• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش‌های علم و دین
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
باقرشاهی, علی‌نقی. (1396). بازتاب عشق افلاطونی در جهان مسیحیت. پژوهش‌های علم و دین, 8(1), 1-17.
علی‌نقی باقرشاهی. "بازتاب عشق افلاطونی در جهان مسیحیت". پژوهش‌های علم و دین, 8, 1, 1396, 1-17.
باقرشاهی, علی‌نقی. (1396). 'بازتاب عشق افلاطونی در جهان مسیحیت', پژوهش‌های علم و دین, 8(1), pp. 1-17.
باقرشاهی, علی‌نقی. بازتاب عشق افلاطونی در جهان مسیحیت. پژوهش‌های علم و دین, 1396; 8(1): 1-17.

بازتاب عشق افلاطونی در جهان مسیحیت

مقاله 1، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 15، بهار و تابستان 1396، صفحه 1-17  XML اصل مقاله (345 K)
نوع مقاله: علمی-پژوهشی
نویسنده
علی‌نقی باقرشاهی*
دانشیار فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی
چکیده
عشق یکی از موضوعاتی است که افلاطون در سه محاوره خود به آنها پرداخته و متفکران در شرق و غرب  واکنشهای گوناگونی به آن نشان داده اند که در این مقاله فقط به بازتاب آن در جهان مسیحیت پرداخته می شود. بطورکلی در جهان مسیحیت دو جریان فکری در خصوص عشق وجود دارد که یکی متاثر از افلاطون بوده و متفکران آن معتقدند از آنجاییکه اندیشه های افلاطون سازگار با دین مسیحی بوده و مغایرتی با آن ندارد، از این رو  می توان ضمن اعتقاد به سنت مسیحی از فلسفه افلاطون نیز برای فهم بهتر و عمیقتر مفاهیم دینی استفاده کرد. غالب متفکران اولیه کلیسا مانند یوحنا، اوریگن، و آگوستین به این جریان فکری تعلق دارند. جریان بعدی واکنشی بود به جریان اول و پیروان آن احساس می کردند که عناصر یونانی از طریق متفکران اولیه مسیحی وارد دین مسیحیت شده و آن را آلوده کرده است، از این رو در صدد پیراستن و زدودن مسیحیت از اندیشه های یونانی مخصوصا افلاطونی برآمدند. افرادی چون پولس، لوتر و نایگرن به این جریان فکری تعلق دارند. در این مقاله فقط به آراء اوریگن به عنوان نماینده جریان اول پرداخته می شود زیرا او اولین کسی است که پای افلاطون را به جهان مسیحیت کشید، همچنین اشاره ای مختصر نیز به آراء آگوستین خواهد شد. در خصوص جریان دوم نیز به آراء نایگرن پرداخته می شود زیرا او بطور جدی به این مسئله پرداخته و حتی کتابی دوجلدی تحت عنوان آگاپه و اروس نگاشته و در صدد مقابله با جریان فکری اول برآمد
کلیدواژه‌ها
افلاطون؛ مسیحیت؛ عشق؛ آگاپه؛ اروس؛ اوریگن؛ نایگرن؛ آگوستین
عنوان مقاله [English]
بازتاب عشق افلاطونی در جهان مسیحیت
نویسندگان [English]
Ali Naqi Baqershahi
چکیده [English]
عشق یکی از موضوعاتی است که افلاطون در سه محاوره خود به آنها پرداخته و متفکران در شرق و غرب  واکنشهای گوناگونی به آن نشان داده اند که در این مقاله فقط به بازتاب آن در جهان مسیحیت پرداخته می شود. بطورکلی در جهان مسیحیت دو جریان فکری در خصوص عشق وجود دارد که یکی متاثر از افلاطون بوده و متفکران آن معتقدند از آنجاییکه اندیشه های افلاطون سازگار با دین مسیحی بوده و مغایرتی با آن ندارد، از این رو  می توان ضمن اعتقاد به سنت مسیحی از فلسفه افلاطون نیز برای فهم بهتر و عمیقتر مفاهیم دینی استفاده کرد. غالب متفکران اولیه کلیسا مانند یوحنا، اوریگن، و آگوستین به این جریان فکری تعلق دارند. جریان بعدی واکنشی بود به جریان اول و پیروان آن احساس می کردند که عناصر یونانی از طریق متفکران اولیه مسیحی وارد دین مسیحیت شده و آن را آلوده کرده است، از این رو در صدد پیراستن و زدودن مسیحیت از اندیشه های یونانی مخصوصا افلاطونی برآمدند. افرادی چون پولس، لوتر و نایگرن به این جریان فکری تعلق دارند. در این مقاله فقط به آراء اوریگن به عنوان نماینده جریان اول پرداخته می شود زیرا او اولین کسی است که پای افلاطون را به جهان مسیحیت کشید، همچنین اشاره ای مختصر نیز به آراء آگوستین خواهد شد. در خصوص جریان دوم نیز به آراء نایگرن پرداخته می شود زیرا او بطور جدی به این مسئله پرداخته و حتی کتابی دوجلدی تحت عنوان آگاپه و اروس نگاشته و در صدد مقابله با جریان فکری اول برآمد
کلیدواژه‌ها [English]
افلاطون, مسیحیت, عشق, آگاپه, اروس, اوریگن, نایگرن, آگوستین
مراجع

افلاطون (1380)،  مجموعه آثار، ترجمه محمد حسن لطفی،تهران، انتشارات خوارزمی،چاپ سوم.

مجتهدی، کریم (1379)،  فلسفه در قرون وسطی، تهران: انتشارات امیر کبیر.

 

Augustine, The City of God, Against the Pagan, Edit. . Trans. by. R.W.Dyson, Cambridge University Press. 1998.

E.Murphy,OCarm Roland, The Song of Songs,A Commentary on the Book of Canticles or the Song of Songs.

John M.Rist, Augustine, Ancient Thought Baptized, Cambridge University Press, 2003.

John M.Rist , Augustine Deformed, Love, Sin, and Freedom in the Western Moral Tradition, Cambridge University Press, 2014.

Nygren, Anders, Agape and Eros, trans. Philip S. Watson, TheWestminister Press, 1953.

Osborne, Catherine, Eros Unveiled Plato and the God of Love, Clarendon Press, Oxford, 2002.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 339
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 520
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.