پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین383064622420130409Modeling of Ontological and Epistemological Relations between Science and Religionمدلسازی روابط هستیشناختی و معرفتشناختی
علم و دین122610FAسیدمهدی بیابانکیدانشجوی دکتری فلسفة علم، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20111019What is and how is relationship between science and religion, and modeling this relationship is main purpose of this paper. Approaches that sought to explain the relationship between science and religion (Differentiated perspective and conflict, cross and confirmation) only explore one aspect of this relationship and all of them are containing the basic weakness: they do not provide a theoretical model regarding encountering scientific and theological propositions. We can distinguish four areas in this subject: ontological, epistemological, semantic and genetic. This paper explains the relationship between science and religion in two areas: ontology and epistemology; and then provides two models regarding the explanation of this relationship in the two areas. About the ontological model, we use from mechanical view of the DNA molecule and then provide the model based on three concepts: religious truths, natural truths and points of coincidence. Epistemological model to explain the relationship between scientific propositions and theological propositions are presented based on separation the hard core of scientific theories and religious theology from their protective belt of them. After providing the above models, we try to show their logical consistency.چکیده
کاوش در چیستی و چگونگی رابطة علم و دین و مدلسازی این رابطه هدف اصلی این مقاله است. دیدگاههایی که درصدد تبیین رابطة علم و دین برآمدهاند (دیدگاههای تمایز، تعارض، تلاقی و تأیید، و دیدگاه مکملیت) هریک فقط به یک جنبه از این ارتباط پرداختهاند و همگی در این نقص سهیماند که عمدتاً بر جنبههای عملی و کاربردی تعامل میان علم و دین تأکید میکنند و مدل نظری مشخصی را، در خصوص رویارویی گزارههای علمی و گزارههای الاهیاتی و نحوة رابطة آنها با یکدیگر، ارائه نمیدهند. در مسیر ارائة چنین مدلی و با نگاهی دقیق به دو مقولة علم و دین و به تبع آن، رابطة میان آنها، میتوان چهار رویکرد متمایز، هرچند مرتبط با هم، را در این خصوص از یکدیگر تمییز داد: رویکردهای هستیشناسانه، معرفتشناسانه، معناشناسانه، و تکوینی. در این مقاله ضمن تبیین رابطة علم و دین در دو حوزة هستیشناسی و معرفتشناسی، دو مدل در خصوص تبیین این رابطه در دو حوزة مذکور ارائه میشود. برای مدلسازی و تبیین رابطة هستیشناختی علم و دین، از نمای مکانیکی مولکول DNA بهره میگیریم و سپس مدل را بر اساس سه مفهوم حقایق دینی، حقایق طبیعی، و نقاط انطباق ارائه میکنیم؛ مدلی که برای تبیین رابطة معرفتشناختی گزارههای علمی و گزارههای الاهیاتی ارائه میشود بر مبنای تفکیک میان هستة سخت نظریات علمی و الاهیات دینی از کمربند محافظ آنها استوار است. پس از ارائة مدلهای مذکور، سعی میکنیم تا انسجام منطقی آنها را نشان دهیم.https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_610_e8b9b19bf581b4c71a019fd8845de822.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین383064622420130409The Position and Duration Time of Embryo in the Uterus According to the Quran, Hadith, and Embryology Scienceجایگاه و مدت استقرار جنین در رحم
از دیدگاه قرآن، حدیث، و علم جنینشناسی2338611FAشهناز رضویدانشیار گروه علوم تشریحی و بیولوژی مولکولی، بخش بافتشناسی و جنینشناسی، دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهانمحمدهادی امین ناجیدکترای معارف اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، مرکز قمزهره کامکارکارشناس ارشد معارف اسلامی (علوم قرآن و حدیث)، دانشگاه پیام نور، مرکز قمJournal Article20111109In this paper, the position of the fetus within the uterus and its role in growth and development of embryo in triplet darkness, importance and necessity of darkness in its formation, stages of fetal growth and development and also length of pregnancy period view of the Quran, Hadith science and embryology were studied.
The obtained results will lead to the cognition and deeper comprehension of the wonders of the Koran and a deeper and stronger faith and belief in the absolute possessor of science in the universe, that is God the Almighty, and His last messenger and His everlasting miracle, the Holy Koran.چکیده
در مقالة حاضر به جایگاه جنین در داخل رحم و نقش آن در رشد و تکامل جنین، اهمیت رشد جنین در ظلمات ثلاث رحم، ضرورت تاریکی و ظلمت در رشد جنین، مراحل تکوینی آن جهت جلوگیری از فساد نطفه و پرورش آن، و همچنین طول مدت بارداری از دیدگاه <em>قرآن</em>، حدیث، و علم جنینشناسی پرداخته شده است.
با شناخت ویژگیهای مکانی و زمانی لازم جهت رشد و تکامل جنین انسان که جلوه ای از شگفتی های <em>قرآن</em> است ایمان و اعتقاد به صاحب جهان خلقت «خداوند باری تعالی»، پیامبر خاتم و معجزة جاودانهاش <em>قرآن</em> کریم، در جسم و جان خواننده بیشتر خواهد شد.https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_611_03976054e117477d96477f0b3937a30c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین383064622420110409Belief, Gene, and Quantum Physicsباور دینی، ژن، و فیزیک کوانتوم3953612FAصفیه صوفیاناستادیار، دکترای تخصصی بیوفیزیک، گروه زیستشناسی، دانشگاه پیام نور، اراکمعصومه صوفیاندانشیار، متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری، گروه بیماریهای عفونی، دانشگاه علوم پزشکی اراکJournal Article20110914The purpose of this paper is the introduction of molecular biological mechanisms that the biology of body is affected by the beliefs and faith. The study of molecular biology scientists about processes which cells receive information has shown that the cells receive signals originating from external electromagnetic fields of religious beliefs through the cell membrane protein. Then it changes in gene expression and the biological control of the body.
The biology of belief is a groundbreaking work in the field of new biology. The implications of this research radically change our understanding of life. It shows that genes and DNA do not control our biology; that instead DNA is controlled by signals from outside the cell, including the energetic messages emanating from our positive and negative thoughts.
Prayer as energy fields can affect gene expression and affect cell physiology. Recent research in cell biology and quantum physics led to a major advance in the scientific explanation for religious belief in the efficacy of treatment of diseasesچکیده
هدف از این مقاله معرفی مکانیسم هایی مولکولی است که بیولوژی بدن را به واسطة اعتقادات و ایمان تحت تأثیر قرار می دهد. تجربیات دانشمندان بیولوژی مولکولی در بررسی فرایندهایی که در آن سلول ها اطلاعات را دریافت می کنند، نشان داده است که سلول ها، از طریق پروتئینهای موجود در غشای سلولی، سیگنالهای خارجی نشئتگرفته از باورهای دینی را به صورت میدان های الکترومغناطیسی دریافت میکنند و باعث تغییر در بیان ژنها و درنتیجه کنترل بیولوژی بدن می شوند. این نتایج با تفکر قبلی، که بر آن بود ژنها رفتار را کنترل می کنند، متفاوت است. نیایش، دعا، و نماز بهمثابة میدان های انرژی میتوانند بیان ژن و فیزیولوژی سلول را تحت تأثیر قرار دهند. عقیده بر این است که همانند تأثیری که تئوری کوانتوم در فیزیک داشته است بیولوژی ایمان، که از آن با عنوان زیستشناسی جدید نام برده می شود، می تواند تأثیر بسیار مهمی در پارادایم علمی داشته باشد. آخرین تحقیقات، در زمینة بیولوژی سلولی و فیزیک کوانتوم، به پیشرفت مهمی در توضیح علمی برای اثربخشی باور دینی در درمان بیماری ها منجر شده است.https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_612_f451687b2a395d97bec3a04c6b93d2ed.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین383064622420110409Barbour and the Integrity of Science and Religionباربور و یکپارچگی علم و دین5579613FAمرتضی فتحیزادهاستادیار گروه فلسفة دانشگاه خوارزمیمهدی محمدی اصلدانشجوی دکتری فلسفة اخلاق، دانشگاه قمJournal Article20111206Ian Barbour, American physicist and theologian, undoubtedly is a prominent and effective figure in new debates about the relation between science and religion. Some of his works count as a turning point and the beginning of recent discussions about science and religion. He divides views or suggested models about relation between them in four groups: conflict, independence, dialogue, and integrity. His personal analysis tends to dialogue with an apparent tendency towards integrity and unity that is consistent with his process thought and critical realism.چکیده
ایان باربور، استاد فیزیک و صاحب کرسی ادیان، بیگمان یکی از شخصیتهای برجسته و تأثیرگذار در بحثهای جدید دربارة روابط علم و دین است و انتشار کتاب <em>مسائلی چند در زمینة علم و دین </em>به قلم او، در سال 1996، نقطة تحول و حتی سرآغاز گفتمان امروزی علم و دین بهحساب میآید. او دیدگاهها یا مدلهای پیشنهادشده دربارة نسبت میان علم و دین را در چهار گونة عمده دستهبندی میکند: تعارض، استقلال، گفتوگو، و یکپارچگی. تحلیلهای شخصی وی از این موضوع در راستای رویکرد گفتوگو با گرایش آشکار به دیدگاه یکپارچگی و وحدت است که در بستر اندیشة پویشی و واقعگرایی انتقادیاش پرورانده شده است.https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_613_89d7ef893c2202cd4907513f90b3d660.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین383064622420110409Realm and Functions of Religion in Comparison to Scienceقلمرو و کارکردهای دین در مقایسه با علم81101614FAقدرتالله قربانیاستادیار فلسفه دانشگاه خوارزمیJournal Article20111024The way of relations between science and religion was of important questions which has received different answers in past centuries. In this paper, it is tried to argue that albeit of great developments of science and its extensive role in human’s life, humankind needing to religion was of his/ her fundamental requirements, and this is religion that can answer human’s fundamental questions, then there is no rational justification for view pints about limitations of religion. Of course there are similarities between science and religion that can make possible their more cooperation which some of them are in experience, explanation, objectivity, models and paradigms of religion and science. Meantime, each religion and science has their special function. In this aspect, we can show some roles of religion in science including its role in taking presuppositions of science, and forming theories and laws of science. Scientific developments, also, can help human to better understand and explain religious beliefs.چکیده
نحوۀ مناسبات علم و دین همواره از جملة پرسشهای مهم قرون گذشته بوده و پاسخهای متفاوتی نیز به آن داده شده است. در این تحقیق تلاش می شود تا نشان دهد که، بهرغم پیشرفتهای خیرهکنندۀ علم و نقش فزایندۀ آن در حیات بشری، نسبت طولی، و نه عرضی دین و علم و منشأ الهی و وحیانی دین باعث شده است که دین همواره از جمله نیازهای اساسی بشر باشد، و این دین بوده که پرسشهای بنیادین انسان را پاسخ گفته است؛ لذا نمیتوان اندیشۀ محدودیت قلمرو و کارکردهای دین را معقول و قابل دفاع دانست. البته، وجود برخی تشابهات در ویژگیهای علم و دین باعث شده است که همکاری آن دو بیشتر باشد، اما این امر بدان معنی نیست که یکی جای دیگری را بگیرد. در این باره میتوان به برخی شباهتها در تجربه، تبیین، عینیت، مدلها، و پارادایمهای آن دو اشاره کرد؛ در عین حال که هریک کارکرد خاص خود را دارد و این کارکرد از دیگری ساخته نیست. در این زمینه میتوان به نقش بنیادین دین در تأمین مبانی اساسی علم و شکلدهی به نظریهها و قوانین علم و نیز نقش پیشرفتهای علمی در تبیین بیشتر باورهای دینی نگاه کرد.https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_614_ee893ca2e57a074f6d741e84a549bb4b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشهای علم و دین383064622420110409The Relation between Science and Religion
in Shariati’s Perspectiveرابطۀ علم و دین از دیدگاه دکتر علی شریعتی103122615FAسیدجواد میریدانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیعلی علی اصغری صدریکارشناس ارشد فلسفة علم دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20111206The relation between science and religion has been one of the serious concerns within human sciences. In principle, this relation has been categorized in four different fashions of conflict, autonomy, dialog and convergence. In this article, while we have elaborated these four different models but the main purpose has been to contextualize the position of Shariati in this larger debate. It has been argued that the Shariatian position has relied upon major concepts such as Hellenism, Capitalism, Negation of Natural Science’s monopoly, and the convergence of science and religion. In other words, Shariati refutes the conflictual position and works instead upon the convergence of religion and science. Of course, he relies very much on progressive discourses in his pursuit which has been delineated in details.چکیده
مسئلۀ رابطۀ علم و دین از دغدغههای جدی بشر است. معمولاً این رابطه را در چهار مقولۀ تعارض، استقلال، گفتوگو، و وحدت دستهبندی میکنند. در این نوشته، ضمن معرفی اجمالی این چهار مقوله، در پی آنیم تا موضع شریعتی را در این باره معرفی کنیم. شریعتی با اتکا به موضوعاتی چون یونانیزدگی علم و دین در قرون وسطی، رابطۀ علم و سرمایهداری، نفی انحصار علوم تجربی، مقایسۀ میزان اعتبار علوم تجربی و انسانی، و تأکیدهای دین بر کسب علمْ موضع تعارض را نفی میکند. او با نقد علم مدرن از جهت دستاوردهای اجتماعیاش و عدم توجهش به مقولۀ انسان و نیز با نقد شعار علم برای علم و بیتعهدی علم تلاش میکند تا مدلی برای همگرایی دین و علم ارائه کند. شریعتی معتقد است که علم باید مسئول باشد و خود را به یک آرمان متعالی پایبند کند. او همچنین در این مسیر از دستاوردها و سخنان دانشمندان پیشرو بهره میگیرد. شریعتی در مجموع تقریباً از همۀ مدلهای موجود در مقولۀ وحدت علم و دین استفاده میکند.https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_615_37885ef6305950507b48972445165fc6.pdf