. (1996). Exploring the Texture of Texts: A Guide to Socio-Rhetorical Interpretation. Pennsylvania: Trinity Press International.
Stowers, S.K. (1986). Letter Writing in Greco-Roman Antiquity. Philadelphia: Westminster.
Thuren, L. (1990). The Rhetorical Strategy of 1 Peter. With Special Regard to Ambiguous Expressions. Abo: Abo Academy Press.
Trible, Phyllis. (1994). Rhetorical criticism: Context, Method, and the Book of Jonah. Minneapolis: Fortress Press.
Vorster, J.N. (1991). The Rhetorical Situation of the Letter to the Romans – an Interactional Approach. .Ph.D. diss. University of Pretoria.
Walker- Jones. W. (2003). Hebrew for Biblical Interpretation. Atalanta: Society of Biblical Literature.
Watson, Duane F. & Alan J. Hauser. (1994). Rhetorical Criticism of the Bible: A Comprehensive Bibliography with Notes on History and Method. Biblical interpretation Series 4. Leiden: Brill.
Wuellner, W. (1987). Where is Rhetorical Criticism Taking Us? .Catholic Bible Quarterly, 49: 448-463.
Black, David Alan. (1987). Hebrews 1:14: A Study in Discourse Analysis. Westminster Theological Journal 49 :175-194.