پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین383064623520120810A Procedure for Realizing “Economic Epic:”
A “Moral” Reinterpretation of Smith’s “Economic” Ideas based on “Islamic-Iranian Pattern of Development”راهکاری برای تحقق «حماسۀ اقتصادی»:114933FAشیرزاد پیکحرفهاستادیار گروه فلسفه، دانشگاه امام خمینیJournal Article20120528Classical economic theory tends to recognize Smith as an economist who took a glance to moral philosophy; not a serious moral philosopher with great moral concerns. That is why, <em>The Wealth of Nations</em> was regarded as an independent work from his moral work -<em>The Theory of Moral Sentiments</em>- and became more popular. However, Smith considered economics and ethics complementary. It must be made beyond question that, for Smith, <em>The Theory of Moral Sentiments</em> and <em>The Wealth of Nations</em> are complementary and not exclusive. He wrote on moral philosophy first and he was more a moral philosopher than an economist. Smith, who is usually regarded as the patron saint of “capitalism” predicted many of its negative consequences such as “wages below the level needed for maintenance,” “exploitation of workers in the colonies,” “alienation in consequence of the division of labor,” “destruction of one’s skills,” and “reduction of workers’ human talents.” He tried to prevent these negative consequences by focusing on some moral issues like “sympathy,” “justice in increasing the level of workers’ wages,” and “equal opportunity for competition in economy.” However, the unilateral interpretation of classical economic theory of Smith’s normative puzzle and neglecting his moral concerns in <em>The Wealth of Nations</em> and <em>The theory of Moral Sentiments</em> made many of his predictions about the negative consequences of “capitalism” come true. Based on Adam Smith’s moral ideas and “Islamic-Iranian Pattern of Development,” this paper tries to put forward a new interpretation of “capitalism” that could be used as a strategy for realizing “Economic Epic” and promoting “National Production.”چکیده <br />نظریۀ اقتصادی کلاسیک بیشتر تمایل داشت ادم اسمیت را اقتصاددانی بداند که نیمنگاهی به فلسفۀ اخلاق داشت، نه یک فیلسوف اخلاق جدی با دغدغههای سترگ اخلاقی. به همین دلیل، <em>ثروت ملل</em> ادم اسمیت غالباً اثری کاملاً جدا از اثر اخلاقی او ـ<em>نظریهای دربارۀ عواطف اخلاقی</em>ـ دانسته شد و بیش از آن قدر دید. این در حالی است که اسمیت اقتصاد و اخلاق را مکمل هم و این دو اثر را مرتبط به هم میدانست. او پیش از آنکه دربارۀ اقتصاد بنویسد، دربارۀ فلسفۀ اخلاق نوشت و بیش از آنکه اقتصاددان باشد، فیلسوف اخلاق بود. اسمیت، که غالباً پدرخواندۀ «سرمایهداری» دانسته میشود، ضمن ارائۀ اصول کلی آن، بسیاری از آفاتش را پیشبینی کرد. از میان آفاتی که وی برای «سرمایهداری» برشمرد، میتوان به «دستمزدهای حداقلی»، «بهرهکشی از نیروی کار در مستعمرهها»، «ازخودبیگانگیِ ناشی از تقسیم کار»، «ازبینرفتنِ مهارتهای فرد» و «کاهش استعدادهای انسانی کارگران» اشاره کرد. او کوشید با ارائۀ تمهیداتی اخلاقی مانند تأکید بر «همدلی»، «عدالت در افزایش سطح دستمزدِ کارگران» و «برخورداری از فرصت برابر برای رقابت در اقتصاد»، از پیدایش آن آفات جلوگیری کند؛ اما خوانش یکسویۀ نظریۀ اقتصادی کلاسیک از پازل هنجاری اسمیت و بیتوجهی به تمهیدات اخلاقی او در <em>ثروت ملل</em> و <em>نظریهای دربارۀ عواطف اخلاقی، </em>باعث شد بسیاری از پیشبینیهای اسمیت دربارۀ آفات «سرمایهداری» بهوقوع پیوندند. این مقاله بر آن است با تکیه بر اندیشههای اخلاقی ادم اسمیت و بر اساس «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت»، خوانشی جدید از «سرمایهداری» ارائه کند که بتوان از آن بهعنوان راهکاری برای تحقق «حماسۀ اقتصادی» و پیشبرد «تولید ملی» استفاده کرد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین383064623520120731Irreducible Complexity, Teleological Arguments and Darwinian Evolution, Theism or Atheismپیچیدگیهای تقلیلناپذیر، برهانهای غایتشناختی و تکامل داروینی؛ الهیات یا الحاد1529934FAسیدحسن حسینیدانشیار دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20120604In this paper, the theory of irreducible complexity which contradicts and refutes the Darwinian Evolution is regarded as the proper and defendable way to the existence of God. Thus, I have first tried to classify the irreducible complexity proof as one of the branches of teleological arguments and then to explain that all of teleological arguments have the unique structure as far as the analogical and inductive components are concerned. <br />The other part of this paper is the serious doubts and obstacles that I have put in front of the compatibility of Darwinian Evolution and Natural Selection with the existence of the intelligent which has severe defenders among contemporary philosophers.چکیده <br />در این مقاله، استدلال بر وجود خدا از راه پیچیدگیهای تقلیلناپذیر که در مقابل تکامل داروینی و برای یافتن موارد نقض آن مطرح شده، بررسی شده است. در ابتدا با اشاره به اینکه استدلال از راه پیچیدگی تقلیلناپذیر در رستۀ برهانهای غایتشناختی قرار میگیرد، چنین استدلال شده است که همۀ این برهانها از ساختار واحدی برخوردارند؛ از روش تمثیل استفاده کردهاند و همه از نوع برهانهای استقراییاند. در ادامه، دیدگاه سازگارگرایی تکامل داروینی با باور به وجود خدا- که طرفداران سرسختی دارد- مورد تردید قرار گرفته و بر این نکته تأکید شده است که تبیین از راه تکامل داروین (با اصول انتخاب طبیعی) جایگزین الهیات و خداباوری تلقی میشود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین383064623520120628Viewing the System of Landscape Architecture
(in the Light of Islamic Texts)نگاهی به منظومۀ معماری منظر (با تکیه بر متون اسلامی)3155935FAحسن ذوالفقارزادهاستادیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)Journal Article20120410The world's endless landscapes are sign of wisdom and unique architecture of the creator. What do the scenery and architectural concepts represent? What are its factors? And how is the process of reflection and understanding of these sceneries by human beings? There is a systematic phase in the appearance of these sceneries that originates from the eternal power. The presence and appearance of these sceneries are God's blessings in every ways and once he stops his blessings they are destroyed. Every creature of the materialistic world has its own special place, time, and status. Sceneries are divided into three general categories of spectator, light, and space and each scenery makes the spectator to reflect and acts as a reminder of God's wisdom. Man's level of perception of scenery rises from feeling to imagery and to reason. Reason has penetrated deeply in the perception of sceneries and it continues to the point that it reaches the truth of the existence.چکیده <br />مناظر بیپایان هستی نشانی از حکمت و معماری بیبدیل آفریدگار هستی است. معانی مناظر و مفاهیم معماری چیست؟ عوامل آن کدام است؟ بازتاب و مراتب ادراک این مناظر در انسان چگونه است؟ در ظهور این مناظر سلسلهمراتبی وجود دارد که از منشأ قدرت لایزال هستی آغازمیگردد. ظهور و وجود مناظر از جریان دایمالافاضۀ فیّاض علیالاطلاق من جمیع الجهات و الحیثیات است که انقطاع فیض موجب انهدام آنهاست. هر موجودی در عالم مادی، جایگاه و زمان و مکان خاص خود را داراست. عوامل مناظر به سه دستۀ کلی: ناظر، نور و فضا تقسیممیشود و هر کدام از مناظر بازتابی در ناظر ایجادمیکند و حکمتی را به او متذکرمیشود. مراتب ادراک انسان از مناظر، بهترتیب از حس به خیال و تعقل صعود پیدامیکند. تعقل در مناظر تا عمق معانی آنها نفوذ کرده و تا کنه وجودی آنها در حد وسع و توانایی پیشمیرود تا به حقیقت هستی برسد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین383064623520120628Argument from Design
from the Perspective of Kant’s Critical Philosophyبرهان نظم از منظر فلسفۀ نقادی کانت5781936FAعلی فتح طاهریاستادیار گروه فلسفه دانشگاه امام خمینیJournal Article20120501The argument from design or teleological argument is one of the simplest and most general, at the same time the oldest argument for the proof of God’s existence. Of many philosophical arguments in favor or against this argument, Kant’s critique is very renowned. Kant’s stance is both favorable and critical. In his view argument from design has been always laudable, for it is the only argument that paves the way for understanding the belief in God, so it is a natural path. According to this argument, the existence of God can be reasonably substantiated by knowledge of nature without resorting to any transcendental argument. But practically it fails to do so, for in a stage of the argument it overlooks experience and takes recourse to cosmological and ontological arguments. As a result, the argument from design apart from its flaws it commits the fallacies of other arguments as well. By restricting the arguments of God’s existence to three arguments, Kant disproves all of them and holds that theoretical reason is unable to prove God’s existence, and finally he asserts that belief in God should be based on ethical principlesچکیده <br />یکی از سادهترین، عمومیترین و در عین حال کهنترین براهینی که برای اثبات وجود خدا اقامه شده، برهان نظم یا برهان غایتشناختی است. اندیشمندان بسیاری در تأیید یا رد این برهان قلمفرسایی کردهاند که در این میان، نقدهای کانت شهرت فراوان دارد. موضع کانت در برابر این برهان، هم جانبدارانه است و هم منتقدانه. او برهان نظم را همواره شایستۀ احترام میداند، زیرا تنها برهانی است که راه فهم را برای اعتقاد به وجود خداوند هموار میسازد و به آن جهت طبیعی میبخشد. این برهان مدعی است که از طریق شناخت طبیعت و بدون استناد به هیچ برهان استعلایی میتواند وجود خدا را مبرهن سازد؛ لیکن در عمل از عهدۀ این کار برنمیآید و به ناچار در مراحلی از برهان از تجربه دست میکشد و به دو برهان دیگر یعنی برهان جهانشناختی و برهان وجودی پناه میبرد. در نتیجه، برهان نظم علاوه بر نقایص خاص خود، مغالطههای دو برهان دیگر را نیز مرتکب میشود. کانت با انحصار براهین اثبات وجود خدا در سه برهان و رد هر سه، راه عقل نظری را در اثبات هستی خدا بسته میبیند و در نهایت مدعی است که اعتقاد به خدا را فقط بر بنیادهای اخلاقی میتوان استوار ساخت.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین383064623520120628From Imitation to Research
(A Quran and Narrative Description of Map of Research)ازتقلید تا تحقیق (ترسیمی قرآنی و روایی از نقشة راه دانشپژوهی)83102937FAداود معماریاستادیار گروه علوم قرآن دانشگاه امام خمینی0000-0002-0097-2665Journal Article20120422The holy Quran and the narratives by Muslim Philosophers and scholars have considered issues such as trying hard, curiosity, eagerness, respecting the master, thinking and analyzing, being up-to-date and fresh, creativity, etc. as the most important motivations for a student to reach high ranks of knowledge. They have planned the way of students in a special manner-from imitation to research- for them in order to avoid becoming closed minded, non motivated, lazy, contented with little knowledge, shy to ask, afraid of declaring ideas, a permanent imitator, etc. Obviously, students need a high level of endeavor as well as support, encouragement and advice from the society, officials, professors and families in order to get passed the stage of imitation and learning and obtain the ability to research and produce knowledge.چکیده <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br />از مقلّد تا محقّق فرقهاست <br /> <br /> <br />کاینچو داود است وآندیگر، صداست<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /><em>قرآن کریم، </em>روایات معصومین (ع) و حکیمان مسلمان، با طرح نقشۀ راهِ دانشپژوهی -از تقلید تا تحقیق-، علو همت، پویایی، اشتیاق به فراگیری، پاسداشت حرمت استاد، تفقه وتدبر، زمانشناسی ونوگرایی، خلاقیت وابتکار و...، را از مهمترین محرکهای رسیدن دانشپژوه به افتخارات علمی میدانند و از این طریق او را از جمود وخمودگی، دون همتی، قناعت در کسب معرفت، حیا از پرسشگری، هراس از اظهارنظر علمی، همیشه شاگرد و مقلد ماندن و...، باز میدارند. واضح است که تحقق کامل این نقشه و عبور از مرحلۀ تقلید و رسیدن به مرحلۀ جویای علم بودن و نشستن بر اریکۀ تحقیق وتولید علم کردن، علاوه بر سعی و اهتمام خود دانشپژوه، همت و تدبیر مشفقانۀ خانواده و جامعه- به ویژه استادان فرزانه و مسئولان مربوط- را نیز میطلبد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین383064623520120628From Imitation to Research
(A Quran and Narrative Description of Map of Research)دفاعی از رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود در تولید علم دینی103126938FAسیدمحمدتقی موحدابطحیدانشجوی دکتری فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20120410In this research, I provide an adequate exposition of the refinement and completion process of current sciences to attain religious science. Then, I have defended this exposition within deontological conception of epistemic justification. <br />I have shown in this article that in some situations this approach is the best way to produce religious science. A reflection on how to use this approach in the production of Islamic Philosophy can yield an exact method to encounter with current sciences, in the Islamic viewpoint.چکیده <br />هدف تحقیق: ارائة تقریری مناسب از فرایند تهذیب و تکمیل علوم موجود، بهگونهای که نقدهای ملکیان و باقری بر آن وارد نباشد. روش تحقیق: در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و در ارزیابی آرا از روش تحلیل فلسفی استفاده شده است. یافتههای تحقیق: 1. میتوان قرائتی مناسب از رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود ارائه و از آن در چارچوب وظیفهگرایی معرفتی دفاع کرد. 2. در شرایطی که رویکردهای تأسیسی علم دینی موفق به تولید نظریۀ علمی نشده، استفاده از رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود بهترین گزینه است. 3. تأمل در نحوۀ استفاده از این رویکرد در تمدن اسلامی که به تولید فلسفۀ اسلامی انجامید، میتواند به ارائۀ الگویی مناسب برای مواجهه با علوم جدید منتهی شود.