واکاوی ادله علمی وجود خداوند در اندیشه آنتونی فلو

مسعود خوش‌طینت؛ امیر محبیان؛ مهدی نجفی افرا

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 65-90

https://doi.org/10.30465/srs.2023.41247.1986

چکیده
  بشر از ابتدای حیات خود تا کنون به دنبال دلیلی برای مبدأ هستی است و این مسئله، زمینه مباحثه اندیشمندان را فراهم کرده‌است. آنتونی فلو از جمله اندیشمندانی است که با تکیه بر قرینه‌گرایی و به دنبال واکاوی جهانبینی دینی، ابتدا به خداناباوری و سپس به خداباوری روی‌می‌آورد. فلو با توجه به رویکردش، به دنبال قرائن علمی و تجربی برای باورهای ...  بیشتر

ارتباط الهیات و معماری؛ تبیین معماری معابد باستانی صابئین حرانی براساس متون تاریخی

وحیده رحیمی مهر

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 91-114

https://doi.org/10.30465/srs.2023.42392.2010

چکیده
  در طول تاریخ بشر، اندیشه و باورهای خداپرستانه به عنوان بخشی از فرهنگ وجود داشته است و موجب ظهور جلوه‌های مختلفی از باورهای دینی گردیده است. در این میان، معماری به عنوان بستری برای این فرهنگ‌ها، باعث خلق بناهای مذهبی ویژه‌ای شده است. یکی از بناهای مذهبی که ساختار کالبدی آن متاثر از دین بوده، پرستشگاه‌ است. در این بین معابد صابئین ...  بیشتر

نگاهی دوباره به طراحــی بیـمارستان های کودکان براساس مبانی معماری اسلامی

صائمه هادی زاده

دوره 13، شماره 2 ، مهر 1401، ، صفحه 231-250

https://doi.org/10.30465/srs.2023.43455.2031

چکیده
  هدف از این نوشــتار، نگاهی دوباره به طراحــی بیـمارستان های کودکان براساس مبانی معماری اسلامی می باشـد؛ چرا که ساخت بناهای غنی و ارزشمند که علاوه بر رفع نیازهای انسان، بتواند آرامش را به او ارزانی دارد و تا سالیان سال با ارزش باقی بماند یک مبحث اساسی در فضای معماری است.در این مطالعه نخـست به معماری، جایـگاه هنر اسلامی و زیبایی، شخصیت ...  بیشتر

بررسی تبیین تکاملیِ دین از دیدگاه ریچارد داوکینز و آلیستر مک‌گراث

امرالله قلی زاده

دوره 13، شماره 1 ، مرداد 1401، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.30465/srs.2022.38162.1899

چکیده
  ریچارد داوکینز با رویکرد الحادی به تبیین تکاملیِ منشأ دین پرداخته است. وی در این راستا از فرضیه «دین به مثابه یک امر فرعی» و همچنین فرضیه «مم» سود جسته است. در مقابل آلیستر مک‌گراث به نقد رویکرد الحادی وی پرداخته و ادله وی را عمیقا ناکافی و ناموجه می‌داند. به نظر مک‌گراث تبیینِ صرفا زیست‌شناختی از منشأ دین، نادرست بوده ...  بیشتر

بررسی و نقد آراء مفسران پیرامون اعجاز علمی صلب و ترائب در قرآن کریم

سینا آقائی

دوره 12، شماره 2 ، بهمن 1400، ، صفحه 27-64

https://doi.org/10.30465/srs.2021.38494.1912

چکیده
  دیدگاه قرآن در مورد آفرینش انسان همواره مورد بحث بوده است. یکی از شبهاتی که مطرح می‌شود، مربوط به آیات ابتدایی سوره مبارکه طارق است. منتقدان قرآن بر این باور هستند که کتاب خدا در این آیات مرتکب اشتباهاتی جهت نشان دادن منشأ سلول‌های جنسی شده است. اشتباهات منتقدان قرآن، درک نادرست آنها از علم لغت، برداشت غلط از قرآن و گره زدن نظرات مفسران ...  بیشتر

تحلیل و بررسی آرای ابن عربی از منظر دانش حصولی و حضوری با تکیه‌بر «فصوص الحکم»

احمدرضا کیخای فرزانه؛ حمیرضا اکبری؛ محمد زارعی

دوره 12، شماره 2 ، بهمن 1400، ، صفحه 189-215

https://doi.org/10.30465/srs.2021.34695.1822

چکیده
  این پژوهش با تکیه‌بر فصوص الحکم به سلوک قدسی و حضوری، اتصالی و شهودی در دریافت‌های باطنی و تجربه‌های عرفانی و قلبی ابن عربی در کاربست دانش حصولی و حضوری می‌پردازد. علاوه بر آن اندیشه‌های عرفانی، اصالت موهبت و کشش در برابر تدبیر و کوشش، رهایی از امور حسی و علایق مادی به‌عنوان راه جزم و مطمئن برای نیل به مطلوب حقیقی در دیدگاه این عارف ...  بیشتر

بررسی شأن شناختی زبان دین از منظر ویتگنشتاین متأخر و نقد آن بر پایه آراء علامه طباطبایی

آرزو زارع زاده؛ بابک عباسی؛ علی رضا دارابی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، ، صفحه 105-130

https://doi.org/10.30465/srs.2021.34974.1827

چکیده
  کلید فهمِ فلسفه متأخرِ ویتگنشتاین توجه به پژوهش‌های دستور زبانی است. این مفهوم از دستور زبان، متفاوت از کاربرد سنتی است و به زبان از آن جهت که نظامی از علائم است التفاتی ندارد. با این رویکرد ماهیت گزاره‌های دینی ویژگی خاصی پیدا می‌کند که با دیگر مقولات معرفتی متفاوت است. گزاره‌ها از منظر ویتگنشتاین به دو دسته «قابل تعویض» و ...  بیشتر

واکاوی در انگاره رویارویی دین و علم درمساله کرونا بر اساس آموزه های قرآن وحدیث

البرز محقق گرفمی؛ جواد ایروانی

دوره 12، شماره 1 ، مرداد 1400، ، صفحه 277-305

https://doi.org/10.30465/srs.2021.35483.1841

چکیده
  رابطه الهیات وعلوم تجربی موضوعی است که تاریخی به درازنای پیدایش هردوحوزه دارد. درین روند عده‌ای با جانبداری ازدین، ارزندگی دانش بشری را تنها در هماهنگی آن بادین می پندارند. ازسوی دیگر برخی با انحصار روشهای شناخت در علوم تجربی آزمون پذیر،آموزه‌های دینی را فاقد اعتبار خردپذیر میدانند. نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با بهره از ...  بیشتر