عیسی علیزاده منامن؛ سید حسن عاملی؛ علی غفاری؛ رامین محرمی
چکیده
زاویه دید زمانی، به بررسی زمان در روایت را بحث و در آن از سه جنبه اصلی ترتیب، دیرش و بسامد مطرح می شود که باید آنها را در کل متن و نه دریک جمله بررسی کرد؛ این نوشتار به صورت توصیفی و تحلیلی به بررسی زاویه دید زمانی در داستان حضرت ابراهیم و لوط در دو کتاب مقدس قرآن کریم و عهد عتیق پرداخته است، نتایج بدست آمده نشان می ...
بیشتر
زاویه دید زمانی، به بررسی زمان در روایت را بحث و در آن از سه جنبه اصلی ترتیب، دیرش و بسامد مطرح می شود که باید آنها را در کل متن و نه دریک جمله بررسی کرد؛ این نوشتار به صورت توصیفی و تحلیلی به بررسی زاویه دید زمانی در داستان حضرت ابراهیم و لوط در دو کتاب مقدس قرآن کریم و عهد عتیق پرداخته است، نتایج بدست آمده نشان می دهد که اندیشه کلی حاکم بر دو کتاب بر زوایه دید زمانی تاثیر مستقیم داشته است؛ ترتیب در داستان عهد عتیق بارزتر از قرآن کریم می باشد و زمان قرائت با زمان روایت نسبت هماهنگتری در قران کریم بر عهد عتیق دارد و نیز بسامد در قرآن کریم مکرر و در عهد عتیق در اغلب از نوع مفرد است، این موارد از ایدئولوژی قرآن که هدایتی و تربیتی است و در عهد قدیم تاریخی است، را نشأت گرفته و به صورت کلی سعی در بیان آن را دارد.
عیسی علیزاده منامن؛ سید حسن عاملی؛ علی غفاری؛ رامین محرمی
چکیده
بررسی داستان حضرت ابراهیم7 به علت درونمایههای مشترک در ادیان توحیدی و نیز داستان حضرت لوط7 به دلیل قرابت با ایشان که پیوستگی خاص در نوع چینش محتوا دیده میشود، بسیار مورد توجه میباشد، الگوی سیمپسون به علت جامعیت و مرزبندی مناسب دارای جامعیت میباشد، وی در ارائه الگوی ششگانه خویش برای بررسی روایت در بحث از شخصیتپردازی ...
بیشتر
بررسی داستان حضرت ابراهیم7 به علت درونمایههای مشترک در ادیان توحیدی و نیز داستان حضرت لوط7 به دلیل قرابت با ایشان که پیوستگی خاص در نوع چینش محتوا دیده میشود، بسیار مورد توجه میباشد، الگوی سیمپسون به علت جامعیت و مرزبندی مناسب دارای جامعیت میباشد، وی در ارائه الگوی ششگانه خویش برای بررسی روایت در بحث از شخصیتپردازی به اعمال و وقایع در روایت اشاره میکند، وی در این موضوع از ساختار گذرایی هالیدی استفاده و برای بسامدهای وقوع شده در داستان شش فرایند مادی، رفتاری، کلامی، ذهنی، رابطهای و وجودی را نام میبرد؛ مقاله حاضر به بررسی این موضوع با شیوه توصیفی - تحلیلی پرداخته است، براساس نتایج حاصل شده فرایند مادی به دلیل بیان ذکر سرگذشت انبیاء در هردو کتاب دارای فراوانی بیشتر میباشد، فرایند کلامی در قرآن درصد بیشتری را نسان میدهد که دلیل بر گفتگویی و نقل قول مستقیم در قرآن میباشد، درصد فرایندهای دیگر نیز نشاندهنده تفاوت در سبک خاص قرآن و سبک تاریخگونه تورات دارد، در مجموع فرآیندها داستان تورات مفصلتر و یکجا میباشد به همین دلیل تعداد بیشتری را شامل شده است، ولی این موضوع در قرآن به دلیل پراکندگی داستان در بین سورههای مختلف بسیار کمتر است، به نحوی که میتوان گفت هدف تورات داستانگویی ولی هدف قرآن از آوردن آن در پس پرده اهداف دیگر نهفته است.