آینده علوم انسانی اسلامی در ایران؛ تحقیقی مبتنی بر تحلیل روند

سید محمد تقی موحد ابطحی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 127-154

https://doi.org/10.30465/srs.2023.45514.2073

چکیده
  در سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت آمده است که تا سال 1444 ایران به کشور پیشتاز در تولید علوم انسانی اسلامی تبدیل خواهد شد. در دهه‌های گذشته بحث‌های گسترده‌ای در ارتباط با معنا، امکان، ضرورت و چگونگی دست‌یابی به علوم انسانی اسلامی انجام گرفته و مراکز متعدد فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و سیاستگذاری تأسیس گردیده تا این هدف را محقق سازند. ...  بیشتر

واکاوی نظریة فقدان یا ناکارآمدی پدر در خداناباوری فرزندان

اسماعیل علی‌خانی

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.30465/srs.2022.39125.1929

چکیده
  انکار خداوند ناشی از دو گونه عوامل معرفتی یا برهانی و غیرمعرفتی یا غیراستدلالی است. خود عوامل غیرمعرفتی الحاد در گونه‌های مختلف روان‌شناختی،‌ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بروز می‌یابد. پرسش پیش روی این نوشتار این است که آیا فقدان فیزیکی پدر یا ناکارآمدی و فساد او، به عنوان یک عامل غیرمعرفتی، نقشی در انکار خداوند از سوی فرزندان در سنین ...  بیشتر

آموزش علم دینی یا آموزش دینی علم: ازآرمان تا تناقض نمایی

سید هدایت سجادی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، ، صفحه 187-213

https://doi.org/10.30465/srs.2021.36587.1864

چکیده
  عمده نظریه‌های علم دینی در ایران نه تنها در تلاش برای تحقق عملی سازگاری علم و دین، بلکه فراتر از آن در پی بکارگیری آموزه‌های دینی در علم و آموزش علوم(طبیعی و انسانی) و برقراری نسبتی میان آنها هستند. هدف از این مقاله تحلیلی بر مساله کاربست علم دینی در آموزش علوم(طبیعی) است که در ذیل مسئله گسترده‌تر "تحقق‌پذیری علم دینی" قرار دارد و در ...  بیشتر