@article { author = {Dorakhshah, Jalal and Mousavinia, Seyed Mahdi}, title = {The Components of Good Governance in the Governmental Sire of Prophet of Islam(PBUH)}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {1-28}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {Determining the components of Good Governance is one of the mental concerns of the present human in the social sphere, which needs to be studied with a thought-based approach. In this paper, we try to extract the essential components of Good Governance during the 10-year government of Prophet Mohammad(PBUH) in Medina by using theories related to this field and referring to the Islamic thought and the Governmental Sire of him. Sire extraction was done according to the principles of Sire Researching and It has been analyzed by matching theoretical framework. So, in addition to looking at different patterns of state regeneration, new public services, and democratic models of ​​Good Governance, the model of a democratic state, which includes six main components of Good Governance, is more conformity compared to other patterns for analyzing Sire in this subject. By using researchs in in this field, the components of Good Governance are: Legalism, Anti-Corruption, transparency, toleration, Justice-Based, Political participation, effectiveness, and responsibility.}, keywords = {Good Governence,Governmental Sire,Prophet Mohammad,Islamic politics}, title_fa = {مؤلفه‌های حکمرانی شایسته در سیرۀ حکومتی پیامبر اسلام(ص)}, abstract_fa = {تعیین مؤلفه‌های حکمرانی شایسته یکی از دغدغه‌های ذهنی بشر کنونی در حوزه‌های اجتماعی می‌باشد که لازم است با رویکردی اندیشه‌ای به این موضوع پرداخته شود. در این مقاله سعی شده است با جمع‌بندی از نظریه‌های مربوط به این حوزه و  با رجوع به اندیشه اسلامی و سیره حکومتی پیامبر اسلام(ص)، مؤلفه‌های اساسی حکمرانی شایسته در دوره 10ساله حکومت ایشان در مدینةالنبی استخراج گردد تا گامی مؤثر در موضوعات میان‌رشته‌ای جدید برداشته شود. استخراج سیره طبق اصول مطالعات سیره‌پژوهشی و روش تحلیل داده‌ها بر اساس مطابقت با چارچوب نظری یعنی حکمرانی مطلوب  انجام شده است. بر این اساس، ضمن بررسی الگوهای مختلف بازآفرینی دولت، خدمات عمومی جدید و مردم‌سالار در حوزه حکمرانی شایسته، الگوی دولت مردم‌سالار که شامل 6مؤلفه اصلی حکمرانی شایسته است، همخوان‌تر از الگوهای دیگر برای تحلیل سیره ایشان در موضوع مورد نظر تشخیص داده شد. با بهره‌ای که از آثار موجود در این زمینه برده شد، مؤلفه‌های حکمرانی شایسته بدین شرح مورد توجه واقع شد: قانون‌گرایی، فسادستیزی، شفافیت، رفق و مدارا، عدالت‌محوری، مشارکت‌طلبی، اثربخشی و پاسخگویی. }, keywords_fa = {حکمرانی شایسته,سیره حکومتی,حضرت محمد(ص),سیاست اسلامی}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_3245.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_3245_f59057b5e0c0c63588267ca0cbc4076a.pdf} } @article { author = {Ziviyar, Farhad and Sang Sefidi, Mohammad Reza}, title = {Practical Treatise extended political: quiddity and necessity}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {29-50}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {A Muslim (specifically Shia) For its practice based religion (Apart from the epistemic and beliefs), must act on the basis of the "practical treatise". This treatise determines the five types of verbs of a Muslim (obligatory, Mustahab, mobah, makroh and haram). Today, human life is beyond the Individual life, and the social and political life has become an impartible part of Muslim life. Especially in Iran, and with the victory of the Islamic Revolution, this area of ​​life has become more significant in society. The question that arises here is whether in the realm of social life, and in particular in the realm of political life, it is possible to speak of treatises that act like action treatises in the realm of individual life. That is, determining the five types of Muslim behavior in the political arena. Explaining the nature of this treatise based on their characteristics and their necessity is the main focus of this paper.}, keywords = {Religion,Politics,jurisprudence,practical treatise,Practical Treatise extended political}, title_fa = {رسالۀ عملیۀ سیاسیه؛ چیستی و ضرورت}, abstract_fa = {یک مسلمان (به‌طور خاص شیعه) برای زیست عملی خود مبتنی بر دین (فارغ از مباحث معرفتی و اعتقادی)، باید بر اساس «رساله عملیه» رفتار کند. این رسایل تعیین‌کننده وجوه 5 گانه افعال یک فرد مسلمان (واجب، مستحب، مباح، مکروه و حرام) است. امروزه ساحت زیست انسان فراتر از حوزه فردی بوده و عرصه زندگی اجتماعی و سیاسی بخش جداناپذیری از زندگی مسلمانان شده است؛ در این عرصه نیز یک مسلمان باید بر اساس دین عمل کند. از طرفی رساله‌های عملیه موجود عمدتاً به حوزه زندگی فردی پرداخته‌اند تا عرصه زندگی سیاسی و اجتماعی. سؤالی که اینجا مطرح می‌شود آن است که آیا در عرصه زندگی اجتماعی و به‌طور خاص عرصه زندگی سیاسی نیز می‌توان از رساله‌هایی صحبت کرد که مانند رساله‌های عملیه در حوزه فردی عمل کنند؛ یعنی تعیین‌کننده وجوه 5 گانه رفتار مسلمانان در عرصه سیاسی باشند. تبیین ماهیت این رسایل مبتنی بر ویژگی‌هایشان و ضرورت وجود آن‌ها، محورهای اصلی مقاله حاضر است.}, keywords_fa = {دین,سیاست,فقه,رساله عملیه,رساله عملیه سیاسیه}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_3246.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_3246_b3a22d5eba893b5706bb97e2f304b3ff.pdf} } @article { author = {Mollaahmadi, Alireza and Vakeeli, Hadi}, title = {Foundations of Designing for Monotheistic Research model in Experimental Science Alireza Mollaahmadi - Student in Qom Seminary}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {51-75}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {One of the most important issues in the field of philosophy of religion and the philosophy of science is "the relation of science and religion" and "religious science". Ayatollah Javadi Amoli, wise, during the discussion of the topic of "the dignity of reason in the geometry of religious knowledge", has devised a general outline of his view of this relation that can be considered the most challenging theory of religious science. Therefore, there are various mistakes and questions about the theory, one of the most important of which is "Emancipation" as well as "lack of efficiency and effectiveness, especially in the field of empirical sciences". Therefore, in this paper, it is tried to focus on the ideas of this wise guy, respectively, in seeking answers to the two questions that "what should be done in order to achieve a model for the Islamization of the sciences?" And then "such a plan, if elaborated and implemented, What are the results and functions? "Therefore, based on his views, the essentials of the religious of the empirical sciences are explained in the following two titles:"  Proposition Principles "and" Methodological Principles ". Then, the results of implementation of this model are explained below in five terms. In this section, It is clear that if this theory is turned into an operational model, experimental science will have a extraordinary effect, one of which will be "increasing the efficiency of experimental science and technology leap."}, keywords = {Science and Religion,Religious Science,Experimental Science Philosophy,Theoretical Reason,Islamization of Sciences,The dialectic of science and religion,Monotheistic Research model}, title_fa = {مبانی طراحی الگوی پژوهش توحیدی در علوم تجربی}, abstract_fa = {یکی از مهم‌ترین مباحثی که امروزه در عرصۀ فلسفۀدین و فلسفۀعلم مطرح است، موضوع «نسبت علم و دین» و «علم دینی» است. حکیم متألّه آیت الله جوادی آملی (مدّظلّه) در خلال مباحث کتاب «منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی» به طرح کلیاتِ دیدگاه خویش در این رابطه پرداخته است که می‌توان آن‌را چالش‌برانگیزترین نظریه دربارۀ علم دینی دانست. لذا اشکالات و پرسش‌های متفاوتی دربارۀ آن نظریه مطرح شده است که از جملۀ مهمترینِ آنها، «عدم‌انسجام» و همچنین «عدم‌کارآمدی و ثمربخشی به‌خصوص در ساحت علوم تجربی» می‌باشد. لذا در این نوشتار تلاش شده است تا بر محور اندیشه‌های آن حکیم متألّه، به‌ترتیب در جستجوی پاسخ این دو پرسش باشیم که «جهت نیل به یک الگو برای اسلامی‌سازیِ علوم‌تجربی چه باید کرد؟» و سپس «چنین طرحی در صورت بسط‌یافتن و عملی‌شدن، چه ثمرات و کارکردهایی به‌دنبال خواهد داشت؟»  بنابراین مبتنی بر دیدگاه‌های ایشان، ابتدا ملزوماتِ دینی‌سازیِ علوم تجربی ذیل دو عنوان «اصول گزاره‌ای» و «اصول روش‌شناختی» تبیین گردیده، سپس ثمرات پیاده‌سازیِ این الگو ذیل پنج عنوان تبیین می‌گردد. در این بخش روشن می‌شود که در صورت تبدیل‌شدنِ این تئوری به یک الگوی عملیاتی، علم تجربی ثمراتِ چشم‌گیری خواهد داشت که «افزایش کارآمدیِ علوم تجربی و جهش تکنولوژی» یکی از آن‌ها خواهدبود.}, keywords_fa = {رابطۀ علم و دین,علم دینی,فلسفۀ علم تجربی,عقل نظری,دیالکتیک علم و دین,اسلامی‌سازی علوم,الگوی پژوهش توحیدی}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_3247.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_3247_50eda97c1e222ee35caad4f6b2d50be8.pdf} } @article { author = {Hesamifar, Abdurrazzaq}, title = {The Religious Ethics in Motahhari's Thought}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {77-97}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {Motahhari's religious view is originated from his special interpretation of religious texts related to ethics and the theory of dignity of soul can be regarded as the central concept of this view. According to this interpretation the axis of ethical advises in Quran verses and hadiths is the dignity of soul more than promising paradise or hill. He distinguishes the greatness of soul from its dignity. He says that to achieve each one of them it is necessary to try hard and to suffer intensities. The great souls are those who have lofty aim and continued effort in the way of getting knowledge or welfare or ambition. And the dignified souls are those who have the lofty aim in the realm of virtues and who dignify their souls to the extent that only the good acts are done by them and the bad acts are regarded as something produced by the lowness of soul. In his view, all virtues mentioned in Quran verses and hadiths can be reduced to the dignity of soul and all evils mentioned there can be reduced to the lowness of soul.  This article is a meditation in Motahhari's understanding of ethics and it tries to present a systematic picture of it.}, keywords = {religious ethics,dignity of soul,lofty aim,pedagogy,Ethics,human virtues}, title_fa = {اخلاق دینی در اندیشه استاد مطهری}, abstract_fa = {دیدگاه اخلاقی آقای مطهری حاصل تفسیر خاصی است که ایشان از متون دینی مرتبط با اخلاق دارد و نظریه بزرگواری روح را می‌توان مفهوم محوری این دیدگاه دانست. بر اساس این تفسیر توصیه‌های اخلاقی در آیات و احادیث نه با محوریت وعده بهشت یا وعید دوزخ، بلکه بیش از هرچیز حول محور کرامت و عزت نفس شکل گرفته است.  ایشان میان بزرگی و بزرگواری روح تمایز قائل می‌شود و دستیابی به هر یک را در گرو داشتن همت بلند، تلاش بسیار و تحمل سختی‌ها می‌داند. روح‌هایی که در مسیرهای مختلف از قبیل علم‌خواهی، ثروت‌اندوزی و جاه‌طلبی، همت بلندی دارند و هرگز از کوشش باز نمی‌ایستند، روح‌های بزرگ‌اند و روح‌هایی که این همت بلند را در مسیر فضائل اخلاقی دارند و روح خود را چنان بزرگ می‌دارند که از ایشان، جز کار نیک صادر نمی‌شود و بدی‌ها را موجب دنائت و پستی می‌دانند، روح‌های بزرگوارند. از نظر ایشان همه فضائل اخلاقی مطرح در آیات واحادیث را می‌توان به بزرگواری روح تحویل کرد و همه رذائل مطرح شده را می‌توان به پستی و دنائت روح برگرداند. هدف دراین مقاله تأمل در فهم و تفسیر دینی آقای مطهری از اخلاق و تلاش در جهت ارائه تصویری نظام‌مند از آن است.}, keywords_fa = {اخلاق دینی,بزرگواری روح,همت بلند,تربیت,اخلاق,کمالات انسانی}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_3363.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_3363_324f603e5275e22100c8e82a26be01c9.pdf} } @article { author = {Bahramnejad, Mohsen}, title = {A Historical Reflection on the Sinavi Logic in the Safavid Period}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {99-120}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {Ibn Sina according to critical attitude towards the ideas of Aristotle and Farabi's logic in the shadow of his creativity, he built a rational system that was highly innovative, and so his name is the culmination of the logic of the Islamic era, especially in the East of the Islamic world. He creatively integrated Aristotelian logic with Islamic concepts, and he put religion into the service of reason and argument, and he strengthened Islamic theology and philosophy against evil and unbelief, and since then, quickly in Iranian science centers, Sinai logic was the basis of education, research and thought, and continued until the new era, with ups and downs. In historical perspective, one of the times that this view is worthy of reflection and with a relatively eye-catching academic heritage in the form of commentary and suspension, it was accompanied by the Safavid era. Undoubtedly, this has been closely linked with intellectual and religious developments during the same period, and in a broader perspective, the foundations for the consolidation of philosophy and theology and the principles of Imami Shiite jurisprudence created. The present study with a historical look and by avoiding structural and content discussions in the works of logicians, evaluates these activities in during that period.}, keywords = {Logic,Sinavi Logic,Commentators,Shiite schools,SAFAVID}, title_fa = {تأملی تاریخی بر سیر منطق سینوی در عصر صفوی}, abstract_fa = {ابن سینا با نگاه نقادانه ای که نسبت به آراء منطقی ارسطو و فارابی داشت در سایۀ نبوغ خود نظام منطقی را بنا گذاشت که بسیار نوگرایانه بود، و به همین جهت نام وی طلایه دار اوج منطق دورۀ اسلامی به ویژه در شرق جهان اسلام شناخته می شود. او خلاقانه منطق ارسطویی را با مفاهیم اسلامی درآمیخت، و ابزار عقل و جدل را به خدمت دین درآورد، و کلام و فلسفۀ اسلامی را در برابر بدبینی و بی دینی استحکام بخشید، و به سرعت در مراکز علمی ایران، اساس آموزش، پژوهش و اندیشه قرار گرفت و با نشیب و فراز تا دوران جدید استمرار یافت. در چشم انداز تاریخی یکی از مقاطعی که از این منظر پراهمیت است و با میراث علمی نسبتاً چشم نوازی در قالب شرح، تفسیر، تحشیه و تعلیق همراه بوده دوران صفوی است. بی گمان این مهم با تحولات فکری و مذهبی در همان دوره پیوستگی های تنگاتنگی داشته، و در نگاهی فراتر موجبات استحکام فلسفه و کلام و اصول فقه شیعۀ امامی را فراهم آورد. جستار حاضر با نگاهی تاریخ پژوهانه و با پرهیز از مباحث ساختاری و محتوایی در آثار منطقیون به بررسی این نوع فعالیت ها در آن دوره می پردازد.}, keywords_fa = {منطق,منطق سینوی,شارحان,مدارس شیعی,صفویه}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_3364.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_3364_c062f19f177ccc75ee31287098042964.pdf} } @article { author = {Etemadi Bozorg, Amir and Aram, Mohmmad Reza and Hasankhani, Jafar}, title = {The viewpoints of the philosophy of science schools on " Progress of Science "; Looking at the views of Islam}, journal = {Science and Religion Studies}, volume = {9}, number = {1}, pages = {121-150}, year = {2018}, publisher = {IHCS}, issn = {38306462}, eissn = {23830654}, doi = {}, abstract = {The term " Progress of science" belongs to the contemporary era and was first introduced by William Whewell in the 19th century. The main question of this article is that what is the positivist viewpoint, the "Approach to the Truth" and Thomas Kuhn's view of " Progress of Science "? And what are the criticisms of these views? And on the other hand, what is Islam's theory of the progress of Islam? The logical positivists for science have accumulated an accumulation of character, eventually culminating in the Progress of Science to the unity of science and its reduction to physics and its globalization. Popper, however, does not neglect the inductive logic of positivists, and, according to deductive logic, introduces the guessing and annihilation method in explaining the progress of science. As scientific hypotheses are raised and criticized, the growth and development of science occurs both in this context and in the path to truth and reality. Cohen believes that the prior and theories of the scientific revolution are completely different theories that differ fundamentally from their earlier theory. This difference is so great that it is impossible to compare the two theories, so relying on progress. Kuhn later, of course, corrected this approach. In the religious view, given that truth exists as an environment, it is hierarchical, and the world tries to enter the realm of reality by plotting the theory and moving towards the truth.}, keywords = {Progress of Science,Popper,Kuhn,Positivism,Falsification,Scientific realism,Islam}, title_fa = {دیدگاه مکاتب فلسفه علم در باب «پیشرفت علم»؛ با نگاهی بر دیدگاه اسلام}, abstract_fa = {واژه «پیشرفت علم» اولین بار در قرن 19 توسط ویلیام وول (William Whewell) مطرح شده است. سؤال اصلی این مقاله این است که دیدگاه پوزیتیویستی، دیدگاه «تقرب به واقعیت» و دیدگاه توماس کوهن دربارۀ «پیشرفت علم» چیست؟ و چه نقدهایی بر این دیدگاه‌ها وارد است؟ و از سوی دیگر اسلام چه نظری دربارۀ پیشرفت علم دارد؟ پوزیتیویست‌های منطقی برای علم، خصلتی انباشتی قائل بودند سرانجام پیشرفت علم را به اتحاد علوم و تقلیل آن به فیزیک ختم ­کردند. پوپر اما منطق استقرایی پوزیتیوست‌ها را بر‌نمی­تابد و طبق منطق قیاسی، روش حدس و ابطال را معرفی می‌کند. بدین صورت که فرضیات علمی مطرح و نقد می­شوند؛ رشد و پیشرفت علم هم در مسیر نیل به واقعیت رخ می­دهد. کوهن معتقد است که نظریات قبل و بعد از انقلاب علمی، نظریه‌های کاملاً متفاوتی‌اند که به‌طور بنیادی با نظریه متقدم خود تفاوت دارند. این تفاوت آنچنان زیاد است که نمی‌توان دو پارادایم را با یکدیگر قیاس کرد؛ بنابراین تکیه‌کردن بر پیشرفت بی­مورد است. البته کوهن بعدها این رویکرد خود را اصلاح کرد. از منظر معرفت‌شناسانه، اسلام حقیقت‌گرا است و تن به نسبی‌گرایی یا واقع‌نمایی نمی‌دهد. در نگاه اسلامی حرکت مبتنی بر شناخت و تکاملی است؛ لذا با رویکردهای پوپری و کوهنی متفاوت است. اسلام از وجود حقیقت عدول نمی‌کند اما از سوی دیگر منابع معرفت قایل دسترس مانند حواس را نیز برای تحصیل حقیقت کافی نمی‌داند.}, keywords_fa = {پیشرفت علم,پوپر,کوهن,پوزیتیویسم,ابطال‌گرایی,واقع گرایی علمی,اسلام}, url = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_3365.html}, eprint = {https://elmodin.ihcs.ac.ir/article_3365_f25234541882eb1580c2344b2d0bfa5a.pdf} }