نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه سمنان- گروه ادیان و عرفان

چکیده

الهیات­اعصاب به­عنوان برنامه­ای تحقیقاتی، امکان جدیدی برای پیوند علم و دین مطرح می­سازد، به­گونه­ای که با حفظ اصالت و استقلال نسبی علم و دین، هیچ­یک به دیگری تقلیل نیابد. نیوبرگ که از شاخص­ترین چهره­های این حوزه است، درصدد تعیین تأثیرات مثبت باورها و مناسک دینی بر سلامت جسم و روان است. او تجربه عرفانی را منشاء تمان ادیان می­داند و با تلفیق پدیدارشناسی تجربه عرفانی و عصب­شناسی، می­خواهد رابطه هر مؤلفه از تجربه عرفانی را با مکانیسم­های مغز تعیین کند. نیوبرگ ادعا می­کند که الهیات­اعصاب می­تواند از طریق عصب­شناسی نشان دهد که چگونه مفاهیم الهیاتی و متافیزیکی شکل گرفته­اند. با تحلیل فلسفی دیدگاه نیوبرگ متوجه می­شویم که او برخلاف ادعای خود، دین را به علم تقلیل می­دهد و این امر موجب نقض غرض در الهیات­اعصاب می­شود. از سوی دیگر مشخص می­شود که وی با مفروض گرفتن تقابل سوژه- ابژه در گفتمان متافیزیکی قرار دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Philosophical analysis of Newberg’s view in Neurotheology )A model for relation between science and religion)

نویسنده [English]

  • Ali Sanaee

چکیده [English]

Abstract
Neurotheology as a research program try to represent a new possibility for integrating science and religion, in a manner that the autonomous and relative independence of science and religion will be maintained and none of them won’t reduced to each others. Newberg as a important figure of this field, want to determine the positive effects of religious beliefs and rituals on healthy of body and psyche. He suggests that the mystical experience is the root of all religions and want to determine the relation between every component of mystical experience with mechanisms of brain by integrating of phenomenology and neuroscience. Newberg claims that the neurotheology can show how the theological concepts was formed. By philosophical analysis I will be noticed that he despite his claims, reduce religion to science and this result in a contradiction in his view and on the other side, he is within the metaphysical discourse.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key Words: Newberg
  • Neurotheology
  • mystical experience
  • Religion
  • Phenomenology
ارسطو، (1378(، درباره نفس، علیمراد داودی، تهران: انتشارات حکمت
ارسطو (1367(، متافیزیک، شرف­الدین خراسانی، چاپ دوم، تهران: نشر گفتار
فروید، زیگموند  (1362(، توتم و تابو، ایرج پور باقر، تهران: انتشارات آسیا
کریپکی، سول اِی (1381)، نام گذاری و ضرورت، کاوه لاجوردی، انتشارات هرمس
محسنی، منوچهر(1376)، مقدمات جامعه شناسی، تهران: نشر دوران
Aden, Ross) 2013(, Religious today; A critical thinking approach to religious studies, New York: Rowman and littlefield publishers, inc
Anastasi, Matthew w, Newberg .B, Andrw) 2008(, A preliminary study of the acute effects of religious ritual on Anxiety, The journal of Alternative and complimentary medicine, Volume 14, Number 2, pp. 163-165
Aquinas)1947(, Summa theological, Transltion by: Fathers of Dominican  Province, Petursburg Bros
Brentano,Franz, Psychology from an empirical standpoint, Linda L.McAlister, second edition, London : Routledge,1995       
Brentano,Franz(1982),  Descriptive psychology, Benito Muller, London and New York: Routledge
Clark,Richard(2006), The multipl natural origins of religion, Oxford: Peter Lang
Dickerson, A.B(2004(, Kant on representation and objectivity, New York: Cambridge university press
Fodor, Jerry A( 1983), The modularity of mind: An essay on faculty psychology, Cambridge: Massachusetts and London: Massachusetts institute of technology
Grof, Stansilav(1985), Beyond the brain; Birth, death and tranendenc in psychotherapy, Albany: state university of New York
Husserl, Edmund(1962), Idea: General introduction to pure phenomenology , W.R. Boyce Gibson, New York: Macmillan
James, Wiliam(1985), The varieties of religious experience, Cambridge, Massachusetts and London: Harvard university press
Kenny, Anthony(1993), Aquinas on Mind, London and New York: Routledge
McGinn,Colin (1997), “Can we solve the Mind-Body problem” in Ned Block, Owen Flangan and Guven Guzelder(eds),Nature of Consciousness, Massachusetts: Institute of technology
Moreland( 2004 )  , “The Argument from Consciousness”, in Paul Copan and Paul K., Moser (eds.), The Rationality of Theism, London and New York: Routledge.
Moss, Aleeze´ Sattar, Wintering, Nancy,  Roggenkamp, Hannah, Khalsa, Dharma Singh, Waldman,  Mark R, Monti, Daniel, Newberg, Andrew B( 2012),  Effects of an 8-Week Meditation Program on Mood and Anxiety in Patients with Memory Loss,The journal of Alternative and complementary medicine, Volume 18, Number 1, pp. 48–53
Nagel,Thomas(1991), “What is it like to be a bat” in David.M Rosenthal(ed).  Nature Of Mind. New York & Oxford:Oxford University Press
Newberg, Andrew. B, Newberg, Stephanie .K ( 2008), Hardwired for God: A neuropsychological model for developmental spirituality , Ed by Kline , Kathleen Kovner,  Authoritative communities : the scientific case for nurturing the whole child, New York: Springer
Newberg, Andrew. B, wintering, Nancy, Khalsa, Dharma. S, Roggenkamp, Hannah and Waldman, Mark. R(2010), Meditation effects on cognitive function and cerebral blood flow in subjects with memory loss: A preliminary study, Journal of Alzheimer’s disease,IOS press,  pp. 517-26
Newberg, Andrew.B and Waldman, Mark Robert(2015), How God changes your brain; Breakthrough  findings from a leading neuroscientist, Ballatine book,  Random House  Inc. Available: ( 9/10/2015), Link:  http://www.tabalwor.com/en/
Newberg,Andrew. B, Eugene, Aquili and  Rause, Vince(2015), why God won’t go away ; Brain science and the biology of the belief, Ballatine book , Published by The Random House Publishing Group. Available: (9/10/2015), Link:  http://www.tabalwor.com/en/ 
Newberg,Andrew.B(2010),The principles of neurotheology ,Surrey:   Ashgate Publishing Company
Putnam, Hillary(1981), Reason, truth and history, Cambridge: Cambridge university press
Richards, William .A(2005), Entheogens in study of religious experiences : current status, Journal of religion and Health, , Vol 44, No. 4, pp.377-389
Rowe, William L(1995(, Book reviews , in The philosophical Quarterly, Vol. 45, No. 180, pp: 375-377, Oxford:Oxford university press
Searle, John. R( 2002), Why I am not a property dualist?, Journal of consciousness studies ,9, No. 12, pp. 57-46