بحران علم‌سنجی در علوم انسانی از منظر علم‌شناسی غیرپوزیتویستی

علیرضا منجمی؛ غلامحسین مقدم حیدری

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 109-126

https://doi.org/10.30465/srs.2023.46216.2091

چکیده
  ارزیابی پژوهش‌های حوزۀ علوم انسانی یکی از مباحث مناقشه‌آمیز است. تأمل در این مناقشه نشان می‌دهد که مباحث مطرح شده، بیشتر جدلی و خطابی است و چارچوب‌های نظری و معرفتی آن نامشخص و آشفته است. تلاش ما در این مقاله آن است که این مناقشه جدلی را به سطح یک مسئلۀ معرفتی در حوزۀ فلسفه علم ارتقاء دهیم تا از رهگذر آن بتوانیم آن را درست صورت‌بندی ...  بیشتر

دیدگاه مکاتب فلسفه علم در باب «پیشرفت علم»؛ با نگاهی بر دیدگاه اسلام

امیر اعتمادی بزرگ؛ محمدرضا آرام؛ جعفر حسن‌خانی

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 121-150

چکیده
  واژه «پیشرفت علم» اولین بار در قرن 19 توسط ویلیام وول (William Whewell) مطرح شده است. سؤال اصلی این مقاله این است که دیدگاه پوزیتیویستی، دیدگاه «تقرب به واقعیت» و دیدگاه توماس کوهن دربارۀ «پیشرفت علم» چیست؟ و چه نقدهایی بر این دیدگاه‌ها وارد است؟ و از سوی دیگر اسلام چه نظری دربارۀ پیشرفت علم دارد؟ پوزیتیویست‌های منطقی برای ...  بیشتر