زوایه دید زمانی در داستان‏های قرآن و عهد عتیق (مطالعه ‏موردی داستان حضرت ابراهیم و لوط8 )‏

عیسی علیزاده منامن؛ سید حسن عاملی؛ علی غفاری؛ رامین محرمی

دوره 12، شماره 2 ، بهمن 1400، ، صفحه 163-187

https://doi.org/10.30465/srs.2020.32667.1780

چکیده
  زاویه دید زمانی، به بررسی زمان در روایت را بحث و در آن از سه جنبه اصلی ترتیب، دیرش و بسامد مطرح ‏می‏ ‏شود که باید آنها را در کل متن و نه دریک جمله بررسی کرد؛ این نوشتار به صورت توصیفی و تحلیلی به بررسی ‏‏زاویه دید زمانی در داستان حضرت ابراهیم و لوط در دو کتاب مقدس قرآن کریم و عهد عتیق پرداخته است، ‏نتایج ‏بدست آمده نشان می‏ ...  بیشتر

تحلیلی بر اصل سنخیت در جریان وحی زبانی

حسام امامی دانالو؛ علی شریفی

دوره 11، شماره 2 ، آذر 1399، ، صفحه 1-18

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5514

چکیده
  تحلیل فلسفی وحی و تکلّم الهی، یکی از ضرورت‌های دینی است. بشری بودن الفاظ قرآن کریم، انگاره‌ای است که حداقل از اوایل قرن چهارم هجری، برای تبیین نحوة تکلّم الهی به‌وجود آمده است و برخی در این میان برآنند که با توجه به اصل «سنخیت» ممکن نیست قرآن مخلوق بی‌واسطة خداوند باشد و بنابراین در جریان وحی، تنها معانی بدون شکل بر پیامبر اکرم ...  بیشتر

نوسازی مفهوم علم و دین بر پایه رویکرد ترکیبی عقل و ایمان

احمد عبدالحسینی

دوره 10، شماره 2 ، بهمن 1398، ، صفحه 127-154

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5464

چکیده
  پهنه تاریخ ادیان صحنه گفت‌وگوهای مستمر عقل و دین است که سابقه چهره جدید آن تحت عنوان «علم و دین» به اواسط قرون وسطی می‌رسد. با توجه به تفاوت در روش، موضوع و غایت علم و دین، همواره این سؤال بین فیلسوفان و متالهان مطرح بوده است که چه نسبت و رابطه‌ای می‌توان بین آن دو فرض کرد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی در صدد تبیین رویکرد جامع ...  بیشتر

کارکرد تکنیک‌های نورپردازی سینمایی در آیات قرآن کریم (با تمرکز بر صحنه‌های پس از مرگ)

آمنه فروزان کمالی؛ رسول بلاوی

دوره 10، شماره 2 ، بهمن 1398، ، صفحه 155-180

https://doi.org/10.30465/srs.2020.5553

چکیده
  تعامل بین ادبیات و سینما به عنوان دو گونۀ هنری، قابل بحث و بررسی است؛ هنر سینما، متن مکتوب را از ادبیات اقتباس کرده و آن را به متن دیداری و شنیداری مبدل می‌سازد. از طرف دیگر ادبیات نیز از تکنیک‌های سینما بدون بهره نبوده است؛ از جمله این تکنیک‌ها "نورپردازی" است. مقایسۀ صحنه‌های قرآنی با شگردهای خلق معنا در سینما از جمله شگرد "نورپردازی"، ...  بیشتر

مبانی وفاق اجتماعی در قانون اساسی و میزان انطباق آن با آموزه‌های قرآن کریم

سیدجواد حسینی

دوره 5، شماره 9 ، خرداد 1393، ، صفحه 21-41

چکیده
  چکیده در این مقاله مبانی وفاق اجتماعی در قرآن و قانون اساسی و میزان انطباق آن‌ها بر یک‌دیگر مطالعه شده است. وفاق اجتماعی در هر جامعه‌ای متأثر از عوامل گوناگونی است، اما بدون شک مبانی اعتقادی و قوانین موضوعۀ هر جامعه نقش مهمی در چگونگی آن ایفا می‌کند. این مطالعه با تأکید بر آموزه‌های قرآن کریم و اصول قانون اساسی با روش تحلیل محتوای ...  بیشتر

ازتقلید تا تحقیق (ترسیمی قرآنی و روایی از نقشة راه دانش‌پژوهی)

داود معماری

دوره 3، شماره 5 ، خرداد 1391، ، صفحه 83-102

چکیده
  چکیده از مقلّد تا محقّق فرق‌‌هاست کاین‌چو داود است وآن‌دیگر، صداست قرآن کریم‌، روایات معصومین (ع) و حکیمان مسلمان، با طرح نقشۀ راهِ دانش‌پژوهی -از تقلید تا تحقیق-، علو همت، پویایی، اشتیاق به فراگیری، پاسداشت حرمت استاد، تفقه وتدبر، زمان‌شناسی ونوگرایی، خلاقیت وابتکار و...، را از مهم‌ترین محرک‌های رسیدن دانش‌پژوه به ...  بیشتر