خدای متشخص و خدای غیرمتشخص از نظر علامه محمد اقبال لاهوری

علی نقی باقرشاهی

دوره 10، شماره 1 ، مرداد 1398، ، صفحه 37-54

https://doi.org/10.30465/srs.2019.4172

چکیده
  مقاله حاضر دیدگاه علامه اقبال لاهوری[i]را در باره خدا را مورد بررسی قرار می دهد. از نظر او خدا در اسلام هم بصورت متشخص و هم غیرمتشخص مطرح است و چنین تصوری از خدا هم تامین کننده نیاز متدین بوده و هم پاسخگوی کنجکاوی فکری فیلسوفان است. مک تاگارت متاثر از هگل حقیقت نهایی را مطلق می دانست و معتقد بود مطلق را نمی توان "من" یا "خود" نامید ولی اقبال ...  بیشتر

حقیقت نهایی در دین هندو با تأکید بر دیدگاه شانکارا و رامانوجا

علی نقی باقرشاهی

دوره 4، شماره 7 ، خرداد 1392، ، صفحه 1-18

چکیده
  چکیده آیین هندو دین اکثر مردم هندوستان بوده، ولی دربارۀ ماهیت و پیدایش این دین و واژۀ هندو برای این آیین، میان مستشرقان و محققان هندی اختلاف‎ نظر وجود دارد. دین هندو از منابعی چون اوپانیشادها برخوردار است که سرچشمۀ اصلی مکتب‎های فلسفی و عرفانی هندی است. در اوپانیشادها نجات انسان از طریق معرفت است؛ معرفت به حقیقت نهایی که همان آتمان ...  بیشتر