علی رحمانی فیروزجاه؛ سعدیه سهرابی
دوره 4، شماره 7 ، خرداد 1392، ، صفحه 39-60
چکیده
چکیده امروزه، سبک زندگی، مصرف و کالاها از پارامترهای اجتماعی تأثیرگذار بر حوزۀ جامعهشناسی معرفت هستند که معرفت دینی و به دنبال آن، اهتمام دینی یا به عبارتی دینداری، که بر اساس تقسیمبندی شلر در حوزۀ جامعهشناسی معرفت قرارمیگیرد، از این حیث مستثنا نیست. در راستای بررسی این هدف، در مقالۀ حاضر رابطۀ بین سبک زندگی و دینداری ...
بیشتر
چکیده امروزه، سبک زندگی، مصرف و کالاها از پارامترهای اجتماعی تأثیرگذار بر حوزۀ جامعهشناسی معرفت هستند که معرفت دینی و به دنبال آن، اهتمام دینی یا به عبارتی دینداری، که بر اساس تقسیمبندی شلر در حوزۀ جامعهشناسی معرفت قرارمیگیرد، از این حیث مستثنا نیست. در راستای بررسی این هدف، در مقالۀ حاضر رابطۀ بین سبک زندگی و دینداری را از طریق روش پیمایش و ابزار پرسشنامه بررسی کردیم. در این تحقیق، حجم نمونه 400 نفر است که نخست از طریق آزمون تحلیل عاملی اکتشافی به شناخت اشکال و سنخهای سبک زندگی و دینداری در جامعۀ مورد مطالعه پرداختیم و سپس با استفاده از آزمونهای کی دو، کرامر، تحلیل واریانس، پیرسون و تحلیل مسیر، فرضیههای تحقیق را بررسی کردیم. نتایج حاصل نشانمیدهد: 1. بین نوع سبک زندگی و نوع دینداری رابطه وجود دارد. 2. بین نوع سبک زندگی و میزان دینداری رابطهای بهدستنیامد. و نتایج حاصل از تحقیق نشانمیدهد که سبکهای زندگی متفاوت، موجب تعدد رفتار دینی و شکلگیری الگوهای خاص در زمینۀ دینداری است.